Le BIM

Hallo

In een intern project word ik geconfronteerd met het kunnen importeren en exporteren van het BIM-formaat. Ik heb het onderwerp snel doorgebladerd, als ik zag dat Autodesk een IFC-formaat heeft gemaakt wat een soort STEP is, heb ik de architectuur van BIM-bestanden nog niet begrepen,

Is het een mini ingekapselde EDM die bestanden, verschillende documenten (tekst, tabel, pdf, enz.) en IFC-bestanden bevat die samen een project vormen?

Ik kan geen voorbeeld krijgen en de lokale Autodesk-wederverkoper vertelt me over een suite van Revit, autocad, 3DS max-software.... Maar het gegenereerde formaat en is het  bruikbaar?

Bedankt voor je hulp

Met vriendelijke groet

Onderwerp dat hier al is behandeld http://www.lynkoa.com/forum/autodesk-inventor/bim-inventor-2014

Zie deze link

BIM: http://fr.wikipedia.org/wiki/Building_Information_Modeling

WIKI-definitie

Doorgaans wordt dit model weergegeven in dynamische modelleringssoftware met behulp van drie dimensies, om de productiviteit bij het ontwerpen van gebouwen en constructies te verhogen. Het proces levert het Building Information Model (kortweg BIM) op, dat de geometrie van het gebouw, ruimtelijke relaties, geografische informatie, hoeveelheden en eigenschappen van de bouwelementen omvat. De BIM die tijdens het ontwerpproces van het gebouw wordt gemaakt, kan worden gebruikt tijdens de exploitatie, maar ook tijdens de sloop (structurele aspecten, ecologische voetafdruk van materialen, hergebruik, enz.).

Tijdens het ontwerp doorloopt een gebouw verschillende fasen. In een traditioneel proces gaat tussen elke stap een aanzienlijke hoeveelheid informatie verloren, omdat de actoren over het algemeen niet dezelfde zijn en niet dezelfde tools en dus niet dezelfde gegevensformaten gebruiken.

Maar wat nog duurder is, is dat deze informatie over het algemeen meerdere keren wordt ingevoerd door verschillende beroepen : de elektricien, de loodgieter, de fabrikant van netwerkapparatuur, de verwarmingsingenieur, het constructief ontwerpbureau, enz. Ze leggen allemaal dezelfde geometrische gegevens van hetzelfde gebouw vast. Geschat wordt dat informatie over een gebouw gemiddeld zeven keer wordt ingevoerd. Deze meervoudige inbeslagnames zijn een bron van inconsistenties, vertragingen in leveringen en een stijging van de kosten van de gebouwde structuur. Deze inconsistenties kunnen escaleren tot rechtszaken. Geschat wordt dat de jaarlijkse kosten van inconsistenties in de bouwsector in Frankrijk meer dan 10 miljard euro bedragen.

Met BIM wordt informatie bij elke stap van dit proces gekapitaliseerd. Zo worden alle, of ten minste een groot deel van de resultaten van elke fase van het proces, gefedereerd in BIM (energieberekeningen, verwarming, airconditioning, luchtafmetingen, locatie van apparatuur, alarmen en beveiliging, onderhoud, enz.).

@+ ;-)

1 like

Hallo

Een lead hier (waar het laatste bericht is gedetailleerd):  

http://forums.cadalyst.com/showthread.php?t=5788

Veel producten zijn in staat om BIM te faceliften, waaronder natuurlijk Revit en zelfs AutoCAD Architecture, ondanks wat Autodesk in zijn marketing zegt.

In feite lijkt AutoCAD volledig compatibel te zijn met BIM-bestanden, maar ze communiceren op dit punt niet omdat ze Revit willen verkopen !

En een kleine uitleg van de verschillen:

http://www.sparling.com/SparAdmin/arts/AUGI%20AECEDGE%202010%20Winter.pdf

1 like

Ik heb de indruk dat mensen nog steeds niet begrijpen wat BIM is, BIM is het geheel van een heel project dat in dezelfde Revit-voorbeeldsoftware is gemaakt.

Het geheel bedoel ik, de 2D: plannen, gevels, doorsneden, details, etc. en ook 3D: perspectieven, virtuele beelden, virtuele rondleidingen, renderings, enz., dit alles wordt in hetzelfde project gemaakt.

Ik heb nog nooit IFC gebruikt, maar ik denk dat, wanneer je in dit formaat exporteert, het project wordt opgedeeld in deze verschillende specialiteiten, zodat het kan worden geopend in software die niet door BIM wordt beheerd, zoals Autocad, software voor structurele analyse, energieprestaties, enz.

Wetende dat bijvoorbeeld Revit met zijn architectuur, structuur en MEP-modules, het project in zijn geheel wordt uitgevoerd. 

1 like