Geometrische parameters beheren in een assemblage

Hallo

Ik wil de karakteristieke afmetingen instellen van de onderdelen waaruit mijn mechanisme bestaat (een assemblage). Om dit te doen, werden alle afmetingen van elk van mijn onderdelen geparametriseerd. Deze zogenaamde geometrische parameters die verband houden met de karakteristieke afmetingen zitten in mijn delen. 

Opmerking: Ik heb het eerder over de geometrische parameters die verband houden met de onderdelen, te onderscheiden van de positieparameters die verband houden met de montagebeperkingen.

Mijn zorg is dat ik geen globaal overzicht heb van al mijn geometrische parameters. Ik moet elk van mijn kamers openen om de instellingen voor één kamer te zien. Het zou daarom interessant zijn om een kopie te maken van al mijn geometrische parameters op assemblageniveau en deze te koppelen aan de geometrische parameters in elk van mijn stukken. Dit is het punt waarop ik heb geëxperimenteerd met het kopiëren op twee assemblagebehuizingen om de impact te zien van het terugbrengen van de parameters naar het assemblageniveau. 

Wat vindt u van deze oplossing om de parameters die aan de onderdelen zijn gekoppeld, terug te brengen naar het assemblageniveau?

Wat zou u aanbevelen voor het beheer van de parameters die verband houden met de onderdelen van een assemblage (met andere woorden, de geometrische parameters)?

Bedankt voor je feedback.

assemblages.zip

Hallo.

Ik geef de voorkeur aan de Assemblage.1-oplossing na een paar aanpassingen!

In plaats van de gebruikersinstellingen en de externe parameters te associëren met een formule in de CATPart, zou ik liever een " vervang op de gebruikersinstellingen" door de externe parameters maken door het vakje " delete ....... " aan te vinken: Het heeft geen zin om de gebruikersinstellingen van de CATPart en de externe instellingen van het  CATProduct gedupliceerd te houden.

Waarom ik de Assembly-oplossing niet leuk vind.2 :

Dit is geen koppeling tussen de gebruikersinstellingen en de Excel-tabel (het is een relatie in het CATProduct)

Als u alleen bent ingelogd, bijvoorbeeld " Part1_assemblage2. CATPart »

Met edit/link bevestigt Catia de afwezigheid van een link.

Als je de parameter verandert in 10mm, bijvoorbeeld dat je een geometrie maakt (een punt of iets anders is gewoon zodat je zeker weet dat het hetzelfde onderdeel is dat je in de assemblage zult zien),  dan sla je op.

U sluit het bestand en opent vervolgens de assembly

Het onderdeel zal de geometriewijziging ondergaan, maar de waarde van de parameter zal hetzelfde zijn als de waarde van de Excel-tabelconfiguratie.

Met andere woorden, als u buiten de context wijzigt, wordt de wijziging niet weerspiegeld wanneer u de assembly opent, het is de waarde van de tabel die deze overschrijft.

In oplossing 1 is dit onmogelijk, we kunnen alleen de externe parameter wijzigen in het kader van de montage.

1 like

Hoi Franck,

Nogmaals, je beantwoordt mijn vraag perfect.

Precies, ik voelde dat de assembly.1-oplossing, maar er was wat omslachtigheid met deze externe parameters en de onderdeelparameters.

Trouwens, de externe parameters verschenen automatisch toen ik een formule maakte die een parameter op assemblageniveau koppelde aan een parameter op onderdeelniveau.

Wat betreft uw opmerking, ik ben er niet in geslaagd om het te implementeren vanwege de "vervangen op de parameter" die ik niet kon vinden.

Kun je een korte video voor me maken zodat ik zeker weet dat ik je begrijp?

Dank u voor uw hulp.

Tot gauw

Wijs gewoon met de rechtermuisknop naar de parameter / in de lijst is er de functie "vervangen", je klikt erop en vervolgens wijs je de parameter aan onder het tabblad externe verwijzing.

Ja, ze verschenen bij het maken van formules

{maar je kunt hetzelfde doen door de parameter in het CATProduct te kopiëren en vervolgens het speciale plakgedeelte te activeren als resultaat met link}.

