[HELPEN] Een 3D-configurator maken

Hallo allemaal,

Als onderdeel van een project wil ik een 3D-configurator maken in SolidWorks. Tijdens het rondsnuffelen op het internet ontdekte ik dit forum en ik hoop dat sommige mensen me kunnen helpen, want helaas ga ik niet meer vooruit met dit project ... Laat me mijn probleem uitleggen:

Ik wil aangepaste assemblages maken, een beetje zoals wanneer je je auto bij de dealer gaat configureren. In mijn geval is het een kwestie van het maken van een configurator op een assemblage met 3 belangrijke onderdelen: een kraan (10 soorten kranen mogelijk), een wastafel (6 of 7 soorten mogelijk), en een laatste onderdeel dat ik om vertrouwelijkheidsredenen niet zou specificeren (10 soorten onderdelen).

Ik heb een aantal configuraties gemaakt op een assemblage die momenteel alleen kranen en wastafels bevat om een basis te hebben om te oefenen met het maken van deze configurator. In het idee zou ik willen dat mijn gebruiker via een vervolgkeuzemenu zijn kraan, zijn bassin en het laatste mysterieuze onderdeel selecteert en dat de assemblage in de door hem geselecteerde configuratie wordt weergegeven.

Ik ben DriveworksXpress gaan gebruiken voor dit project, maar ik ben zeer beperkt als het gaat om configuratorregels... Met andere woorden, ik weet hoe ik de formulieren moet maken, maar het is onmogelijk voor mij om aan het einde een assemblage te genereren, mijn regels zijn totaal verkeerd.

Ik zag ook dat het mogelijk was om dit project uit te voeren met behulp van een VBA-macro onder SolidWorks, nogmaals, ik heb geen programmeervaardigheden (ik kan mezelf natuurlijk dwingen om te leren). Ik denk dat de beste oplossing DriveWorks voor mij zou zijn, wat denk je?

Zou je me kunnen helpen door me bijvoorbeeld een algemene regel te geven om in DriveWorks aan te geven dat ik zou aanpassen volgens de naam van mijn configuraties en mijn onderdelen?

In het geval van een VBA-macro, heeft iemand van jullie ooit met dit soort problemen te maken gehad? Heb je voorbeelden om me voor te stellen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp

PS: Ik doe het project in SolidWorks 2010 ...

Driveworks is inderdaad een goede keuze (daar is het meestal voor gemaakt)

Zonder met dit soort modules te beginnen, zou een goede oude familie van onderdelen in Excel u het resultaat moeten kunnen geven dat u verwacht (als u bijvoorbeeld al uw onderdelen in een assemblage plaatst en u de verwijderings-/verwijderingsstatussen beheert door Excel).

Het belang van Excel is ook om koppelingen te kunnen maken met externe Excel-bestanden (of databases), om een tweede blad te kunnen toevoegen om uw blad te beheren met uw familie van onderdelen (zou u in staat stellen iets gebruiksvriendelijkers te doen met vervolgkeuzelijsten bijvoorbeeld...).

Excel stelt u ook in staat om berekeningen / verificatie uit te voeren om configuraties te verbieden, regels in te stellen...

Op de limiet is Excel in staat om je 10*7*10=700 verschillende configuraties te genereren als je ze echt nodig hebt (het kan echter een beetje malen...).

1 like

Hallo

Probeer contact op te nemen met http://www.lynkoa.com/membres/thomasguillard

Hier is zijn profiel

IFMA werktuigbouwkundige opleiding. Ik gebruik solidworks alleen sinds ik 14 jaar oud was en ik heb Catia op school geleerd. Nu een ingenieur bij DriveWorks, een SolidWorks Gold Partner waarmee u uw SolidWorks-ontwerpen kunt automatiseren en u een 3D-configurator en verkoop biedt. http://www.driveworks.co.uk/

Hier leest u wat u kunt vergelijken met de versies van DriveWorks

http://www.driveworks.co.uk/products/compare/

@+ ;-)

1 like

Hartelijk dank voor uw antwoorden! 

Ik neem contact op met de persoon voor wat uitleg over DriveWorks! 

Op dezelfde manier zou ik het ook proberen met Excel. Ik wil eigenlijk de staat van verwijdering van de onderdelen regelen volgens de gewenste configuraties! Ik hou je op de hoogte als ik er ooit ben! 

Nogmaals bedankt

Als andere mensen suggesties hebben, aarzel dan niet

1 like

Hallo

DriveWorksXpress is gratis maar beperkt, DriveWorks is betaald maar veel geavanceerder.

Als je een goede kennis van Excel hebt, kun je zonder problemen de configurator van je dromen maken. De vraag is: heb je een goede kennis van Excel?

Moge de kracht met je zijn.

