Worsteling bij het creëren van persoonlijke oriëntaties in 3D voor MEP dan

Hoi allemaal.
Voor de context: ik ben sinds 15 dagen een nieuwe gebruiker van Solidworks na >10 jaar Creo. Als mijn 1e gevoel redelijk goed is, is het moeilijk om SW op een paar punten te begrijpen, waarvan er één me echt na aan het hart ligt: het equivalent van Creo's view manager voor degenen die het weten.
Op mijn plannen (nog meer voor een bewerkt stuk), ben ik altijd gewend geweest om te beginnen met een folio met een paar iso-weergaven, zoals dubbel/terug volgens " geparametriseerde " oriëntaties (rotatie 33° op X, 21° op Y, bijvoorbeeld als het je in staat stelt om iets te zien op zijn best, opnemen aan de voorkant, en dan 180° volgen van een rand voor de achteraanzicht). Wat de plannen betreft, maakte het het perfect en de filosofie werd meer dan eens geprezen om het lezen van de volgende folio's te vergemakkelijken.
Nu op SW, zou ik hetzelfde willen doen. Als snelkoppelingen voor een iso-, dimetrische of trimetrische weergave goed te zien zijn, hoe maak je dan een oneindig aantal andere oriëntaties zoals ik wil? Ik heb de toetsenbordtoetsen en een toename van 1 ° van de weergaven geprobeerd, maar het is ultra traag en helemaal niet geschikt voor het genereren van oriëntaties van andere oriëntaties.
Dat is mijn probleem, en ik durf niet te geloven dat er geen gelijkwaardig en even rigoureus hulpmiddel is, gezien hoe goed andere dingen kunnen worden doordacht.
Dank aan degenen die mij zullen verlichten.
Nico

Het is al mogelijk om de stapgrootte voor de toetsenbordtoetsen te wijzigen (extra/opties...):

Vanaf 3d is het mogelijk om een oriëntatie van een weergave (na muis- of toetsenbordoriëntatie) op te slaan en deze een naam te geven om deze opnieuw te gebruiken vanuit een MEP.

Anders is het ook mogelijk om vanuit een MEP-weergave deze te roteren (en eventueel de oriëntatie van de weergave op te slaan):
image

Het voordeel (en/of nadelen) van Sw is vaak dat er meerdere methoden zijn om hetzelfde te bereiken.

4 likes

Hallo
anders hoef je alleen maar de 3D van je tekening in een ander venster te openen
en wanneer u op uw tekening bent, wordt de optie Huidige modelweergave
is beschikbaar.

1 like

Hallo, ik gebruik de tweede methode van @sbadenis in 3D druk ik op spatiebalk dan op nieuwe weergave, dan geef ik mijn weergave een naam en tot slot zal ik mijn nieuwe weergave in de tekening controleren wanneer ik een weergave invoeg:
image

image

Bedankt heren voor uw feedback, en ik heb al geëxperimenteerd met de methoden die u hebt beschreven. Er is dus geen mogelijkheid om ergens een rotatie/positioneringswaarde op te geven? Alles wordt gedaan door de muis zonder controle over de waarde van de hoeken?

Hallo en welkom.

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het programmeren van een view manager (macro) die precies in deze richting ging, maar het was een vrij compleet (ambitieus) ding, dus onvermijdelijk met andere dingen te doen moest ik het in de wacht zetten.

Ik zal kijken naar wat functioneel is en of het kan helpen zoals het is.

1 like

Hallo

Tenzij je heel specifieke behoeften hebt, begrijp ik je bezorgdheid over ' beoordeelde ' opvattingen niet.
Uiteindelijk kun je echt de meest relevante oriëntaties hebben

Bedankt oroux1 voor je antwoord.
Ik heb deze mogelijkheid inderdaad gezien, maar er blijft één vraag over: blijft deze oriëntatie altijd geldig of bij elke regeneratie van het plan (na wijziging bijvoorbeeld) het uitzicht " springt " en wordt bijgewerkt?

Het is in wezen een gewoonte van strengheid, dat is waar. De verticalen altijd verticaal en de parallelle randen tussen iso-weergaven brachten samenhang in de opnamen en dat was merkbaar. Misschien zal ik hier om rouwen :pensive:

Hoi @Nicolas_PECHBERTY en welkom.

Na enige tijd geleden de overstap te hebben gemaakt van Creo naar Solidworks, is hier een advies: vergeet de strengheid van Creo!!

Anders, voor je vraag, heb ik ook niet gevonden hoe ik het moet doen. Net als de oriëntatie van je schets op een plan en andere kleine dingen.
Voor een cool ding van Solidworks verdwijnt een cool ding van Creo :wink:

2 likes

Hallo;

Ik meng me in het gesprek met deze kleine vraag:
Is het niet mogelijk om de gewenste oriëntaties op te slaan in de lay-outmodellen (of in de basiskaarten...-ik heb de neiging om de twee te verwarren...)?

Dit zou betekenen dat er veel aandacht moet worden besteed aan de oriëntatie van de triëders (X,Y,Z) bij het maken van het kleinste onderdeel of de kleinste assemblage, maar met een beetje nauwkeurigheid lijkt het mij niet onoverkomelijk.

Vriendelijke groeten.

1 like

Je zou in staat moeten zijn om een basismacro te maken om je 2 weergaven te maken (met macro-opname on-the-fly).
De weergave in 3D schakelt met een stap die in de opties is ingesteld door op de pijlen te drukken:
image

Dus wissel gewoon je scherm met de pijlen totdat je de gewenste positie hebt, geef je weergave een naam (ISO_1), ga terug naar de basisweergave, doe de schakelaars opnieuw en maak ISO_2.
→ je een macro hebt die de 2 gewenste weergaven maakt.
Onthoud gewoon deze 2 standpunten die in uw Europarlementariër worden genoemd en dat is alles.

Als u geen macro wilt maken, kunt u ook uw basissjabloonbestand (asm en prt) wijzigen om de 2 benoemde weergaven toe te voegen

2 likes