De gelaste monteur op Solidworks. Werk je het in elkaar met meerdere onderdelen OF slechts 1 stuk? 2 Voorbeelden
1. Een veranda bestaande uit A. Palen B. Gevel C. Dak (ik vereenvoudig zoveel mogelijk wetende dat het dak uit verschillende elementen bestaat)
U maakt 1 STUK Veranda OF 1 MONTAGE met de ONDERDELEN A. Palen B. Gevel C. Dak/MONTAGE samengesteld uit meerdere frames
2. Een 2-kwart draaiende trap met A. Stringer 1 B. Stringer 2 C. Stringer 3 D. Houten trede E. Helling 1 F. Helling 2 G. Helling 3
Je maakt 1 STUK Trap OF 1 MONTAGE met de ONDERDELEN A. Trapboom 1 B. Trapboom 2 C. Trapboom 3 D. Houten trede E. Leuning 1 F. Leuning 2 G. Leuning 3
De oplossingen zijn haalbaar, maar het is in de tekening dat de ontwerpkeuze telt. Ik geef 2 voorbeelden omdat ik me afvraag of de methoden kunnen variëren afhankelijk van het project.
Tot die tijd doe ik veel montage, ik vind het makkelijker voor de tekening, we zijn minder beperkt voor de displays. Maar het nadeel is dat de nomenclatuur beperkt is, we kunnen niet alle mechanisch gelaste onderdelen gemakkelijk en snel groeperen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat we met externe onderdelen werken.
Ik heb geprobeerd in stukken te werken, maar ik vind het te beperkend om door de lichaamsselectie te moeten gaan om mijn fantastische plannen te maken van een precieze structuur van het hele bestand. En nog meer als je voor poseerfoto's een veelvoud aan lichamen moet verbergen om er maar één te zien. Er is een gemak om de stuklijst en het stroomschema te lezen, maar dat is alles.
Ik laat veel voor- en nadelen aan me voorbijgaan. En dan heb ik het niet over de Mycadtool-tools die ik niet beheers. Ik krijg SmartBom niet en de andere die debetvellen maakt.
Dit alles om u te vragen wat uw voorkeuren waren,wat heeft u meer voor de ene methode dan voor de andere beslist? Wat offer je op?
Voor ons is een lichaam = een deel->een plaatwerkdeel = een deel = een PEM. Hierdoor kan een onderdeel worden hergebruikt in elke toekomstige assemblage.
Zet vervolgens de verschillende onderdelen in elkaar.
Alleen behuizing apart voor buis in gelaste constructie waarbij een stuk meerdere lichamen kan bevatten.
Dan MEP van de vergadering met BOM.
En tot slot, de export van de algemene stuklijst met Smartbom, die zorgt voor het tellen van het nummer van elk onderdeel om onze cartridge van elk plan op een geautomatiseerde manier en zonder telfouten te vullen met de hoeveelheid die in de Smartbom-materiaallijst is aangegeven.
Ik denk dat er net zoveel manieren zijn om aan SW te werken als er ontwerpers zijn...
Nadat ik onlangs van bedrijf was veranderd, zag ik een andere manier om zwanger te worden.
Voorheen was het een onderdeel/carrosserie en meerdere onderdelen in een assemblage omdat het productiegereedschap in de werkplaats niet meerdere carrosserieën ondersteunde.
Tegenwoordig is het voornamelijk multi-body waar we gelaste constructie- en plaatwerkelementen "mengen". Na het ontwerp geven we onze onderdelen (meerdere carrosserieën) door aan de "molen" SheetMetalManufacturing, waardoor we de MEP's zijn van de platen in de auto waaraan we een pagina toevoegen met de lijst met buizen en staven. Dit wordt vervolgens gedaan via SmartConverter om de DXF plat op de platen te hebben voor lasersnijden. CuttingOptimization wordt ook gebruikt voor de doorvoer van buizen/staven.
Kortom, er is geen echte regel. Je moet weten wat je nodig hebt in de laatste fase (type MEP, productiedocument...) om de juiste weg in te slaan en dit alles op een zo vloeiend en automatisch mogelijke manier te genereren (ik ben nogal lui ;-)).
Om terug te komen op je voorbeeld, de trap zal een meervoudig lichaam zijn. De verschillende lichamen zouden met elkaar verbonden zijn, waardoor de afmetingen kunnen worden gewijzigd en alles kan volgen.
Voor de veranda zal ik verschillende carrosserieën in een assemblage maken, één voor de muren (palen + vulling), één voor het dak...
Het is aan jou om het pad te vinden dat het beste past bij de uiteindelijke behoefte .
Een assemblage die tot één document is gelast, een onderdeel ongeacht de samenstelling of grootte.
Vastgeschroefde profielconstructie is één stuk per profiel (voor deze ontwerpen begin ik eerst met een voorbereidingsmodel en vervolgens plaats ik elk profiel (gelaste assemblage) in een nieuw onderdeel.
Deze methodologie stelt me in staat om de stuklijsten beter te structureren met de verzendmarkeringen, terwijl ik eigenschappen, massa van de gelaste assemblage, visualisatiekubussen voor de afmetingen van de ruimte, enz. kan toewijzen,
Voor de werkplaats worden deze gelaste samenstellingen ontleed tot een tekening met gedetailleerde nomenclatuur.