3 likes

Onder DriveworksXpress moet je een van je componenten selecteren en vervolgens naar Tekening en configuraties gaan, het vakje aanvinken: 'Ja, laat me een regel maken om de configuratie te wijzigen'. Vervolgens maak je in de regeleditor een regel aan op de configuratie. Als je bijvoorbeeld in je formulier een meerkeuzevraag hebt TypeofTap met Tap A, Tap B, Tap C. kan je regel bijvoorbeeld zijn:

=ALS(KraanType="Kraan A", "Kraan Configuratie A", IF(KraanType="Kraan B", "Kraan Configuratie B";"Kraan Configuratie C"))

En hetzelfde geldt voor de wastafel en de mystery component.

U kunt verschillende criteria van het formulier combineren om uw configuratie te kiezen met behulp van AND() en OR()

2 likes

Hoi allemaal

c.fer heeft al een heel goed antwoord gegeven, maar ik zal je links geven naar de SOLIDWORKS online help voor meer info.

Om de configuratie van een onderdeel in DriveWorksXpress te beheren, moet u de configuratie vastleggen:

http://help.solidworks.com/2016/french/SolidWorks/driveworksxpress/t_enabling_config_switching_driveworksxpress.htm?id=69298c72fbe143a08d63cbb1b214d6c3#Pg0&ProductType=&ProductName=

Vervolgens ziet u in het volgende artikel hoe u de configuratie van een sjabloon kunt wijzigen op basis van een formulierbesturingselement:

http://help.solidworks.com/2016/french/SolidWorks/driveworksxpress/c_rule_type_configuration_driveworksxpress.htm#pcj1450463090964

Ik hoop dat dit helpt, zo niet, vraag dan gerust om meer info!

1 like

Hartelijk dank voor uw antwoorden! Wat betreft de c.fer-regel heb ik geprobeerd met 2 configuraties en het werkt! Dus ik ga verder met DriveWorks, maar ik heb mijn laatste woord nog niet gezegd lol. Zoals je vertelde over het beheren van mijn configurator via Excel, zou ik het ook graag willen doen, gewoon om beide mogelijkheden onder de knie te krijgen. 

Helaas beheers ik Excel niet perfect... Heb je voorbeelden van bestanden die je al hebt gemaakt? Of geef me een voorbeeld om een configuratie te beheren zoals c.fer dat deed, maar dan via Excel? 

Moet ik het Excel-bestand maken en het vervolgens koppelen aan mijn assemblage of een automatische artikelfamilietabel maken en deze vervolgens beheren? En wat zijn de stappen die u moet volgen om dit te doen? 

Als je een klein voorbeeld had van een Excel-bestand met twee of drie stukjes die een assemblage vormen, zou het perfect zijn...  

Nogmaals bedankt voor je antwoorden! Dit forum is echt geweldig 

1 like

Hallo

Ik ben op sw 2017, dus het wordt moeilijk om bestanden uit te wisselen.

Maar ik heb een doc gemaakt  met uitleg.

Als u vragen heeft, aarzel dan niet.

Moge de kracht met je zijn.

configurateur_3d_excel_par_obi_wan.docx
2 likes

Hallo

Er zijn antwoorden voor DriveWorks en voor Excel, dus hier is er een in VBA-macro om te voltooien.

Om de join-macro te gebruiken, moet je eerst 1 assembly openen in Solidworks bestaande uit 1 tot 3 onderdelen met verschillende configuraties. Wanneer de macro wordt gestart, noteert deze de namen van de kamers en hun configuraties, wanneer het formulier wordt weergegeven, moet u de configuratie voor elke kamer kiezen en vervolgens op de knop "configureren" klikken.

Deze macro is slechts een voorbeeld en bevat als zodanig niet alle noodzakelijke controles en foutafhandeling.

Deze macro is geschreven in SW 2017, dus zorg ervoor dat u de verwijzingen in de macro-editor indien nodig wijzigt.

Vriendelijke groeten

macroconfig.swp
2 likes

Veel dank aan OBI, d.roger, thomas, cfer en gt22 voor uw antwoorden. Ik heb nogal wat leads die ik dankzij jou zal exploiteren. Ik ga er deze week goed aan werken. Ik neem volgende week vrijdag contact met je op met, naar ik hoop, goed nieuws. Ik ben in ieder geval blij om zo'n community te zien! Wederzijdse hulp is de sleutel tot elk project!

Nogmaals bedankt

1 like

D.Roger, ik heb net je macro geprobeerd. Het opent zonder enig probleem, maar ik heb een kleine vraag. In feite hebben mijn kranen geen geometrische verbindingen met elkaar. Het zijn allemaal verschillende onderdelen met totaal verschillende geometrieën. Hetzelfde geldt voor de wastafels en voor de kamer die ik niet zal specificeren.

Kortom, ik heb configuraties gemaakt in mijn assemblage met kraan 1 en gootsteen 1, kraan 2 en gootsteen 1 ect ect ...

Hoe kan ik bijvoorbeeld uw macro aanpassen aan mijn behoeften?