Edit: {_} Fout van mijn kant kopiëren/plakken met link van een parameter van de CATProduct naar de CATpart is niet toegestaan.

Hoi Franck,

Sorry als ik op dat moment een beetje zwaar ben, maar het lijkt niet te werken...

In feite kan het vervangen alleen worden gedaan op de "externe parameter" en niet op de andere parameter op het onderdeel.

Als ik echter de externe parameter vervang door de andere parameter op het onderdeel, lijkt het mij dat ik de link met de assemblageparameter verlies.

Jongste kind

Ben je actief op het CATpart?

Bekijk de video

remplacer.mp4

Hoi Franck,

Ik heb 2 keer op mijn deel geklikt om het actief te maken en het werkobject ook op mijn deel in te stellen.

Dus het lukt me om het commando "vervangen" op de externe instelling uit te voeren. Ik kan dus vragen om de externe parameter te vervangen door de gebruikersparameter. Maar ik denk dat dat niet is wat je wilde dat ik deed, maar het tegenovergestelde.

Aan de andere kant kan ik de opdracht "vervangen" niet uitvoeren op de gebruikersparameter. In feite voer ik de opdracht "vervangen" uit, maar in dit geval verschijnt er geen venster. Dus ik kan het commando "vervangen" niet doen in de zin die u hebt aanbevolen, namelijk "vervangen" door de gebruikersparameter te selecteren en te vragen om de vervanging door de externe parameter.

In kopie heb ik een video gezet om je te laten zien wat ik doe.

videomethodeassemblage.mp4

Hallo.

In V5-6R2014 werkt het (hoewel het naar mijn mening niet zou moeten !!).

Het heeft geen zin om iets te "vervangen" dat niet wordt gebruikt.

Ik denk dat als je de L1-gebruikersparameter in een "functie" gebruikt, het commando "Vervangen" zou moeten werken.

U maakt bijvoorbeeld een rechte lijn (richtingspunt) met de eindvoorwaarde "L1" nadat u hebt geprobeerd L1 te vervangen door L1 (externe parameter).

Perfect, het werkt!

Dus, van mijn kant, heb ik alleen externe parameters gebruikt om het te definiëren en deze externe parameters zijn gedefinieerd op basis van gebruikersparameters die op assemblageniveau zijn gedefinieerd.

Dat past goed bij mij. Aan de andere kant is er een klein punt dat heel praktisch zou zijn, maar ik weet niet of het mogelijk is.

Met deze methode worden de externe parameters in een onderdeel gedefinieerd op basis van de gebruikersparameters op assemblageniveau. Het goede aan deze methode is dat je een lijst hebt van alle geometrische parameters van de onderdelen bij elkaar. Aan de andere kant impliceert het naar mijn mening een nadeel: als ik een geometrische parameter voor een onderdeel wil wijzigen, zal ik uit het onderdeel moeten stappen en terug moeten gaan naar de assemblage. Met andere woorden, de geometrische parameters van de onderdelen zullen alleen toegankelijk zijn door zichzelf in de assemblage te plaatsen en de definitie van de geometrische parameters gebeurt slechts in één richting: van de assemblage tot de onderdelen.

Zou het mogelijk zijn om de definitie van parameters in beide richtingen toe te staan? Met andere woorden, zou het in sommige gevallen mogelijk zijn om de definitie van de geometrische parameter rechtstreeks in het onderdeel in te voeren? Als de gebruikersparameter bijvoorbeeld op assemblageniveau wordt ingevoerd , wordt de externe parameter in het artikel gedefinieerd. Maar als we de externe parameter in het onderdeel wijzigen, is het deze keer de gebruikersparameter in de assemblage die wordt gewijzigd.

Alvast bedankt voor uw feedback. 

Hallo Ja, er is een oplossing, maar wees voorzichtig, het werkt wanneer u werkt met het CATProduct open in sessie

Anders, als we alleen de onderdelen openen, bevinden we ons in de behuizing: (Waarom vind ik de oplossing Assembly.2 :) niet leuk.

De oplossing is om de functie "Equivalentie" te doorlopen

equivalence.mp4