Hallo, ik gebruik een klein 2D-tekenprogramma "Profirst", ik ben een metaalbewerker en ik wil graag overschakelen naar 3D, welk programma mij adviseert, bedankt
Hallo
Het hangt er vooral van af waar JIJ naar op zoek bent.
Wat heb je nodig in 3D dat je niet hebt in 2D? Wat is het doel? (visualisatie, CAM, 2D-generatie via 3D, enz...).
Ik sluit me aan bij @Jose-accessa,
De tool wordt gekozen op basis van het werk dat u wilt doen;
Dat gezegd hebbende, is het interessant om deze vraag te stellen in een community als deze, aangezien iedereen je hier kan antwoorden op basis van zijn persoonlijke werkinstrument; Er wordt veel feedback verwacht op deze vraag, dat hoop ik tenminste voor jou...
Om een beetje in te gaan op de verschillende bestaande software, hier zijn degene die ik ken:
-AutoCAD: na een paar jaar in 3D te hebben ontwikkeld, is het tegenwoordig in sommige ontwerpbureaus ingeburgerd; maar het blijft de ultrakrachtige software van 2D, daar is het oorspronkelijk voor gemaakt; Toepassingsgebied: Landschap; slotenmaker; mechanisch (maar heel weinig).
-TopSolid: de kleine software van Missler-Software is een 3D-tool die is ontworpen voor 3D; Het is niet erg aanwezig in een markt die wordt weggekaapt door grote software (CATIA, SolidWorks), maar het wordt veel gebruikt voor het programmeren van werktuigmachines (het maken van verspanende bewerkingen op een pc en vervolgens het overbrengen van het programma naar de machine die het uitvoert).
-CATIA: de must-have; het is de grootste naam in software die ter wereld bestaat, gemaakt door Dassault Systèmes. Het wordt over de hele wereld gebruikt en de vele licenties maken een groot aantal toepassingen mogelijk: CAD-creatie, CAM, simulaties, enz. Het is ook de duurste en ik denk niet dat je een tool van dit formaat nodig hebt.
-SolidWorks: het alternatief; ook gemaakt door Dassault, het is een veelgebruikte 3D-ontwerpsoftware; het is degene die ik gebruik in mijn ontwerpbureau; het stelt u in staat om onderdelen en samenstellingen van onderdelen in 3D-volume en plaatwerk te maken, om zeer hoogwaardige tekeningen en weergaven uit te voeren. In zijn volledige versie beschikt hij over een bibliotheek met gestandaardiseerde mechanische componenten, ideaal voor de montage.
Dat is het, om je een beetje te verlichten.
Maar zodat we u goed kunnen antwoorden, geef echt aan wat u wilt maken met 3D-software; Dit is hoe we je het beste zullen begeleiden.
++
De overkoepelende vraag is die van Jose-accessa:
Wat heb je nodig in 3D dat je niet hebt in 2D?
Je moet duidelijk zijn over wat je van het product wilt en wat je ermee wilt doen.
Zodra dit is gedefinieerd, kunt u het beste contact opnemen met de wederverkopers, zodat zij u uit de eerste hand de mogelijkheden van de software kunnen laten zien.
Besteed aandacht aan typische voorbeelden die werken in demo's, maar crashen wanneer u ze probeert aan te passen aan onze producten.
U moet ook kijken naar de uitwisseling met uw leveranciers of onderaannemers om uitwisselingen te vergemakkelijken (sommige softwaredialogen beter samen dan andere)
Er zijn 2 soorten producten:
de zware zoals Catia en Creo (voormalig Pro-engeneer) en de lichtere (en goedkopere) zoals Solidworks, Solidedge of Topsolid.
De lijst is niet uitputtend, dus hier is een link waar ze bijna allemaal worden vermeld:
http://www.cadcamfunda.com/cadcam_softwares
@Riky:
Autocad 2D is net zo efficiënt in mechanica als op andere gebieden. Om te overdrijven zou ik het een digitale tekentafel noemen. Het is dus in staat om zich aan alle gebieden aan te passen.
Autocad 3D: Ik weet het niet, ik heb het nog nooit gebruikt.
Solidworks is niet door Dassault gemaakt maar overgenomen, vandaar het verschil in modelbouwer en filosofie.
@pascal
Wat mij betreft wist ik niet dat het een overname door DS betrof!
Bedankt, ik begon Solidworks te ontdekken, wat naar mijn mening een van de beste moet zijn, mijn vraag en: is er hetzelfde in een beetje meer licht, zou ik zeggen gemakkelijker te gebruiken. Ik ben de manager van een klein bedrijf en ik heb niet veel tijd. Ik ben op zoek naar een 3D-model voor mijn klanten, en vervolgens de 2D-tekeningen voor de fabricage, om aan een enkel plan te kunnen werken en de wijzigingen op alle 2D-plannen te kunnen vinden.
