Ik ben bezig met het samenstellen van een planclassificatiebestand met automatische bijwerking van indices, data, aanduidingen in relatie tot een plannummer.
In de bijlage vind je het betreffende Excel-bestand. Laat me uitleggen hoe het werkt.
Op de eerste pagina staat een database ("Kaartgegevens") waarin ik handmatig het nummer van het plan, de aanduiding, de index en de datum verwijs. Op de tweede pagina een formulier ("Identificatieblad") waarin alle plannen waarop het identificatieblad betrekking heeft, zijn opgenomen met hun aanduiding, index en datum. De regels worden gevuld met de functie "VERT.ZOEKEN" in relatie tot een plannummer in de database.
Mijn vraag luidt als volgt. Ik zou graag willen dat het indexvak (in het identificatieblad) verandert in rood wanneer de index wordt bijgewerkt in de database en weer geel wordt wanneer op de knop "Shift" wordt geklikt.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest in mijn uitleg.
Ten eerste, waarom heeft het bestand een .xls extensie. Welke versie van Excel heb je?
In je bestand zitten tal van visuele basismodules met macro's die nutteloos lijken. Kun je ze verwijderen en alleen de nuttige overlaten om het begrip te verbeteren.
Wanneer u op SHIFT klikt, wordt de waarde van de tweede pagina (opnieuw ingevoerd) naar de eerste bijgewerkt, waarna de waarde van de tweede pagina wordt vervangen door de originele formule die er was voordat de waarde met de hand werd ingevoerd.
Nee, dat is het niet. Neem me niet kwalijk, ik heb moeite om mezelf uit te drukken.
Als ik het Excel-bestand gebruik, werk ik op het "database"-blad. De database is gekoppeld aan het identificatieblad en wordt parallel bijgewerkt wanneer ik bijvoorbeeld een aanwijzing in de database wijzig.
Dus als ik de index in de database verander, wil ik dat het indexvak in het identificatieblad rood wordt als ik verander. Ik wens ook in een tweede stap. Door op de knop UPDATE te klikken, gaat de volledige indexkolom in de identificatiefiche terug naar geel (na validatie van de fiche).
Ah ok, dus het is niet mogelijk of in ieder geval veel ingewikkelder dan ik dacht, omdat je een waarde moet opslaan die op elk moment kan worden gewijzigd.
Dus een macro maken die constant "draait", wat niet geweldig is.
Maar laten we afwachten of andere mensen interessante voorstellen hebben.