Geconcentreerde kracht uitgeoefend op 4 parallelle balken

Hallo

Ik heb een geval van steen dat ik niet kan verwerken

Context: 
4 parallelle geëxtrudeerde profielen om een vloer te vormen die als aan elkaar gelast wordt beschouwd (toevoeging van knopen in SW over de lengte van het profiel)
De vloer maakt totaal: 2500x600 (dikte 50)

Ik kon vrij gemakkelijk het geval van berekening doen waarbij een belasting gelijkmatig wordt verdeeld over het oppervlak van de profielen.

Aan de andere kant moet ik volgens de geldende norm de profielen met 300kg belasten op een ondergrond van 500mmx500mm gecentreerd op de profielen.
Ik kan dit geval van berekening niet modelleren... Iemand een idee?

Ik heb het gaas geprobeerd, maar het crasht de hele tijd

Alvast bedankt voor je antwoorden!

Hallo

Ik heb het model niet voor me, maar je moet een gebied van 500² definiëren met behulp van een scheidslijn.

Maak hiervoor een schets met aan elke kant een vierkant van 500 mm (dit is niet de moeilijkste ;-)  )

Creëer een scheidslijn

Invoegen ==> Curve ==> scheidslijn.

Zodra dit is gebeurd, kunt u dit begrensde gebied gebruiken om uw statische of dynamische belasting toe te passen.

Het voordeel van de scheidingslijn is dat de aanwezigheid ervan geen enkele invloed heeft op de simulatie, in tegenstelling tot andere technieken.

Hier is een tutorial die ik heb gemaakt over het onderwerp scheidslijnen https://www.lynkoa.com/contenu/les-lignes-de-s%C3%A9paration-1

Tweede voordeel: als uw lading zich over twee balken uitstrekt, werkt deze naar behoren. Wees voorzichtig als uw balken gescheiden zijn om een grote verplaatsing te plannen met een afstandslimiet. Dit maakt het mogelijk om, afhankelijk van waar u uw schets naartoe verplaatst, verschillende doorbuigingen tussen twee balken te hebben.

U moet verschillende simulaties uitvoeren door uw scheidingsschets in veiligheid te brengen, het zal uw resultaten veiligstellen.

Vriendelijke groeten

PS:

[Off-topic op]
Ik dacht dat de norm 500 kg per m² was voor metaalframevloeren.
[Off-topic/Uit]

1 like

Goedenavond

Ik zal proberen daar morgen naar te kijken.

Vriendelijke groeten

Hallo

Bedankt voor je snelle antwoord, De berekening werkt perfect met het scheidingslijnsysteem, maar alleen voor mesh-objecten, als het gaat om balken Simulatie vertelt me dat het onmogelijk is om een gelokaliseerde kracht uit te oefenen, of het nu een kracht of een massa op afstand is.

Op een gegeven moment slaagde ik erin door een kracht uit te oefenen op punten van mijn scheidingslijn en vervolgens de uitgeoefende kracht te delen door het aantal punten, de resultaten leken consistent, maar na het opnieuw openen van het simulatiemodel kreeg ik nog een foutmelding toen ik niets veranderde:

Un ou plusieurs des chargements/déplacements imposés/contacts/entités associées au connecteur ne sont pas valides.

Het gaas Ik denk er niet eens over na, ook al mesh ik heel grof tijdens de berekening Simulatie vertelt me dat mijn pc niet krachtig genoeg is!

Voor de standaard hangt het er eigenlijk van af, er zijn 6 mogelijke klassen met verschillende belastingen en telkens 3 belastingsgevallen:
-Gelijkmatig verdeelde belasting
-Belasting geconcentreerd op een oppervlakte van 500x500
-Geconcentreerde belasting op een oppervlakte van 200x200
De vloer moet onder deze spanningen een doorbuiging van minder dan 25 mm hebben.

Hallo

Is het voor u mogelijk om indicaties te geven over de afmetingen van de balken en vooral hun profiel (IPN, UPN, enz...).

Stuur ons een afbeelding die ten minste een deel van uw assemblage bevat (voeg een jpeg of in fotoformaat toe en niet op het forum weergeven omdat het vaak onleesbaar is). Je moet kijken naar het uiterlijk van de knopen in je assemblage (hebben ze allemaal dezelfde kleur)

Ik heb een idee in mijn achterhoofd als ik je dit vraag, want voor de meeste bewerkingen moet je niet de straalmodus gebruiken, maar de volumemodus.

Met andere woorden, je transformeert al je objecten, balken, in volume en je leven zal veranderen. Om de beam-modus te gebruiken heb je zeer strikte voorwaarden nodig (geen inkeping aan de randen, geen licht, frame-uiteinden en geen verstekken, enz...) en onder de grootte van 200 x 200 brengt de beam-modus niets, behalve PB.

Vriendelijke groeten

Hallo

Het is me eindelijk gelukt, het kwam van de scheidslijn, ik had een grote rechthoek van 500x500 gemaakt die de 4 profielen kruiste, daarna heb ik mijn sterktepunten aangebracht.

Mijn oplossing die werkt: 
Maak kleine vierkantjes over het hele gebied en verdeel de kracht die op deze punten wordt uitgeoefend (zie foto hieronder:
https://ibb.co/hgncye
https://ibb.co/gHrRrz

Voor het geval je het je afvroeg, er zijn knooppunten in het midden om het feit te simuleren dat de profielen aan elkaar zijn gelast en dus samenwerken (ik had een aantal gekke resultaten met de profielen die als onafhankelijke balken werden beschouwd

Ik beschouw mijn probleem als opgelost, uw antwoord was het juiste, het was mijn applicatie die werd uitgehold!

Persoonlijke noot => Laat de scheidslijnen niet door de profielen lopen!

Ter informatie, er is nog een ander probleem,

Na het opslaan van het document, toen het werd heropend en na niets te hebben gewijzigd, was het onmogelijk om het onderzoek opnieuw uit te voeren!  

...

Ik weet niet wat je ertoe brengt knopen in het midden te leggen, maar voor mij is het niet de juiste manier om verder te gaan als je deze opmerking accepteert .

Voor  de simulatie moet je zo dicht mogelijk bij het echte leven komen. En vermijd de al te vaak gemaakte fout om te veel links op het model te leggen.

Als ik de afbeelding vóór de simulatie zie, die het meest interessant is, laat het duidelijk zien dat uw profielen geen balken zijn en niet als zodanig moeten worden behandeld.

Omdat uw profielen aan elkaar zijn gelast en niet erg bewerkt zijn, moet u ook niet de shell-modus gebruiken.

Dit betekent dat alles op volume moet worden gezet.

Voor de verbinding tussen de profielen zijn er twee manieren, de goede en de minder goede.

SolidWorks stelt u in staat om soldeerconnectoren te plaatsen, in dit geval ""soldeerkraal""

De goede : als je de lasnaden plaatst, kun je ook testen of je naden bijvoorbeeld niet te talrijk zijn, of vervelender, onvoldoende.

Het minder goede : je hoeft alleen maar je vier profielen samen te maken, hierdoor kun je de doorbuiging zien om aan de norm te voldoen. Als je via een kantoor gaat voor de kwalificatie, zullen ze niet de ergste  onthouden, maar de lasnaden testen die het zwakke punt kunnen zijn als je niet oppast.

Ik raad u ten zeerste aan de juiste te nemen, want onder zware belasting zingen de lasnaden (vgl. de Millau-brug met de gelaste caissons die zingen als er 35 ton overheen gaat). De tweede reden is dat als je het solderen negeert, je de modules net zo goed niet met elkaar kunt verbinden.

Laatste punt voordat je me definitief vervloekt  , in jouw geval zou ik het zwaartepunt van de massa in het midden van een kubus van 500 aan elke kant plaatsen. Zo kunt u rekening houden met een mogelijke lekkage of in ieder geval controleren of er misschien geen lekkage is. Ik laad op afstand op verschillende hoogtes op om het extreme geval te zien.

(Ik zag een machine door een vloer gaan omdat het zwaartepunt erg hoog was terwijl de massa van de machine  in lijn was met wat de vloer toeliet)

Tot zover de vriendelijke opmerkingen en suggesties tussen de professionals.

Vriendelijke groeten

PS: voor uw niet-herhaalbaarheidsprobleem is het verstandig om altijd de resultaten van de simulatiestudie te bewaren en vooral de onderdelen  niet te wijzigen, anders kunt u de studie niet opnieuw uitvoeren zonder de juiste parameters terug te plaatsen.

Bedankt voor dit zeer volledige antwoord, ik vervloek je inderdaad, maar het is vooral mijn machine die je zal vervloeken als hij de vervorming van het gaas moet berekenen!!

Inderdaad, het verhoogde zwaartepunt waar ik niet over had nagedacht, het is vrij coherent, vooral omdat mijn twee randprofielen niet hetzelfde vierkante moment hebben als voor de twee centrale profielen.

In feite heb ik een kortere weg gemaakt door te zeggen dat de profielen zijn gelast, ze zijn in feite tussen hen beperkt in groeven, waardoor ze verenigd zijn in flexie.

=> In de bundelmodus is dit de enige oplossing die ik heb gevonden om deze "link" tussen de profielen te simuleren.

Ik zal aan mijn gaas moeten werken om mijn machine te sparen, ik hou jullie op de hoogte!
Ik denk erover om te proberen 4 stukken te maken met een beperking van niet-penetratie, omdat er in werkelijkheid geen lassen zijn @ volgen ... In ieder geval heel erg bedankt voor je duidelijke en volledige antwoorden!

1 like