Software voor het schalen van deelbatches

Hallo

Kent u software (indien mogelijk gemakkelijk te gebruiken) waarmee u een stuklijst op een geautomatiseerde manier kunt schalen en rekening kunt houden met verschillende opgelegde parameters?

Laat me het uitleggen, als ik een product ontwerp, is het van gemiddelde grootte. Maar we lanceren dit product op verschillende schalen in productie. Momenteel schalen we elk onderdeel één voor één (in 2D) voordat we het naar het snijden sturen. Kortom, het is vervelend. Bovendien is het niet mogelijk om rekening te houden met bepaalde parameters die niet rechtstreeks afhankelijk zijn van de schaal. De dikte van bepaalde onderdelen heeft bijvoorbeeld invloed op het ontwerp van sommige andere onderdelen.

Mocht je ideeën hebben, dan ga ik graag met je in gesprek.

Bij voorbaat dank

Vriendelijke groeten

Wat is je huidige (software)proces?
Het is mogelijk om iets met SolidWorks te doen, maar het is niet op de hoek van de tafel dat het zal worden gedaan op basis van uw ervaring met parametrisch 3D en uw ontwerp/methode/fabricageproces, evenals het budget dat u aan deze bewerking wilt toewijzen.
Vergeet niet dat dit budget de software omvat (hoeveel werkstations?) maar ook de opleiding, de tijd die wordt besteed aan een eventuele migratie, een mogelijke overlap met uw huidige software.

3 likes

Ik gebruik Solidworks om de starttekeningen te maken, maar voor slechts één maat.

Vervolgens schaalt de productiemanager volgens de bestellingen met behulp van de meegeleverde software om het plasmaverbod voor snijden te beheren. Met deze software, Omniwind (bedrijf Messer), kunt u alleen kamer voor kamer schalen en retoucheren. En dat is verre van ideaal.

Voor de schaling hebben we eenvoudige software nodig, die in 2D werkt en in staat is om direct een partij DXF-tekeningen te leveren op basis van de ingevoerde parameters (grootte/schaal, dikte van het gewenste plaatwerk, diameter van de gaten, enz.).

Ik dank u voor uw aandacht

Vriendelijke groeten

Hallo

Het is vrij eenvoudig om uw deel te nemen, waarvan alles uit één enkele referentie moet worden geciteerd.

De eenvoudigste manier is om te beginnen vanaf het beginpunt of vanuit een coördinatensysteem (zie dit onderdeel)

Je maakt je eerste stuk (toto schaal 1) . Vervolgens maak je een kopie van je stuk "Titi echelle 1.5"

Zodra je masterpartij is gemaakt:  je doet ==>Invoegen==> Functies==> Schaal dan zet je je verhouding 1.5,  je valideert en dat is alles.

Dit is als de schaalfactor in alle richtingen gelijk is. Anders moet je de schaalfactor aangeven volgens X volgens Y volgens Z
Dit is het geval als de maat verandert, maar niet de dikte van bijvoorbeeld het plaatwerk.

Kopieer dit (  Onderdelen en Functies > Functies > Schalen) in het zoekgebied   van SW helpen het wordt goed uitgelegd.

Hier zijn twee stukken als voorbeeld

Vriendelijke groeten

PS: Aan de andere kant werkt het helemaal niet voor de glijdende schaal van salarissen

EDIT: vaste fout in zip-bestand. Sorry!

a_zone_de_test_solidworks.rar

Hallo 

We gebruiken ook Solidworks en Omniwin. Ik raad je aan om Omniwin alleen te gebruiken om de nesten in de lakens te maken. Het is veel gemakkelijker om dimensies (of zelfs schalen) op solidworks te wijzigen met vergelijkingen. U maakt een algemeen bestand voor uw onderdelen die u configureert zoals u wilt en wanneer u een bestelling heeft, voert u de parameters van de bestelling in en past alles zich aan volgens uw behoeften. Vervolgens kunt u alle .dxf van de assemblage in één manipulatie exporteren met behulp van een macro of de tool "Integratie" of "SheetMetalManufacturing" die zich in de MyCADtools-module bevindt .

Kanton Gauthik

3 likes

@Zozo_mp

Dank u voor uw antwoord, maar het is niet aangepast aan onze situatie. De vraag is niet om een onderdeel te schalen, maar om een methode te vinden om een set onderdelen geautomatiseerd parametrisch te schalen.

@Gauthik

Uw voorstel lijkt mij veelbelovend. Ik ga dit eerst onderzoeken, ook al wanhoop ik niet om een oplossing te vinden met een lichtere en 2D-software die gemakkelijk kan worden gebruikt door iemand die heel weinig CAD heeft gedaan.

Vriendelijke groeten

1 like

Aangezien je al SW hebt, is het zonde om er geen gebruik van te maken om je "schaalvergroting" te doen. Er zijn tal van functies waarmee u het resultaat kunt krijgen waarnaar u op zoek bent.

Een add-on-module zoals Driveworks stelt u in staat om geparametriseerde modellen te genereren door een formulier in te vullen en kan worden gebruikt zonder te worden getraind in 3D.

2 likes

@stefbeno

Ik ben het ermee eens, maar het probleem is dat de persoon die verantwoordelijk is voor het schalen helemaal niet is getraind in software van het type solidworks.

Je moet weten dat we meerdere producten per dag maken, maar geen twee zijn hetzelfde. De producten worden op maat gemaakt in functie van de klant (grootte, gewicht, plaatdikte, ...).

Gezien het aantal schaalbewerkingen dat moet worden uitgevoerd, zijn we op zoek naar een oplossing die snel en gemakkelijk te gebruiken is.

Cdt

Hallo

Ik ben het ermee eens, maar normaal gesproken is het niet aan de persoon die aan de machine werkt om de bestanden te maken. Bij ons gebeurt alles op het ontwerpbureau via Solidworks en de configuraties, vervolgens roept de programmeur de onderdelen op om het programma te maken en roept de operator het programma op de machine aan. Wij hebben de mogelijkheid om op de machine te tekenen voor de realisatie van eenvoudige en of dringende onderdelen...

4 likes

@stephbeno

Hallo

Dank u voor uw antwoord. Weet u of Driveworks  autonoom kan werken, d.w.z. op een werkplek waarop geen Solidworks staat? Of is het een module die alleen vanuit SW werkt?

Cdt

@fcharrayre: Wij maken geen gebruik van Driveworks. Ik heb net een klant die ons vroeg om een bestand te modelleren met het oog op gebruik met Driveworks door het verkoopteam. Dus ik denk dat het onafhankelijk van SW moet werken. Het is een speciale licentie.

1 like

Dus als ik het goed begrijp, kan ik de module "Schalen" uit de ToolsXperts-suite van tools gebruiken om al mijn schaling te genereren. Dan kan ik DriveWorks gebruiken om mijn aangepaste geribbelde tekeningen te genereren. Dit betekent echter dat de DriveWorks-assemblage voor elke weegschaal opnieuw moet worden uitgevoerd.

Als deze oplossing op zeer korte termijn bij ons past, blijft het ingewikkeld omdat ik niet de indruk heb dat Driveworks de schaalvergroting doet, en niet optimaal is.

Misschien is een script met draftsigth mogelijk om deze taken te automatiseren met een array voor invoerwaarden!

Hallo

Er is de MyCadTools ScaleDimension-tool.

Bijlage bekijken

scaledimension.pdf