SW-training voor staalconstructies

Hallo
Na 15 jaar speciale machines te hebben gewerkt, ben ik overgestapt op de lichte metalen structuur.
SW is niet de meest geschikte software voor dit vakgebied, dus ik ben op zoek naar hulp om snelheid en efficiëntie te krijgen bij het ontwerpen van mijn modellen en het maken van mijn plannen.
Na het volgen en informeren naar verschillende trainingen, realiseerde ik me dat ik persoonlijke ondersteuning nodig had van degenen die gewend zijn aan metalen constructies.
Deze steun wordt uiteraard uitgekeerd.
Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Stéphane

Hallo stephane.roquier,
Ik kom op het onderwerp, de bouwer van ons gebouw gebruikt deze => Tekla Structures – BIM-software voor constructies | Tekla
Het lijkt mee te vallen en qua bestandstypen behoorlijk compleet, om te zien.
Succes.
@+.
AR

Hallo AR,
Ik informeerde naar Tekla, welke inderdaad geschikter zou zijn.
Alleen hiervoor zou een nieuwe licentie nodig zijn, training(en), tijd om het onder de knie te krijgen... Dat zou veel financiële en persoonlijke investering zijn, en ik kan het me op dit moment niet veroorloven.
Bedankt voor je feedback.
Stéphane

1 like

Hallo weer stéphane.roquier,
Er is de mogelijkheid geweest om structuur te doen voor een paar versies, ik was het vergeten, het ziet er goed uit.
Zien =>https://www.solidworks.com/fr/media/solidworks-2023-sheet-metal-and-structures
Ook dit sinds 2020 => https://www.solidworks.com/fr/media/whats-new-solidworks-2020-structure-system
@+.
AR.

1 like

Ja, Visiativ had me deze functies laten zien, maar ik vond het op dat moment erg beperkt. Ik ga meer te weten komen over de 2023-versie die er meer geëvolueerd uitziet.
Bedankt!

1 like

Bericht aan timmerlieden: wat zou de beste methode zijn om dit type raamwerk te ontwerpen? Veel elementen zijn vergelijkbaar zonder helemaal identiek te zijn (configuraties, familie van kamers, enz.). Wetende dat je plannen moet maken, snelheid,...

Bedankt!!

1 like

Anders is er dit soort module (niet getest en onbekend voor onderzoek):

https://www.thesteeldetailer.com
Het kan de moeite waard zijn, ook al is het met deze module misschien functioneler voor timmerwerk, maar we behouden wat zwaarte van SW, in tegenstelling tot software in Teckla-stijl die is gemaakt voor timmerwerk.

1 like

Ja, er is ook SolidSteel, maar het is een extra module om aan te schaffen.

1 like

Ja, een module wordt over het algemeen betaald, dan moet je de kosten- en tijdbesparende verhouding zien.
Als het 4000€ kost en na 2 deals wordt het terugbetaald omdat je honderd uur hebt bespaard, dan is de investering het waard.
Misschien contact met hen opnemen voor een demoversie.

1 like

Ik heb contact met hen opgenomen, ik heb de documenten en de prijzen. De module is in het Engels. En ik ben een nieuw klein bedrijf dat een investering nog niet in 2 deals kan afschrijven :wink:

1 like

Hallo;

We moeten de Solidworks-tutorials niet verwaarlozen (voor een keer zijn de software-tutorials vrij goed gedaan...).

Voor een raamwerk zoals hierboven weergegeven, zal ik beginnen met het creëren van al mijn families van onderdelen die moeten worden gebruikt met de functie " mechanisch gelast "
(*.sldlfp) die ik zou opslaan op een andere locatie dan de originele van Solidworks.
https://help.solidworks.com/2020/french/SolidWorks/sldworks/t_Weldments_Creating_a_Custom_Profile.htm
(In dit geval moet u eraan denken om de locatie te wijzigen in de Solidworks-opties.)

En aangezien ik het liefst met assemblages werk, zal ik voor verticale balken evenveel als steunen van verschillende afmetingen genereren.
Dan een mechanisch gelast plan voor de " dak " balken (ik heb de technische termen van het vak niet).

