We hebben een 3D-printer met kleurpoeder aangeschaft en ik werk samen met Solidworks.
Probleem : de kleuren. Het resultaat tussen wat ik definieer in Solidworks en wat er uit de printer komt, is willekeurig. Soms heel goed, soms bijna, soms eerlijk gezegd alles. Ik vermoed een probleem met de kleurdefinitie in de export van Solidworks.
Het enige formaat dat door Solid wordt aangeboden en dat compatibel is met de printer is VRML (.wrl), maar de printer ondersteunt andere STL-, PLY-, 3DS-, FBX- en ZPR-formaten . Blijkbaar weet Solidworks ook hoe ze andere kleurenbestanden voor 3D-printen moeten exporteren.
Mijn vragen : hoe de kleuren van het geëxporteerde bestand te controleren, en zijn er oplossingen voor het converteren en retoucheren van de kleur van de bestanden die uit Solidworks zijn geëxporteerd ?
Bedankt voor de leiding. De software die de prints start, geeft een preview van de print, wat meestal is wat er in Solidworks verschijnt. Het resultaat komt echter ook niet altijd overeen met wat het weergeeft...
Ja, zeker, daarom heb ik de info met plezier genomen :-)
De printer is een ProJet 460Plus van 3DSystem, het voorkeursformaat is ZPR. Vandaar mijn idee om op zoek te gaan naar retoucheer- en conversieoplossingen.
De VRML's van Solidworks zijn nogal van slechte kwaliteit, er is een programma om de coderegels op te schonen: http://www2.hrp.no/vr/tools/chisel/install.htm Hij lijkt efficiënt te zijn.
Voor het bewerken van VRML-bestanden lijkt Meshlab ook erg krachtig te zijn, maar ik heb nog niet al te hard geprobeerd.