Een reeks functies insluiten in de ontwerpbibliotheek

Hallo allemaal, ik hoop dat het goed met jullie gaat.

Ik heb een probleem dat ik niet kan oplossen met mijn huidige kennis, en ik hoop dat uw advies me kan helpen.

Ik werk momenteel veel aan mechanische lasprojecten en ik heb verschillende onderdelen om te lassen die ik op verschillende ontwerpen gebruik.

Ik heb bijvoorbeeld een poort met aanlasscharnieren, die met een plaat zijn verschoven. Dit draaiplateau is een standaard onderdeel dat we vaak gebruiken in ons bedrijf. Het heeft twee hoofdfuncties: de baas en de spaken. De soldeerscharnieren op dit frame zijn er alleen om de voetafdruk te beheren en bevatten een andere baas op basis van de schets op het frame. Dat zijn dus uiteindelijk 3 functies en twee aan elkaar gelaste carrosserieën, die ik graag gemakkelijk van het ene project naar het andere zou willen kunnen implementeren.

Momenteel teken ik deze elementen elke keer opnieuw, wat vervelend is. Ik heb geprobeerd de functie " onderdeel invoegen " te gebruiken, maar ik vind deze methode niet erg handig. Ik vroeg me af of het mogelijk was om de ontwerpbibliotheek te gebruiken (die ik nog nooit eerder had gebruikt), maar ik kon niet meerdere functies in één bewerking in de bibliotheek krijgen.

Weet u of het mogelijk is om meerdere functies in één bibliotheekbewerking op te nemen, of moet ik 3 afzonderlijke functies maken en deze één voor één op elk project toepassen?

Ik weet niet of het me gelukt is om mijn probleem goed uit te leggen, maar als deze methode haalbaar is, zou het me veel ontwerptijd besparen op veel projecten.

Bij voorbaat dank en goedenavond aan iedereen!

Hallo

Eenvoudiger kan het niet. Om de ontwerpbibliotheek te gebruiken, definieert u eenvoudig een map om eraan toe te voegen waarin de onderdelen die u vaak gebruikt, zich bevinden.

1 like

Hallo IdeaCorda,
Ik heb geprobeerd mijn antwoord samen te vatten in deze mini-tutorial:

Mini-tuto biblio

Dit zijn slechts schermafbeeldingen, maar hopelijk zullen ze dienen om het proces van het maken van een ontwerpbibliotheek volledig te begrijpen.
Ik heb ook de modellen bijgevoegd (open onder SW 2024)
Ik kan ze indien nodig omzetten naar een oudere versie.

Daar ga je, in de hoop je probleem te hebben beantwoord.

PS; Ik zou een tutorial over dit thema kunnen maken. Ik heb gewoon tijd nodig ;o)

1 like

Bedankt voor je antwoorden en Expert_CAO bedankt voor je tutorial. Ook al zijn het maar screenshots, het is heel duidelijk en inderdaad zou een tutorial over dit onderwerp geweldig zijn!
Fijne dag voor jou

1 like

Hallo;

Er zijn enkele tutorials op de website van Altitech
AltiTech helpen.
Hoewel verouderd, zijn de site en zijn downloads nog steeds nuttig en actueel voor Solidworks in StandAlone-versie (lokale installatie).

Ik zou hieraan willen toevoegen dat het belangrijkste bij het maken van bibliotheekfuncties is om na te denken over het maken van nieuwe referentievlakken (zelfs als ze identiek zijn aan de originele Solidworks-vlakken), dit zal later veel positioneringsproblemen voorkomen.

Andere tutorials zijn hier beschikbaar (hoewel voor het grootste deel in het Engels):

https://www.goengineer.com/blog/create-design-library-features-in-solidworks

4 likes

Re
Ik heb je uitleg geprobeerd en het werkt heel goed. Snelle vraag, weet u of het mogelijk is om plaatwerkfuncties te integreren. Inderdaad, SW vertelt me dat het alleen "eenvoudige " functies aankan. Heb je een methode?
Einde van de ochtend

… Het zou gemakkelijker zijn om u te begeleiden met een screenshot van uw kamer...

Dus nee, de bibliotheekfuncties beheren de plaatwerkfuncties niet (vouwen/insteekgaten...).

Heeft het onderdeel, de plaat, die u voor uw scharnieren gebruikt, beheersbare waarden in "Part Family" / "Configurations"?

Anders is het misschien mogelijk om ze te beheren met noties van " dimensie tussen twee limietwaarden (of een stap) ", in welk geval de " Configuration Publisher " en mogelijk een oplossing...
https://help.solidworks.com/2021/french/solidworks/sldworks/c_configuration_publisher_top.htm

1 like

Hallo weer,

@Maclane heeft gelijk, ja, het creëren van een onderdeelfamilie die is gekoppeld aan de configuratie-uitgever kan een alternatief zijn, maar aangezien we ons in de context van een onderdeel bevinden en niet van een assemblage. de configuratie (Plaat-variant) moet in het laatste onderdeel worden ingevoegd en vervolgens beperkingen gebruiken zoals bij assemblages, om het te positioneren.
[Lichamen verplaatsen/kopiëren - 2022 - SOLIDWORKS Help]

Anders zie ik geen andere oplossing.

PS: Ik heb een tutorial gepost over hoe je een onderdeel in te stellen en vervolgens configuraties te genereren, als het nuttig kan zijn ...

1 like