Stap voor grote bestanden

Hallo
Ik heb een groot stappenbestand ontvangen. 575 MB van een afzaklijn.
Ik moet deze lijn in mijn SolidWorks 2025-assemblage plaatsen.

Meestal importeer ik de stap in SolidWorks en sla ik hem op als onderdeel en plaats ik hem in mijn assemblage...

Het probleem is dat het uren duurt in solidworks, en uiteindelijk gaat het niet open.

Ik kan het visualiseren in eDrawing.
Het lukt me om het te openen in FreeCAD (die ik zojuist heb geïnstalleerd om te proberen)

FreeCAD biedt geen SOLIDWORKS-formaat om het te exporteren...

Ik zit een beetje vast, wat zou jij doen?

Het ideaal waar mogelijk is het x_t formaat (parasolid) in plaats van stap.
In dit formaat zal dezelfde component die x keer wordt herhaald hetzelfde deel zijn, in tegenstelling tot de stap die x verschillende componenten zal hebben.
En dus is dit formaat veel lichter.
Dan idealiter geen ondergrond omdat die achterblijft.

Als je geen keuze hebt en het is niet mogelijk om een parasolid te hebben:
Het is beter (voor de grote AS) om het te importeren met 3D-interconnect en de import te verlaten zonder het te verbreken en de assemblage op te slaan om het vervolgens in uw lay-out te importeren (pas op dat u het stapbestand niet verwijdert, want het is een link tussen de 2)
En als het mogelijk is, verlicht je wat je niet hebt gebruikt (zelfs als dat betekent dat je een e-configuratie moet maken en de ongewenste lichamen in de verwijderde staat moet zetten)
En ja, het is een gedoe, maar zoals uitgelegd, is het stapformaat meer voor het uitwisselen van kleine sets, niet voor een complete fabriek!
En tot slot is de parasolid de grafische engine achter unigraphic, dus solidedge, solidworks en topsolid. Voor iports van de uitvinder heeft het iges- of igt-formaat de voorkeur, lijkt mij, maar van mijn kant nooit getest op grote sets.
En veel succes, het kan al snel een gedoe zijn met grote importen.

3 likes

Dank u voor uw antwoord. Verbind Parasolid Oppervlak ... Het is niet gemakkelijk om dit allemaal te begrijpen.

Ik kon wegkomen met het lezen van je antwoord: ik leg uit hoe:

DeepSeek stelde voor dat ik FreeCAD zou gebruiken.
" * FreeCAD (kan de STEP schoner openen en opnieuw exporteren)"

-inderdaad FreeCAD slaagt erin om de stap in een paar minuten te openen, maar onmogelijk te exporteren in een "goed formaat" voor solidworks...

-aan de andere kant was ik in staat om elke subset te selecteren en ze stapsgewijs te exporteren

Ik deed het alleen voor de belangrijke elementen voor mijn ontwerp (ik deed dit niet voor een bonhome)

omdat de treden kleiner waren of niets bevatten dat blokkeerde, konden ze in SW openen
sla ze dan gedeeltelijk op.

-Maak een assemblage van al deze onderdelen (plus de oorsprong is goed geplaatst, het vergemakkelijkt de montage) Het is niet nodig om te beperken, alleen we verwijderen het, het is goed geplaatst.