Wanneer u vouwen invoegt, voegt de software automatisch inkepingen toe aan de benodigde plaatsen als u Automatische inkeping selecteert. De SolidWorks-software ondersteunt de volgende soorten inkepingen:
Rechthoekig
Traan
Afgeronde
Als u automatisch rechthoekige of ronde inkepingen wilt toevoegen, moet u de inkepingverhouding opgeven.
Scheurinkepingen zijn de minimale grootte die nodig is om de bocht in te voegen en het onderdeel af te vlakken. U kunt Trimmen of Verlengenselecteren.
Notch-verhouding
De afstand d vertegenwoordigt de breedte van de rechthoekige of afgeronde inkeping en de diepte waarop de rechthoekige of afgeronde inkeping zich buiten het buiggebied uitstrekt. De afstand d wordt bepaald door de volgende vergelijking:
d = (kerfverhouding) * (dikte van het onderdeel)
Het buiggebied wordt weergegeven door het donkergrijze gebied in het diagram.
De waarde van de kerfverhouding moet tussen 0,05 en 2,0 liggen. Hoe hoger de waarde van de inkepingverhouding, hoe groter de grootte van de inkeping, die automatisch wordt toegevoegd tijdens het invoegen van de vouwen, zal zijn.
Bedankt voor deze antwoorden, maar ik dacht eraan om de hoeken van een gevouwen onderdeel in te kerven.
Ik vond dit in de help (zie bijlage), maar het leek mij dat het op eerdere versies (ik gebruik de 2012) direct in de vouwfunctie werd gecontroleerd en niet in extra manipulatie op het uitgevouwen deel.
Je begint bijvoorbeeld met een rechthoekig plat vel en vervolgens maak je twee vouwen van 90° in een hoek, het inkepen zal alleen gebeuren als je deze 2 lagen "verbindt" met behulp van de Gesloten Hoek functie.
Aan de andere kant, als je uitgaat van een volume dat je omrekent naar plaatwerk, is het nog steeds anders, ...
Automatische inkepingen zijn niet van toepassing op kruisingen van twee lagen.
Het wordt alleen gebruikt op een enkele vouw die op een deel van de rand is geplaatst: niet op de gehele lengte van de rand.
Voor twee lagen moet het vel worden uitgevouwen, vervolgens moet de inkeping (vierkant/rechthoek/rond/etc) worden gemaakt en vervolgens moet het onderdeel worden gevouwen.