Goedenavond allemaal,
Ik heb een niet-technische vraag , maar eerder in de voorbereidingsfase voor de numerieke simulatie was het de selectie van het materiaal.
Nou, ik heb wat onderzoek gedaan naar de beroemde CES EduPack-software, maar het is me nooit gelukt om het online of in demoversie te gebruiken, dus ik zit echt vast om de voortgang van mijn project te volgen dat ik al eerder op dit forum had gepost (het is de scharniertooling).
Ik heb voor deze software gekozen omdat deze is gebaseerd op het Ashby-diagram en ik heb het al in mijn studie gezien.
Ja, er is een voorspelling aan het begin van de les van het te gebruiken materiaal, maar er zijn voorwaarden of beperkingen die alles veranderen.
Dus kun je me het programma of de methode van het selecteren van materialen vertellen.
Vriendelijke groeten
Hallo @firasschafai ;-)
Er ontsnapt iets aan mij!
Voor het cruciale project bent u het niet die het materiaal van elk scharnier definieert, maar de fabrikant waarvoor u de studie uitvoert.
Het is maar dat ik het begrijp !
Waarom software gebruiken voor het kiezen van materialen op basis van criteria: als je zegt dat het "voorbereidend is op numerieke simulatie".
Als u de vier hoofdcategorieën materialen kent die doorgaans voor scharnieren worden gebruikt, is solidworks-simulatie voldoende.
Wetende ook dat u verantwoordelijk bent voor het uitvoeren van de testbank en niet voor het voorspellen van de vervorming van de scharnieren (zelfs als de simulatie u deze aanvullende informatie zal geven als u dat wenst).
Als je de simulatie van vervormingen wilt doen zonder een testbank, zal SW-simulatie dit heel goed doen, maar dat is niet het doel van wat ik begreep in de andere post' :)
Vriendelijke groeten
PS: Heeft u de gebruiksaanwijzing in het Frans of Tunesisch van de CES EduPack-software?
Hallo @Zozo_mp
Ik zal zeggen dat ik de vraag verkeerd heb gesteld.
In dit stadium van mijn taak is het om het materiaal van al het gereedschap te kiezen en niet de scharnieren, omdat dit al is bepaald door de fabrikant, dus na deze link met dit project met de industrie en mijn technische school is het daarom de bedoeling om al het gereedschap op de school te vervaardigen omdat de tests zullen worden uitgevoerd op de tractiemachine van de ENIM.
Eerlijk gezegd ben ik nog niet helemaal klaar met het perfect ontwerpen van de tooling, maar nu heb ik 75% van het geheel, en ik leg het uit.
Ik heb ervoor gekozen om een "mastertool" te ontwerpen voor alle tests en alle scharnieren, en andere "add-ons" die kunnen worden aangepast aan een bepaald scharnier en hier het harde werk aan mijn kant, maar ik heb het essentiële bereikt door enkele scharnieren te groeperen volgens de criteria die je al eerder hebt bepaald, zoals de afstand tussen de gaten van de montage, de diameter van deze gaten...
Daarom, zoals ik aan het begin van dit bericht aangaf, zal ik het juiste materiaal kiezen om de numerieke simulatie van de sterkte van het gereedschap uit te voeren en niet van de scharnieren.
Ja, ik weet dat dit niet het moment is om een numeriek simulatiemodel te schieten zonder het ontwerp volledig af te ronden, maar naar mijn mening, aangezien het werk aan de groepering van de scharnieren absoluut saai is en ik het heb over meer dan 200 modellen van de scharnieren, activeer ik het parallelle werk om de grijze gebieden aan te raken en vooral om stress te vermijden, Dus een beetje design, een beetje onderzoek naar simulatie ;-)
Nou, voor CES EduPack heb ik een aantal bronnen die vergelijkbaar zijn met deze software waar het Ashby-diagram wordt gebruikt.
Bovendien is deze software gebaseerd op selectiecriteria en moet ik het materiaal zorgvuldig selecteren, omdat het is gebaseerd op zeer strenge beperkingen zoals de sterkte; Moet stijf en hard genoeg zijn om alle testkracht op het scharnier over te brengen, ook vermoeidheid omdat er meer dan 600 tests zullen worden uitgevoerd (200 scharnieren x 3 soorten tests).
Vriendelijke groeten
PS: Naar mijn mening zal ik Abaqus gebruiken als een numerieke simulatietool ondanks het feit dat de behuizing statisch is, maar ik zie dat Abaqus krachtiger is dan SolidWorks.
1 like
Hallo @firasschafai
Bedankt voor deze verduidelijkingen, ik ben gerustgesteld over mijn geestelijke gezondheid ;-)
Twee oplossingen:
Of het is je school die van je vraagt om een vakkeuze te maken met de software!
Of jij bent degene die ervoor heeft gekozen om deze software te gebruiken.
Als jij het bent en jij alleen, dan kan ik je vertellen dat het niet zal werken: hier zijn de redenen.
Na 50 jaar ervaring merkte ik dat alle gereedschappen van dit type, zonder uitzondering (behalve zeer speciale omstandigheden met betrekking tot elektrische tests of ATEX-atmosfeer), van staal zijn gemaakt.
Het is gewoon staal, dat "staal voor het beslaan van ezels" wordt genoemd als het massieve blokken zijn, of het is gehard staal (min of meer hard).
Zoals ik denk dat je nu ervaren bent: doe alleen de volgende berekening met S235 staal. Neem een vierkante staaf van 50 mm x 5Ox 200 en probeer deze te vervormen, je hebt 20 ton nodig in axiale richting en minimaal 800 kilo in radiale richting. om een klein beetje vervorming te hebben.
Als uw gereedschap bijvoorbeeld bestaat uit twee kubusvormige blokken van 200 mm in blokjes, zal geen enkel scharnier dat aan elk blok is bevestigd weerstand bieden, dat kan ik u garanderen.
U hoeft geen simulatie uit te voeren, een S235 is bestand tegen 235 MPa/mm² ten opzichte van het volume (voorheen E24- A37. We kunnen op de limiet een 9OO MPa nemen ;-)
Dus voor de rekennota is het in twee minuten gedaan op een hoek van de tafel ;-) ;-)
Ik kan niet wachten om de oplossingen te zien die je hebt gekozen om het gereedschap in alle richtingen te laten bewegen, axiaal radiaal en rotatie in elke positie.
Tot ziens en veel succes!
Het laatste stuk is het stuk dat de meeste energie en weerstand vereist, zullen de marathonlopers je vertellen ;-)
Vriendelijke groeten
Hallo @Zozo_mp
Dit is het tweede geval, waarbij ik de software zelf heb gekozen, maar alleen om te rechtvaardigen omdat er een methodologie is die moet worden gevolgd om de uiteindelijke oplossing te verifiëren en te valideren met bewijs, het is gewoon om de andere persoon te overtuigen van de oplossing en hier zijn de bewijzen ;-)
Absoluut, en ik ben het met je eens, zal staal worden gebruikt met bijvoorbeeld het behandelde C45, maar zoals ik al zei, het kost veel moeite om anderen te overtuigen.
Ik spreek niet deskundig, maar dit is mijn laatste jaar, eerder in de laatste maanden van mijn ingenieursopleiding.
Vriendelijke groeten
1 like
Hallo Firass
Ik begrijp beter het proces om mensen te overtuigen van de verdiensten van je keuzes.
Je bent niet ver van het doel ;-)
Vriendelijke groeten