Hallo
Na autocad 3D en andere gratis te hebben geprobeerd, Google Sketch, Inventor etc (op mac) ben ik er niet in geslaagd om een intuïtievere software te vinden dan solidworks. (Ik ben autodidact)
Als je weet hoe je een 2D-schets moet maken, is het heel snel om een eenvoudig onderdeel in 3D te maken.
Natuurlijk, als je gaat spelen met schroeven, onderdelen die in elkaar passen, enz... Daar is een training nodig, of een vriend die de kleine trucjes voor de beperkingen laat zien.
Een extraatje om te weten is dat je 2D-plannen kunt nemen en deze gemakkelijk kunt extruderen om een volume te verkrijgen.
Ik denk dat het voor jou op dit moment het beste is om door te gaan met je ProFirst-logboek
Solidworks is ongeveer 10.000 € basis
De complete werkplek die er goed bij past is minimaal ongeveer 2500 €
Het is dus een keuze om te maken voor een klein bedrijf
Maar het is wel zo dat als je de tool onder de knie hebt je er hele leuke dingen mee kunt doen
en om de gemeenschap te vragen alles op SW opnieuw te doen
Er zijn nogal wat zzp'ers of zzp'ers
die ermee instemt om deze 3D-modellen voor u te maken voor een bescheiden prijs
Uiteraard, afhankelijk van de complexiteit van het project
met volledige flow, gewicht, kracht en met de look die je nodig hebt
Nou, dat is gewoon mijn standpunt
@+ ;)
anders zijn er ook op http://www.alibre.fr/adcompare.php
Het is een software die min of meer dezelfde interface heeft als Solidworks, maar dan goedkoper
Ik denk dat je vooral portal doet. (dat is goed, ik heb mijn portaal om !! te doen).
SolidWorks is een van de 3D CAD-tools die perfect past:
Je zal nodig hebben:
- Mechanisch lassen beheersen
- een basis creëren voor een mechanisch lasprofiel,
- de basisprincipes van tolerantie kennen,
- een kleine tekening (om de lijst met snelheden weer te geven),
- in staat zijn om eenvoudige samenstellingen te maken en deze in eDrawing te exporteren om aan uw klanten te laten zien,
SolidWorks staat bekend als vrij eenvoudig te gebruiken, ondanks alles is er geen mysterie, je moet de tijd nemen en uren achter het scherm plakken om uiteindelijk efficiënt te zijn ("Zonder meesterschap is macht niets" volgens PIRELLI).
Om wat tijd te besparen, is het het beste een training (minimaal 5 dagen) gedaan door een professional (Axemble om ze niet te noemen, het is "de" juiste keuze !!). Om je training te verfijnen ben je op de juiste plek, hier op LYNKOA zullen we je helpen (In deze gemeenschap zijn er een groot aantal "pro's" onder SolidWorks).
Als je niet overtuigd bent, stuur dan een pdf van een van je tekeningen (niet te ingewikkeld !!) onder "Profirst", wij modelleren het voor je en maken een Etekening voor je zodat je het kunt bekijken.
Als ik het goed begrijp, zal 3D alleen dienen als een visual voor klanten.
U kunt kijken naar de MEDUSA-software .
Voor het weinige dat ik heb getest is het een 2D met een 3D apprerçu
Solidworks is een van de meest intuïtieve software op de markt, maar het vereist nog steeds een periode van gewenning.
Na een training van 5 + 3 dagen bij axemble te hebben gedaan, heb ik niet veel meer geleerd dan door de tutorials te doen die in de software zijn geïntegreerd.
De prijs van het station aangegeven door GT22 is echt het minimum, aarzel niet om de configuratie van het station een beetje op te blazen zodat het kan standhouden tot de vernieuwing (ontwerpen van + tot + groot of complex, nieuwe versies van de software hebzuchtiger, "veroudering" van de computer)
U zult moeten nadenken over een goed beheer van uw bestanden.
Inderdaad, in 3D moet je twee keer zoveel bestanden beheren (de 3D + het plan) en deze bestanden kunnen imposant zijn.
Als mijn uitgangshypothese correct is, ben ik van mening dat GT22 kan proberen een dienstverlener bij u in de buurt (of iets verder weg) te vinden om het visuele uit te besteden terwijl u doorgaat met uw apparatuur voor productie.
Nog een laatste detail:
De meeste mensen op deze site zijn Solidworks-gebruikers en de site is gekoppeld aan de Axemble-reseller, dus het is logisch dat de antwoorden naar deze software worden gestuurd.
Het is een 2-richtingsverkeer.
Je hebt natuurlijk software nodig die de visualisatie mogelijk maakt, maar ook het genereren van 2D-plannen uit een 3D (tegelijkertijd, waarom zou je investeren als je dat niet op zijn minst hebt).
Solidworks, oké... Behalve dat, zoals @gt22 zegt, het erg duur is...
We richten ons dus opnieuw op 3D-modellering en niet op CAD.
Dus waarom zou je niet gewoon Sketchup nemen?
Het is gratis, modellen zeer goed, zeer gemakkelijk toegankelijk, enz...
Dus natuurlijk moeten we 2D-plannen in plaus krijgen... maar het is net als elke BETAALDE modelleringssoftware.
Ik zou in de tussentijd Sketchup nemen, terwijl ik mijn 2D-software voor de workshop behoud.
Het vermijdt op zijn minst 10.000 euro (zonder pc of training) in iets te gooien waarvan u niet zeker weet of het winstgevend zal zijn.
Design moet niet worden verward met modelleren.
Hallo
Ik denk niet dat ik iets heb gezien over Spaceclaim, dat een modelleringssoftware is zonder een bouwboom en vrij eenvoudig te gebruiken is.
Het is een 3D-modelbouwer met tekening en montage voor ongeveer 4000€. Bovendien neemt het van de inheemse van veel zacht.
Ik voeg een presentatielink toe
http://www.spaceclaim.com/fr/Mkting/SingleVideoPlayer.aspx?v=Top10ListeFR_1.mp4
Rom's
Ik kon niets belangrijkers zeggen dan de opgesomde antwoorden.
Ik raad SOLIDWORKS aan, het is zeer gebruiksvriendelijk en zeer efficiënt.
Hallo mdpr74
Aangezien u in de metaalbewerking werkt, raad ik u aan om deze SolidWorks-productfiche te downloaden die is gewijd aan de slotenmaker en metaalbewerking
http://www.axemble.com/serrurerie
U ziet voorbeelden van prestaties, referenties, enz.
Hartelijke groeten
Yves
Ik ben het met Pascal eens, het is nogal Solidworks-Axemble-georiënteerd... Kort.
Wat je misschien wilt doen, is contact opnemen met een aantal van je collega-metaalbewerkers en kijken wat ze gebruiken.
Er is ook een belangrijk punt, namelijk om te weten of u voor parametrie wilt gaan: dat wil zeggen op elk moment elke functie, elke dimensie wijzigen, ze reorganiseren, enz... Zo ja, dan is het SolidWorks, Pro-engineer, NX, enz... Zwaar kortom, en duur!!!!
Wees voorzichtig, als ik valse dingen geschreven zie, zoals de prijs van software, zoek dan uit... Creo of uitvinder duurder dan Solidworks... Geef echte objectieve informatie. Creo of Inventor of Solidworks, het is 6.000€, niet 20.000... Catia is duurder, voor de rest is het allemaal tussen de 5.000 en 7.000 €.
Anders is er eenvoudigere software voor directe modellering, en vaak goedkoper, zoals Creo-direct, space claim of zelfs gratis freecad-type.
Wees voorzichtig, de sprong kan behoorlijk hoog zijn, en met een enkele licentie zullen maar weinig dealers je helpen... Of met 5 dagen training aan 800 € per dag...
Sommigen hebben gelijk, Sketchup is een goede basis voor het evalueren van 3D.
Ik zie nummer 74, komt u uit de Haute Savoie?
Hallo allemaal, bedankt voor jullie antwoorden, ik was begonnen met een solidworks-training, maar aan het einde had ik een computerstoring en bleef ik enige tijd zonder solid te gebruiken. En het een en het ander ik verloor de basis. Ik ben het met je eens dat dit is wat ik nodig heb. Heeft iemand geduld en moed over? Dat is alles wat ik nodig heb, nogmaals bedankt en tot ziens voor mijn technische vragen.
PS voor "cooperS" ja ik ben van 74, ik heb een site als je wilt zien wat we doen: mdpr-escalier-metal.com.
U kunt uw kennis opfrissen met de tutorials die in SW zijn geïntegreerd
Salam alaykom Ik raad je aan om de Sketchup pro 8.0 te gebruiken
Ik nodig je uit om naar de www.zw3d-cfao.fr site te gaan waar je de ZW3D-software kunt downloaden, die eenvoudig, krachtig en ook veel goedkoper is, vooral als je een beginner bent...