Documentmodelupgrade en Solidworks-installatie

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een volledige herziening van onze tekenstandaarden in SolidWorks en ik ben op zoek naar feedback en best practices.

Tegenwoordig gebruiken we modellen (plattegronden, patronen, nomenclatuur) die vrij oud zijn en niet langer betrouwbaar zijn. Het doel is daarom om opnieuw te beginnen op een schone, samenhangende en duurzame basis.

->Context:
SolidWorks gebruiken zonder PDM (Werk op een gedeeld netwerk):

-> Belangrijkste activiteiten:
plaatwerk (met gevouwen/ongevouwen bovenkanten)
Bewerking
Mechanisch gelast (constructies + meerlichaam)
Commerciële componenten
Aangepaste eigenschappen gebruiken via het SolidWorks-formulier

->Wat ik aan het invoeren ben:

Model van onderdelen / assemblages / tekeningen
Cartridges met automatische velden (massa, materiaal, index, enz.)

->Differentiatie van formaten:

A4 → massa in gram, quoteringen op 1 decimale plaats

A3 / A1 / A0 → massa in kg, kansen zonder decimalen

->Speciale tekeningen:

A4 plaatmetaal (met uitgevouwen zicht + afmetingen L / W / dikte)
A4-bewerking

->Punten waarop ik graag jullie feedback wil:

Welke aangepaste eigenschappen gebruik je als standaard?
Hoe beheer je de plaatmetaalinformatie (ongevouwen, dikte, enz.) in de cartridge op de juiste manier?
Heb je tips om stukstukken zonder PDM betrouwbaarder te maken?
Hoe structureer je je bibliotheek van mechanisch gelaste profielen?
Heb je automatiseringen (macro's, geavanceerde formulieren, enz.)?

Ik ben geïnteresseerd in alle documentatie, modelvoorbeelden of advies uit jouw veldervaring.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Hallo

Voor BOMs. We gebruiken wat we een " speciale vergadering" noemen.
Het idee is om in een assemblage te repatriëren, subassemblages die alleen nodig zijn voor de tekening. We maken een omgevingsassemblage (uitgesloten van de BOM) en een " manufacturing " assemblage waarin we de BOM-elementen samenstellen. We brengen naar boven wat nodig is op het eerste niveau, of niet.
Onze assemblages en onderdelen hebben eigenschappen die we invullen in het zijtabblad dat is gewijd aan het persoonlijke eigendom (Productie - handel), waarmee we de nomenclatuur kunnen sorteren:
2 commerciële artikelen - motor, schroeven, enzovoort...
Productie - monteur, leidingen, verspaning, enzovoort...

Belangrijke informatie: we werken in SKELETON-modus. Bij het samenstellen van onze toegewijde assemblies co-drive we onze sub-assemblies niet mee, we fixeren ze direct van oorsprong naar origin tijdens het invoegen. Geen fout, montage en lichte MEP.

Geen andere informatie om het onderdeel te identificeren (beschrijving-massa-materiaal, enz.)
We hebben verschillende benamingen.
planset = BOM-productie, BOM-handel
Detailplan = samenvattende nomenclatuur (meestal A3-plan, A2 A1 A0 voor grote frames)
Gedetailleerd plan = Mechanisch-gelaste nomenclatuur, we hebben twee typen,
multi-body in dit geval beschrijving, materiaal, gewicht, dikte van plaatmetaal of CAE, HEA enzovoort
Een andere nomenclatuur is identiek, maar onze mechanisch gelaste is één lichaam per stuk in een assemblage.

We gebruiken geen mechanisch gelaste bibliotheek, we geven de voorkeur aan blokken die we direct in onze schetsen importeren. Dit voorkomt de noodzaak om bibliotheken aan te bieden bij het exporteren van native games.

We gebruiken macro's om een lijst met onderdelen te extraheren waarbij we de eigenschappen van custom (beschrijving, standaarden, enz.) invullen, en een andere macro om ze opnieuw in de verschillende onderdelen of assemblage te injecteren.

Identificeer de behoeften van eerdere projecten, definieer een werkwijze (zo niet, dan is het een vrije manuscriptie). De behoeften van de stukjes veranderen nauwelijks bij een project. Het is altijd mogelijk om een kolom toe te voegen aan je BOM-sjablonen, en later aangepaste eigenschappen in je assemblages en onderdelen.