Maar de kans is groot dat je net zoveel verschillende antwoorden krijgt als er cartoonisten zijn... Iedereen heeft zijn eigen werkwijze. Het enige dat je nog hoeft te doen, is de jouwe vinden.

Vriendelijke groeten.

1 like

Hallo
Ik maak regelmatig gebruik van de tutorials en ze zijn er gelukkig wel.
Ik gebruik de families van stukken nog niet, maar unaniem moet ik aan de slag...
Wat betreft de verschillende methoden, de informatie die op dit forum wordt verzameld, zal me helpen de mijne te verfijnen.
Bedankt!

Persoonlijk maak ik het hoofdkader in dezelfde kamer met meerdere lichamen.
Dit stelt me in staat om een lijst met gelaste onderdelen te hebben die consistent is en snel wordt bijgewerkt.
Dan alle apparatuur zoals glad, bekleding, dakbedekking, ik doe ze in aparte kamers en dan een algemene montage.

2 likes

Hetzelfde voor mij als @ronathan

Bedankt Ronathan, dit is wat ik de laatste tijd probeer te doen en het is inderdaad een interessante methode en het beste voor de onderdelenlijst. Maar niet altijd even praktisch om te tekenen (selectie van lichamen). Bovendien, is er een manier om gelaste elementen te ' isoleren' ' , '  ' te assembleren ' ' ' in een onderdeel met meerdere carrosserieën, om er lichamen van te maken?   Voorbeeld: 1 lichaam dat '  post ' zou worden genoemd en dat buis + platen + inzetstukken zou bevatten, maar zonder het uit het onderdeel te extraheren. Ik weet niet of ik heel duidelijk ben...
En dan is de import in de kamermodus niet geweldig.

Hallo STRO,
Ja, het is mogelijk door de lijst met souées-onderdelen door te nemen, voor de Europarlementariër is het hetzelfde, het neemt de lichamen goed op.
Hier is een foto =>
2024-04-18_112343

Ziezo, veel succes.
@+.
AR.

1 like

Hallo AR,
Bedankt voor je feedback, maar ik heb me slecht uitgedrukt.
Om terug te komen op mijn voorbeeld van een raamwerk en als ik het in een enkel stuk met meerdere lichamen zou maken, zou het dan mogelijk zijn om lichamen te groeperen? Bijvoorbeeld, op mijn afbeelding, groepeer de buis en de 2 frames (in blauw), en noem ze post 1.

Voor mij mag multi-body alleen worden gebruikt voor gelaste elementen, anders moet je door de montage gaan.
In het geval dat u het uitlegt, hebben we een asm die bestaat uit kolommen (één buis en 2 platen = 1 multi-body prt), dwarsbalken idem (rechthoekige buis + platen), rondhouten (rechthoekige buis + platen + interfaces met kolommen) en schroeven.

Alles heelhuids doen zal ondraaglijk zijn, als je het kunt...

De grote vraag over de families van onderdelen/configuraties: het is om de terugkerende standaardonderdelen te bepalen, de onderdelen die topologisch dicht bij elkaar liggen maar specifiek zijn voor elk geval (dus misschien om een onderdeelmodel in te voeren).
De vraag naar het bijhouden in de tijd is belangrijk: als je een bibliotheekonderdeel bijwerkt, hoe zullen de oude ontwerpen zich dan gedragen? Het kan nodig zijn om een export (pack'n go) van de deal te overwegen zodra deze klaar is voor de bevriezing op tijd.

3 likes

Hallo STRO,

Als ik de vraag goed heb begrepen, kun je dan een bestaande platenspeler in een .prt-bestand invoegen? Technisch gezien is het mogelijk, door " plaats > stuk " in het onderdeel te doen, maar het zal snel een spaghettigerecht worden en zoals het gezegde @stefbeno als je deze draaitafel later aanpast, gaan je oude opvattingen verloren, deze methode moet spaarzaam en bewust worden gebruikt. :wink:

1 like

Hallo STRO,
Ja, het is mogelijk, maar ik raad je aan om het niet te doen, het is beter om het opnieuw te ontwerpen, als een gelast onderdeel.
Zoals bijvoorbeeld voor je balk met zijn platen, zoals op je screenshot of gewoon zoals mijn C-joint capture net ervoor.
Daar ga je.
Succes.
AR.

1 like