Om één formaat te gebruiken voor mijn onderaannemers en collega's, zou ik graag willen weten wat het meest geschikte bestandsformaat is om mijn 3D-sets te delen. Ik gebruik momenteel de . STEP, maar deze is erg lang als hij wordt geopend.
Ik zou graag willen weten of u speciale formaten gebruikt en of u ooit dit geval heeft gehad waarbij u dezelfde bestanden deelde tussen uw onderaannemers en uw collega's?
Afgezien van de STEP, zijn IGES- of parasolid-formaten ook vrij wijdverbreid, maar ik weet niet zeker of het sneller is als het wordt geopend!
Anders kunt u voor eenvoudige visualisatie ook uitpakken in e-tekeningenformaat en zelfs een e-tekeningen uitvoerbaar maken, zodat mensen die willen visualiseren geen e-tekeningen op hun computer hoeven te installeren.
Voor mij hangt het af van de software die is gebruikt om het bestand te openen.
Als het bestand vervolgens wordt geopend op een CAD- of CAM-software die is gebaseerd op dezelfde modelbouwer als SW, verdient het parasolid-formaat de voorkeur (sneller, minder zwaar, geometriereiniger boven diafragma).
De stap is verreweg de meest gebruikte, maar ik heb zelden een schoon resultaat na het importeren. Bovendien is er geen versiebeheer in de evolutie van de codering. Met uw SW 2014 kunt u problemen ondervinden bij het openen van stappen die zijn gemaakt door nieuwere software.
Dan vermijd ik eDrawing, ik vind het super omslachtig, plus mijn doel is om een identiek bestand te hebben voor mijn onderaannemer en mijn collega's (zo zijn we er zeker van dat het bestand het bestand is dat gemaakt zal worden).
Hoewel het langer duurt om te openen, is de RWZI nog steeds de beste omdat deze volumineus is. Het creëert volumes wanneer de IGES oppervlakken maakt en genereert daardoor meer problemen met oppervlakteverbindingen (ik gebruik het niet meer).
Het belangrijkste punt is de compressiesnelheid van de stap (ongeveer 4x) die niet te verwaarlozen is voor e-mailoverdrachten!
Parasolid is het native kernel (of modeler) formaat van solidworks, solidedge en topsolid. Dus als uw onderaannemers een van deze formaten gebruiken, dan heeft u de beste overdracht in termen van export/importkwaliteit.
Voor uitwisselingen naar Catia/solidworks raad ik de .sat aan, omdat het, net als de parasolid voor solidworks, de modellering van de Catia-kernel is.
SAT-motor van Catia? Ik denk niet dat het de motor van Audodesk-producten is, maar Catia gebruikt zijn eigen motor als ik me niet vergis (maar ik kan het mis hebben).
Inderdaad, je hebt gelijk, ik ging een beetje snel. zoveel voor mij ;-)
Het is inderdaad de kern van de autodesk-logs, maar Catia integreert het bijzonder goed. Zelfs voor export van Catia naar solidworks raad ik het aan in plaats van de stap. Aan de andere kant heb ik nooit al te veel problemen gehad.
Ik ben het niet helemaal met je eens over de RWZI.
Het is een volumetrisch formaat, ja; Maar hij gaat door vlakken die hij aan elkaar naait om een volume te maken.
Om onderdelen te exporteren werkt het goed, maar als het gaat om het exporteren van een assemblage heeft het het moeilijker. Er zijn zelfs gevallen waarin het zeker kan worden geplant (twee verschillende stukken met een identiek gevormde contactzijde).
De iges werkt op dezelfde manier (genaaide oppervlakken omgezet in volume)
In de lijst met software met een parasolid-kern kunnen we NX van Siemens en Visicad toevoegen.