Macrostuklijst, sorteren op leverancier en hoeveelheidsverhoging

Hallo

Als mechatronisch tekenaar voor een bedrijf doe ik veel machines en dus ook veel nomenclaturen.

Ik weet niets van Excel-macro's, om eerlijk te zijn weet ik gewoon hoe ik tabellen moet maken.

Ik had graag willen weten of er een macro bestaat die de volgende dingen kan doen of dat ik deze had moeten laten ontwikkelen?

·         Een pagina maken voor elke leverancier

·         Automatische hoeveelheidsverhoging door leverancier (bijvoorbeeld, ik heb een assemblage in QTY 2, in deze assemblage heb ik 3 onderdelen in QTY 2. Ik zou graag in het blad van de leverancier willen dat ik mezelf met de 3 delen bevind, maar in QTY 4).

Bijgevoegd vindt u een deel van een van mijn nomenclaturen.

Dank u voor uw hulp.

Nico

nomenclature.jpg

Hallo

Het is mogelijk om de stuklijsten aan te passen, maar ook om verschillende te hebben, afhankelijk van bijvoorbeeld de afdeling waarnaar de stuklijst wordt gestuurd.

Voordat we het hebben over het laten ontwikkelen ervan, nodig ik je uit om te kijken naar het SmartBom-hulpprogramma van onze partner.

http://www.lynkoa.com/store/fr/tools-et-macros/utilitaires/utilitaire-smartbom.html

Om de mogelijkheden van dit SolidWorks-hulpprogramma te zien, nodig ik je ook uit om de gratis video's over het SmartBom-hulpprogramma te bekijken

Tot uw beschikking om verder op het onderwerp in te gaan.

1 like

Inderdaad, mijn partner biedt het hulpprogramma SmartBom aan.

Het combineert echter de documentconfiguraties in één stuk.

Het past niet bij mij, bijvoorbeeld voor de schroeven. Bij ons is het belangrijk om te weten of het bij montage 1 gaat om 5 schroeven van M4x12 of M5x12 en bij montage 2 of het M6x16 is.

Daarnaast is het superhandig voor het wijzigen van de aangepaste eigenschappen van SolidWorks, maar de geplakte kopie ontbreekt een beetje.

Dank u voor uw antwoord.

Hallo

Om je vraag te beantwoorden, ja, een macro kan het doen.

Aan de andere kant is het makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb dit jaar macrolessen gehad en naar mijn mening als je niemand in je bedrijf hebt die het kan.

Je zult moeten overwegen om het te laten ontwikkelen of een stagiair aan te nemen (niet per se op het gebied van programmeren). Zo ben ik bezig met een professionele opleiding Complex Surface Design (BE-georiënteerd) en heb ik Macro lessen gevolgd. 

Dat is geluk voor de toekomst

Vriendelijke groeten

Bastien

1 like

Hallo 

Met de SmartBom-tool kunt u namelijk voorwaarden op eigenschappen gebruiken, waarmee u voor elke leverancier een stuklijst kunt maken door verschillende voorwaarden op te geven.

Heeft u geprobeerd de optie "Componenten onderscheiden met verschillende configuraties" te gebruiken?

Vriendelijke groeten

Philippe 

8 likes

Dank u voor uw antwoorden.

Ik ga thuis kijken om iets te ontwikkelen.

Inderdaad, in mijn werk maken we stuklijsten en voor leveranciers van mechanische onderdelen bevestig ik een tabel voor de kostenberekening.

De SmartBom-tool voldoet niet aan mijn verwachtingen, ik heb echt één blad per leverancier nodig met de hoeveelheden herberekend op basis van het aantal onderdelen in een assemblage in meerdere exemplaren.

Als u de leverancier in elk van uw 3D-onderdelen hebt aangegeven (wat het geval lijkt te zijn gezien uw nomenclatuur), kunt u via Smartboom in een Excel-tabblad dezelfde componenten extraheren en alleen dat.

Hiervoor moeten bij het beheer van het project de voorwaarden worden gesteld.

Voorbeeld: er bestaat een eigenschap met een bepaalde waarde:

Naam van de woning: LEVERANCIER

Waarde: MISUMI

Resultaat: in één tabblad kunt u alle MISUMI-componenten van uw assemblage ophalen.

Let op: vergeet in de opties van je BOM niet het vakje "Differentieer componenten per sub-assemblies" uit te vinken.

1 like

Hallo;

Je kunt een macro maken (waar je alle eigenschappen kunt plaatsen die je nodig hebt), maar het vereist een goede kennis van VB.

Ik ben bezig met het ontwikkelen van deze geautomatiseerde stuklijst.