Hetzelfde onderdeel dat in meerdere assemblages wordt gebruikt

Hallo
Ik wil een onderdeel maken dat in verschillende assemblages zal worden gebruikt, aan de andere kant, als ik het tijdens de levensduur moet wijzigen, hoe kan ik dan worden gewaarschuwd dat het in andere assemblages wordt gebruikt en vooral welke?
Om wat meer uit te leggen:
Ik ben op zoek naar een solidworks- of PDM-manier (zonder de noodzaak om deze te gebruiken), waarbij wanneer ik dit onderdeel wijzig, ik eerst een melding krijg dat het een onderdeel is dat in verschillende assemblages wordt gebruikt en dat ik ten tweede op de hoogte word gebracht van de assemblages waarop deze wijziging van het onderdeel betrekking heeft.
Dank u voor uw hulp.
Cdt
Fred

Hoi Fred,

Het lijkt mij een zeer ambitieuze manier om Solidworks en/of andere CAD-software te gebruiken... vooral als je de PDM use case niet wilt gebruiken. (Trouwens, uit nieuwsgierigheid: waarom?)

Misschien met een aangepaste macro waarmee u "functies kunt ontgrendelen" en vervolgens de database kunt controleren om u te waarschuwen voor gebruiksscenario's.
Ik zie echter 2 of zelfs 3 beperkingen:

1. Je moet nadenken over het blokkeren van de functies op elk 3D-model wanneer het ontwerp klaar is
  2. Het lijkt mij een beetje omslachtig om op te zetten
  3. (of niet) ... Is het technisch mogelijk?

Anders is er de "WhereUsed" van myCADtools die goed lijkt te werken. Maar ik heb niet het gevoel dat dat is wat je zoekt

Dus ik ben voor mijn persoonlijke cultuur :face_with_monocle:

2 likes

Hallo, als PDM-gebruiker weet ik geen oplossing om je doelen te bereiken (misschien vindt een meer doorgewinterde beheerder een oplossing voor je). Misschien een kaartje naar de hotline om te vragen of het haalbaar is.
Dan kun je in de PDM in het tabblad "used in" heel snel de betreffende assemblages zien.
En als u een ERP in uw bedrijf heeft, kunt u deze informatie misschien direct hebben en als checklist dienen, zodat u er niet een paar vergeet.

Hallo

Het hangt er allemaal van af of je stuk uit een bibliotheek komt of uit een pak en weg.
In het 1e geval zou alleen een rechtsklik hernoemen u moeten vertellen waar het is gebruikt (zonder de hernoeming te valideren)
Als het het 2e geval is, wordt het onderdeel met de laatste update niet weerspiegeld op de andere projecten / assemblages, en in dit geval is het aan jou om te zien of de wijzigingen van toepassing moeten zijn of niet; (gewoon dat het project van 2018 erg goed is, zoals het bijvoorbeeld is, na dag met herzieningen die specifiek zijn voor elk project)
In principe gebruik ik liever de project therme dan de assembly, gebaseerd op het principe dat er meerdere assemblies in een project kunnen zitten, nou ok we kunnen het ook hebben over sub-assembly. :smiling_face:

1 like

Er is naar mijn mening geen betrouwbare manier (anders dan PDM) om te vertellen waar de munt wordt gebruikt en waar.
Whereused voor mij zou de truc kunnen doen op een lage basis, maar als het te belangrijk is, zal het zeker beginnen te vertragen. (omdat ik heel snel heb getest, vergat ik het snel)
Door de omstandigheden moeten we volgens mij dus in de tegenovergestelde richting te werk gaan.
Als u uitgaat van een project dat al is gestart, maakt u het project alleen-lezen (onderdelen en samenstellingen) om een reeds begonnen onderdeel niet te wijzigen.
Als een munt wordt gewijzigd, wordt de index of een nieuwe munt ervan gewijzigd met save-under.
Indien nodig als we macro-index met origineel stuk van een bepaalde kleur (donkergroen voor ons) en beschrijving vervangen door en de nieuwe index.
Dit maakt het mogelijk wanneer u een oude assembly opent (om te kopiëren of anderszins):
1- Om het te hebben zoals het was toen het werd gelanceerd.
2- om zeer snel alle geïndexeerde assemblages of onderdelen te visualiseren (in donkergroen) en deze te vervangen door de nieuwe versie.
Zonder PDM is het de enige methode die we hebben gevonden om de assemblage te hebben zoals het was en de te upgraden onderdelen te visualiseren.
Het is vrij eenvoudig te implementeren, maar vereist een zekere nauwkeurigheid.

2 likes

Hallo
Van nature is er niet zo'n waarschuwing in Solidworks PDM of Solidworks wat dat betreft.
Op het 3DExperience-platform, joker, maar ik denk dat het hetzelfde is.
De enige manier is om de "use case"-functies te gebruiken om te identificeren wie wordt beïnvloed.
Dan zijn er de macro's die SW-gebeurtenissen en PDM-functies gebruiken om deze waarschuwing te maken, maar het lijkt me veel complexer dan het maken van een eenvoudige use case.
Anders, een andere mogelijkheid, beheer op Excel met een macro die de use cases via PDM opvraagt.

1 like

Hallo @fred

Persoonlijk begrijp ik niet waarom je geen PDM use cases wilt gebruiken.
Het wordt juist gedaan om dit soort problemen te kunnen beheersen.

De enige beperking van de native use case-tool in PDM is dat deze niets kan vinden wanneer de use case zich in een virtuele assembly bevindt.
We hebben een speciaal verzoek gedaan in de rapportgenerator om de use cases in de virtuele assemblages te vinden (NB: helaas was het niet 100% betrouwbaar in de 2015-versie omdat EPDM soms bugs bevat op sommige virtuele subassemblages: ze houden er geen rekening mee. Op een recentere versie weet ik niet of EPDM nog steeds dit soort vergissingen maakt)

1 like