De configuraties zijn allemaal aanwezig in mijn boomstructuur, ik wil alleen de verwijderingsstatus van mijn onderdelen beheren.

Kortom, het idee komt uit je macro, ik kies mijn kraan via een vervolgkeuzemenu met al mijn kraanonderdelen, ik kies dan mijn wastafel op dezelfde manier en uiteindelijk mijn 3e stuk en presto, de montage wordt gegenereerd.

Ik heb niet veel kennis van programmeren...  

Bij voorbaat dank voor uw hulp

Hallo

Inderdaad, zo bezien neemt de macro een andere wending.

Hebben uw soorten onderdelen een gemeenschappelijk punt per familie, laat het me uitleggen, beginnen de namen van uw kranen allemaal met "R", de namen van uw bassins met "V" en de naam van uw mysterieuze stukken met "M" (of andere natuurlijk), dit zou het mogelijk maken om bij het analyseren van de schroefdraadelementen van de assemblage elk stuk in de juiste categorie te classificeren. Van daaruit hoeft u alleen maar de elementen van de boom te verbergen of weer te geven, afhankelijk van de keuze van de gebruiker, er zijn functies in de API's waarmee u dit kunt doen.

Vriendelijke groeten

1 like

D. Roger, 

Ja, mijn kranen beginnen allemaal met R, de bekkens beginnen ook met V, de mystery room volgt dezelfde logica. In mijn montageboom heb ik de kranen opgeslagen in een map met de naam kraan, hetzelfde geldt voor de wastafels. 

Wat zijn deze functies waar je het over hebt? Heb je een voorbeeld van een macro die dit afhandelt? Moet ik de map voor elke familie in mijn assemblageboom laten staan? 

Nogmaals bedankt voor je hulp 

Vriendelijke groeten 

PS: Als u wilt, kan ik de montage aan u overdragen. 

1 like

Ok,  ik zou graag willen dat je de montage aan mij overdraagt (zelfs met lege onderdelen omwille van de vertrouwelijkheid). Omdat ik op dit moment beschikbaar ben,  ga ik je morgen of uiterlijk maandag een voorbeeld geven van een macro.

Goedenacht.

Vriendelijke groeten

2 likes

Hallo Slim,

Als u om privacyredenen bang bent om de bestanden over te dragen, kunt u deze in een privébericht naar d.roger sturen. Dit heb ik ook al gedaan via Wetransfer, stuur gewoon de link in een privébericht door op zijn bijnaam te klikken.

1 like

Ac cobra , 

Is het al gedaan:) 

Bedankt! 

Vriendelijke groeten 

2 likes

Hallo
Hier is een basismacro waarmee de gebruiker de verschillende elementen kan selecteren om ze al dan niet weer te geven, configuraties op de assemblage zijn niet nodig.
Om de geschiedenis van elke gemaakte configuratie bij te houden, is het mogelijk om functies toe te voegen om te controleren of de gewenste configuratie al bestaat in de assembly, zo ja, om deze weer te geven, zo niet om deze te maken en vervolgens de assembly op te slaan. Dit gebeurt met behulp van de volgende methoden:
- http://help.solidworks.com/2015/english/api/sldworksapi/SolidWorks.Interop.sldworks~SolidWorks.Interop.sldworks.IModelDoc2~GetConfigurationNames.html
- http://help.solidworks.com/2015/english/api/sldworksapi/SolidWorks.Interop.sldworks~SolidWorks.Interop.sldworks.IModelDoc2~ShowConfiguration2.html
- http://help.solidworks.com/2015/english/api/sldworksapi/SolidWorks.Interop.sldworks~SolidWorks.Interop.sldworks.IConfigurationManager~AddConfiguration.html
- http://help.solidworks.com/2015/english/api/sldworksapi/SolidWorks.Interop.sldworks~SolidWorks.Interop.sldworks.IModelDoc2~Save3.html

Vriendelijke groeten

configurator.swp
3 likes

Weer een geweldige klus van Mr Roger, de halfgod van de macro ;-)

Op de macro die de configuraties beheert, moet het zeker mogelijk zijn om het te wijzigen zodat het "generiek" wordt door hetzelfde te doen, maar dan voor een assemblage die x onderdelen (of onderdelen en subassemblage) bevat, toch?

Zo aangepast op deze manier dat het door veel meer mensen kan worden gebruikt (ik zou graag assemblages beperkt hebben tot 3 delen ...). Het zou dan een zeer gebruiksvriendelijke montageconfigurator worden (je hoeft niet op elk onderdeel in de boom te klikken om de configuratie te kunnen wijzigen (of niet) te kunnen wijzigen)

2 likes

Wordt genomen door gevoelens ;-) , Ik zal kijken naar het onderwerp en zien wat ik kan voorstellen, de meest gecompliceerde kan zijn om een beetje meer in de vba (snuif), ik die volgen meer comfortabel met de C #.

Vriendelijke groeten

4 likes