Tekst invoegen op een niet-vlakke ondergrond

Hallo

Ik ben erin geslaagd om mijn 10 dobbelsteen te maken (dankzij Yves T.) en ik wil nu de numerieke waarden op elk vlak plaatsen.

Het probleem is dat ik de tekstfunctie niet kan begrijpen (ook al is het eenvoudig...), want als ik op mijn gezicht probeer te schetsen, is het in 3D omdat het niet plat is. 

Ik heb ook geprobeerd een vlak parallel aan dit gezicht te projecteren, te schetsen en vervolgens opnieuw te projecteren, maar de schets blijft in 3D, wat de reden heeft om mijn tekst overal in de kamer te plaatsen.

In de hoop een oplossing te krijgen... Bij voorbaat dank.

Hallo

Klik op het gezicht en maak een schets, en dan kun je daar je tekst in zetten.

Als je gezichten niet plat zijn, is dat niet erg

Neem ofwel een lijn als deze recht is en 1  tegenoverliggend punt of 3 punten

en maakt een plan

Dit plan je sticker

Je maakt een schets op een vliegtuig en een geprojecteerde schets op het gezicht

Hetzelfde voor alle kanten

@+

Zie ook deze link

https://www.youtube.com/watch?v=CkQWkYGfRRU

2 likes

Ik heb de video geanalyseerd en je methoden geprobeerd, maar op geen enkele manier, het gewenste cijfer wordt op geen enkele manier weergegeven

Is het mogelijk om een screenshot te maken?

Voor de tekst moet je al een lijn en een ankerpunt tekenen

Dan is het voldoende als het gezicht niet plat is om een schets op afstand te maken

Schrijf de tekst op deze schets 

Na gereedschapscurven geprojecteerd schetsgezicht

Het is echter vrij eenvoudig

Bekijk deze tutorials

https://www.youtube.com/watch?v=CkQWkYGfRRU

https://www.youtube.com/watch?v=ecUBLtb6VJk&t=2532s

Daarmee, als het niet werkt, moet je het gereedschap dat op de stoel ligt veranderen ;-)

kan niet zeggen + ;-)

@+ ;-)

2 likes

Je kunt niet schetsen omdat vlakken niet plat zijn als je door gevulde oppervlakken gaat.

Zoals GT22 je vertelde, maak je een plan door 3 punten op een gezicht te selecteren en erop te schetsen.

Als het klaar is, doe je een extrusie, maar in beide richtingen.

Alternatieve oplossing:

Teken je dobbelsteen opnieuw met een andere methode die je platte vlakken geeft:

Ik heb de tutorial aangepast door een tweede methode toe te voegen. Je vindt het ook in bijlagen.

tutoriel_de_a_10_faces.pdf
1 like

Het probleem zit inderdaad tussen de stoel en het bureau, ik begrijp alleen niet hoe de tekstfunctie werkt. En toch ziet het er eenvoudig uit, daar ben ik het mee eens.

Bedankt voor de hulp...

de10.sldprt

Kun je je stuk posten met de schets van de tekst die je wilt?

1 like

Een nieuwe schets maken

Voeg een steunlijn toe (constructielijn, lijn, boog,...)

Voeg de tekst toe, stel het lettertype in om het gewenste resultaat te krijgen

Extruderen door toevoeging of verwijdering. Als het oppervlak niet vlak is en het schetsvlak het oppervlak snijdt, extrudeer dan in twee richtingen.

Is het heel simpel:)

PS: Om preciezer te zijn, het is ook mogelijk om vanaf het oppervlak te extruderen (dit gebeurt in de opties van de extrusiefunctie)

2 likes

Bedankt allemaal voor jullie hulp, ik ben er eindelijk.

Ik begreep eindelijk hoe de tekstfunctie werkte... ^^, maar de projectie verhinderde dat ik erachter extrudeerde, dus gaf ik er de voorkeur aan om een nieuw stuk te maken dankzij de tweede methode van Yves, en om mijn teksten direct op de voorkant te maken. Het stuk is af, moet nog gedrukt worden, nogmaals bedankt!