Laagmanager en Plansjabloon

Hoi allemaal

Ik denk na over een nieuw model van plan. Ik wil dat het robuust is en met maximaal autofill om het aantal klikken te beperken!
(Ik heb de 2024 SP5 jaargang)

Ik loop tegen verschillende problemen aan met de layer manager.
Idealiter wil ik dat de gebruiker alleen werkt op het tabblad " As Standaard " en dat alle laagtoewijzingen automatisch zijn (volgens de eigenschappen van het document).

1. Hoe stel ik een standaardlaag in voor nieuwe ingevoegde weergaven?
  2. Hoe stel ik een standaardlaag in voor het arceren?
  3. Hoe stel ik een standaardlaag in voor buiglijnen?
  4. Hoe verwijder of verbied je de standaardlaag " -Geen- "
  5. Hoe herschik ik de volgorde van lagen in de laagmanager? (de " verplaats" -knop lijkt voor mij niet te werken...)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en advies over dit onderwerp!

Hallo;
De standaard " toewijzing " van lagen gebeurt in de " Document Property" van de tekensjablonen.
Vergeet niet de basislaag te dwingen naar " Volgens de Norm ":

2 likes

Naast het antwoord van @Maclane
Vergeet niet een basemap te maken, evenals een bijbehorende Template. En om een gepersonaliseerde standaard te creëren.
Maar ik denk dat je dat al wist.

Dank je voor dit begin van een antwoord.
Ik had moeten specificeren dat de toewijzing van mijn lagen al in de eigenschappen van mijn documenttemplate is gedaan.

Het is echter onmogelijk om de genoemde punten te behalen:

1. Hoe stel ik een standaardlaag in voor nieuwe ingevoegde weergaven?
  2. Hoe stel ik een standaardlaag in voor het arceren?
  3. Hoe stel ik een standaardlaag in voor buiglijnen?
  4. Hoe verwijder of verbied je de standaardlaag " -Geen- "
  5. Hoe herschik ik de volgorde van lagen in de laagmanager? (De "verplaats"-knop lijkt voor mij niet te werken...)

Hallo

1. Het instellen van een standaardlaag voor nieuwe geprojecteerde weergaven gebeurt hier:

2. Hatching heeft een speciaal gedrag: de laag die eraan wordt toegewezen wanneer een sectieweergave wordt aangemaakt, is de laag die voor de sectie wordt gedefinieerd. Als je bijvoorbeeld een standaardlaag instelt in de Wrapping Standard voor sectieweergaven, krijgen de bijbehorende arces dezelfde lagen toegewezen als de snijlijn en annotatie.

3. Vreemd genoeg wordt de kleur van de buiglijnen niet gedaan door een laag toe te wijzen, maar door een kleur te definiëren in de Documenteigenschappen - Plaatmetaal:

4. Het is mogelijk om de standaardlaag te dwingen om " Als Standaard " te worden door deze toe te passen in de tekensjablonen, maar je kunt gebruikers tijdens het bewerken geen toegang tot andere lagen weigeren.

5. Helaas is het momenteel niet mogelijk om lagen in SolidWorks te herordenen. Dit punt is al jaren onderwerp van verschillende verzoeken om verbetering:
    3DSwym
    3DSwym
    3DSwym
    3DSwym
    3DSwym

Opmerking: Het Move-commando wordt gebruikt om de laag te wijzigen die aan een feature-selectie is toegewezen (als je annotaties selecteert met een bepaalde laag op je laag, opent je de Layer Manager om een andere laag te selecteren en klikt op Move verandert de laag die aan de geselecteerde annotaties is toegewezen)

4 likes

Dank u voor dit overzicht, en ik zie dat we helaas tot dezelfde conclusies komen.
Het beheer van lagen is zeer beknopt.

Jammer genoeg kan ik geen laag definiëren voor de nieuwe modelweergaven.
Het is jammer om deze " -Niets " laag te slepen die eruitziet als een verzamelnaam en een bron van fouten is. :confused:

1 like