Gladstrijken met geleidingscurve

Hallo

In solidworks 2011 probeer ik wanhopig gladjes te maken om een verbindingsarm van een trimaran te modelleren.

Het lukte me om een stuk van de arm te doen, maar het was onmogelijk om het af te maken op het grijze gedeelte aan de linkerkant. De gladstrijking werkt door beide secties te selecteren, maar werkt niet meer zodra ik zeg dat hij de geleidingscurve moet volgen.

Dus ik heb geprobeerd een test te doen met twee secties in hetzelfde vlak die ik langs een geleidingscurve wil gladstrijken:

Mijn falen voor dit eenvoudige model bevestigt dat er iets is dat ik niet beheers in het verhaal.

Ik heb geprobeerd een geleidingscurve, een traject of beide te maken, niets werkt. Mijn curve begint in het vlak van het startvak en komt zonder succes aan in het einddeel.

Ik voeg de twee testbestanden toe om te zien of je het ondersteunt.

Alvast bedankt voor de tips!

Anthony

idec.zip

Hallo

Ik heb de indruk dat je ZIP-bestand leeg is!

Vriendelijke groeten

Hallo

Hoe dan ook, uw probleem lijkt eenvoudig op te lossen.

Ik zou zelfs zeggen dat het een klassieke fout is , want met twee profielen die op hetzelfde vlak zijn geplaatst , werkt het alleen als je tussenliggende profielen plaatst. (zie bijgevoegde afbeelding). Het zou bijna hetzelfde zijn als u zich op twee vlakken bevond die meer dan 45° hellen

Houd er rekening mee dat u tussenprofielen moet geven voor de vervaardiging van de balk (tenzij het een 3D-print is), dus u kunt ze net zo goed meteen plaatsen.

Vriendelijke groeten

lissage_avec_le_nombre_suffisants_de_profils.jpg
1 like

Hallo

Bedankt voor het antwoord, inderdaad de rits was leeg.

Daar is het, vol.

Ik heb tussenliggende profielen geprobeerd en het werkt nog steeds niet.

In het geval van de trimaran-arm lukt het me om het eerste deel te doen waar de 2 profielen parallel zijn, maar dan is het delicater.

Ik probeer het nog een keer.

zip.zip

Hallo

Ik zal een meer volledige uitleg toevoegen over hoe verder te gaan.

MAAR WEES VOORZICHTIG , u moet altijd een beperking hebben tussen het profiel en de geleidingscurve(n). OF de beperkingen tussen de geleidingscurve en de verschillende profielen die naast de twee begin- en eindvormen langs de geleidelijn zijn verdeeld.

Als dat nog niet genoeg is, voeg  ik een mini-tutorial toe die completer is dan de bijgevoegde PDF.

Welke versie van SW heb je?
Vriendelijke groeten

mini_tuto_comment_maitriser_la_forme_dun_lissage.pdf
1 like

Scannen van uw bestanden

Op degene die ""test"" wordt genoemd, merk ik op dat je geen beperking hebt tussen de profielen en de geleidingscurve. Zoals aangegeven in mijn vorige post , moet alles aan banden worden gelegd.

Bovendien plaats je een geleidingscurve in het midden van het profiel, bovendien in een vacuüm.

Uit mijn praktijk, maar mijn collega's zullen het je bevestigen, is er een fundamenteel verschil tussen de Swiped Boss/Base-tool en de Base/Smoothed Boss.

Voor het gladstrijken moet je de hulplijnen aan de rand van het schetsprofiel wiggen en niet zoals je doet op het midden met een verbinding op een centrale constructielijn.

Vasthouden aan de randen van het profiel: voorkomt verplettering van het profiel en stelt u in staat om de vorm van uw profiel volledig te controleren als u meerdere geleidingscurves en meerdere profielen over het traject verspreidt.

Aan de andere kant is het normaal dat je profiel om twee redenen niet helemaal gaat

1° de meest ernstige, namelijk dat uw spline een groot defect heeft op de kruising met het eindprofiel.

2° Bij de afvlakking selecteer je niet het derde profiel  (dat in ieder geval niet gebruikt kan worden omwille van de 1°).

Ik zal je een advies geven: werk op vlakken en begin zo vaak mogelijk met geleidingsbochten, omdat het gemakkelijker is om de profielen op de geleidingsspiebanen met elkaar te verbinden.

Het is een beetje anders als je aan 3D-splines werkt: maar vanuit mijn oogpunt is het veel gemakkelijker omdat ik "geleidingscurve" aanduid, zelfs als de laatste in 3D is en dan een "veelheid aan vlakken" om alle profielen te plaatsen.

Mijn collega's zullen u hun professionele kijk geven

Vriendelijke groeten

4 likes

het zou nodig zijn om een X-profiel (dus vlak) te maken dat loodrecht staat op de axiale geleidingscurven

en creëer X-geleidingscurven via punten die op de profielen zijn verdeeld

Vermijd stralen die te klein zijn in verhouding tot de doorsnede 

En in oppervlakte is het een beetje flexibeler

@+

1 like

Hoi allemaal

Bedankt voor het advies.

Ik ben er gekomen dankzij jou.

Inderdaad, bij bossing / smoothing is het belang van het profiel en de plaatsing ervan belangrijk en ik had moeite om ze onder de knie te krijgen.

Nogmaals bedankt