1 like

Dank je wel, voor deze feedback, ik zal het meenemen, maar ik weet niet hoe ik standaard in een A3-formaat kan instellen dat alle afmetingen zonder decimaal zijn, heb je hier feedback op?

Met vriendelijke groet,

Hallo,

Let op dat er in een SolidWorks-tekening 3 lagen zijn:

1. Het tekenbestand - gedefinieerd via de extensie .slddrw
  2. Basemap - is het eerste essentiële beeld in het bestand waarmee de grootte/het formaat van het plan wordt gedefinieerd
  3. de standaard van kleding.

Wanneer je een .drwdot-model maakt, brengt het de 3 lagen samen en kan het ook extra elementen integreren (vooraf gedefinieerde weergave, tabel, annotatieblok).

Je kunt een andere wrappingstandaard koppelen aan een A3-bestand + basemap die specificeert dat de afmetingen worden afgerond op het dichtstbijzijnde geheel getal.

Wat mij betreft:
Eén basiskaart per formaat (A4, A3, A2, A1, A0) met het frame, de liniaal en het titelblok als een gekoppeld schetsblok (zodat een update van het cartridgeblok automatisch wordt ingezet voor elke tekening die tijdens het bewerken wordt gemaakt)

Verschillende modellen die deze basemaps gebruiken en worden aangevuld met tabellen en/of annotatieblokken en vooraf gedefinieerde weergave afhankelijk van het type onderdeel (plaatmetaal, gelaste constructie, bewerkingsonderdeel, 3D-printen, enz.)

Maak submappen aan om te categoriseren:
image

2 likes

Hallo, een revisietabel met de index die automatisch op een vakje in de cartouche wordt gezet, kan handig zijn

1 like

Hallo SILVER, kun je me wat meer vertellen over de cartridge in blokvorm? In onze huidige tekeningen zijn onze patronen getekend op het achtergrondplan en zijn ze daarom verschrikkelijk om te veranderen.

Je database lijkt mij echt compleet en goed uitgevoerd. Dus je plaatwerktekeningen hebben vooraf bepaalde aanzichten?

Kun je me laten zien hoe je onderdeel-/assemblagebestanden zijn verdeeld? Het zal me zeker een andere visie geven dan de onze.

Dank je wel voor je hulp.

Voor het Sketch Block-blok:
Je volgt je cartridge met lijn en aarzelt niet om alles te dimensioneren en te beperken. Plaats je " label " annotatie en je " attribuut " annotatie ($PRPSHEET:"  " om de eigenschappen van de referentie 3D | voorbeeld $PRPSHEET:" massa "; $PRP:"  " aan te roepen om de eigenschappen van de tekening zelf aan te roepen | voorbeeld $PRP:" Plan Nr.")

Selecteer alles en definieer een blok dat je ergens opslaat.

Plaats dit schetsframe terwijl je de link in je basisvlak houdt.
Om de afmetingen van het titelblok niet te zien, gebruik in de sectie Tekst/Dimensieweergave deze instellingen:
image

Al onze plannen hebben minstens 2 vooraf gedefinieerde aanzichten:
De isometrische weergave is een lege weergave voor algemene annotaties.
Mijn aanbeveling is om nooit een notitie op het blad achter te laten, omdat een notitie die aan het blad is bevestigd op dezelfde manier wordt behandeld als de annotaties van de basemap (herinnering: basemap = eerste weergave van de tekening).

De plaatplaattekening heeft ook een vooraf gedefinieerde weergave voor het vlakken om zeker te zijn dat deze aanwezig is.

Niet zeker of je begrijpt wat je wilt weten...

We hebben 2-delige modellen (1 met eenheden in g, de tweede in kg), 3 assemblagemodellen (1 layout met een gedefinieerde plattegrond, 1 module/machine met verbindingsbronnen en gepubliceerde plattegrond en 1 functionele groep zonder gepubliceerde bronnen).

Een voorbeeld:
LLB-PRT-MECA A3.zip (123,8 KB)

1 like

Volgens de activiteit die je beschrijft, zou PDM geen luxe zijn.

1 like

En het is zo handig!!
Niets behalve de projectbladen (cartridge vooraf ingevuld met één klik)
Nou, je moet het managen :face_with_peeking_eye: