(Elegante) hulplijnen instellen in CATIA of 3DVIA Composer

Hallo

Door kinematische diagrammen in 3D te parametriseren, wil ik oriëntatiepunten toevoegen. op het niveau van mijn vaste stoffen.

In CATIA kun je benchmarks instellen. Deze markers zijn erg handig voor bijvoorbeeld het positioneren van shares. Aan de andere kant zijn deze markeringen qua vorm (esthetiek) niet erg goed voor illustraties: ze hebben bijvoorbeeld geen pijlen aan hun uiteinden en we kunnen (voor zover ik weet) niet te veel controle hebben over hun afmeting en vorm (gestippelde of doorlopende lijn).

Ik wil graag "mooie" oriëntatiepunten maken die ook gemakkelijk op te zetten zijn.

Heeft u ideeën voor het maken van coördinatensystemen voor illustratiedoeleinden met CATIA of 3DVia Composer?

Het gebruik van 3DVIA composer kan een interessante weg zijn omdat de software bedoeld is om de weergave van een CAD te verbeteren.

Dank u voor uw hulp.

1 like

Om in het volle zicht in Catia's armen te zijn, moet je ze een mooie smoking aantrekken => oké, ik ga naar buiten en laat ruimte over aan de experts

3 likes

Hallo

Kent u de geoptimaliseerde kopieën (onder Catia)?

Het is voor de gemakkelijke kant om in te stellen.

Voordat je de configureerbare geometrie van je coördinatensysteem in een CATPart moet bouwen.

Onder Composer zijn er hulplijnen en vormen die kunnen worden gebruikt.

Welke versie van CATIA heb je?

"BEWERKEN"

Dit is hoe het eruit kan zien onder CATIA

2 likes

Super. Dank je wel Franck voor je antwoord.

Sorry voor de vertraging in mijn terugkeer, ik ben de afgelopen dagen een beetje ziek geweest.

Uw voorstellen zijn zeer interessant.

1) Voor degene met de geoptimaliseerde kopieën.

Ja, ik weet van geoptimaliseerde kopieën. Ik denk dat jij degene bent die me in een vorige post heeft geleerd hoe ik het moet gebruiken en ik dank je daarvoor. Deze oplossing heeft het voordeel dat hij echt naar believen kan worden gewijzigd. Aan de andere kant is het nadeel dat we functionele elementen (de CAD van het te modelleren systeem) mengen met elementen alleen voor de vorm (de coördinatensystemen).

Trouwens, ik ben geïnteresseerd in het configureerbare "landmark" -gedeelte dat je hebt gedaan. Zou het mogelijk zijn voor u om het aan mij door te geven? (via privébericht)

2) Ten opzichte van Composer is het voordeel dat de vorm en inhoud goed gescheiden zijn. Aan de andere kant weet ik niet zeker of de hulplijnen bewerkbaar zijn in Composer. Ik moet testen.

Dank u voor uw zeer constructieve advies.

Hallo.

1) In assemblage kunt u een "component"  maken die werkt als een CATProduct, maar geen bestand maakt, en de CATPart-markering instantiëren. Op deze manier scheidt u het verband van het systeem. (zet de component in NoShow en sluit deze uit van de BOM).

Ik heb het bestand bijgevoegd (het is in V5-6 R2014).

2) onder samenstellen zijn aanpasbare afmetingen, posities, oriëntaties.

x-y-z-assen.catpart
1 like

Video 1 Opbouw van de structuur van het coördinatensysteem

repere-3d.mp4
1 like

Video 2 Constructie van een omwentelingsas en de oorspronkelijke bol

repere-3d-2.mp4
1 like

Video 3 EINDE van de bouw

repere-3d-3.mp4
1 like

Video 4 Geoptimaliseerde kopieën

repere-3d-4-copies-optimises.mp4
1 like

Kleine vraag over video 3.

Voor de schets van de pijl ga ik ervan uit dat je de wireframes hebt gebruikt die je voor de assen hebt gemaakt en die je X-3D, Y-3D en Z-3D hebt genoemd. Hierdoor kunnen de afmetingen van de 3D worden gecontroleerd door het skelet.

Aan de andere kant, kun je me uitleggen hoe je op deze X-3D-, Y-3D- en Z-3D-assen (in dit geval de X-3D-as) hebt vertrouwd om je schets te maken?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Omdat de schetsondersteuning wordt verwezen naar het coördinatensysteem aan boord, beperk ik de geometrie van de schets op de H- en V-as.

Om ervoor te zorgen dat de kopie configureerbaar  is, "Aslengte"

In de schets gebruik ik twee externe refs (het einde van de geconstrueerde as X-3D en de projectie van de bol voor D bol = D pijl. (het is één oplossing, er zijn andere, doorloop formules enz.). 

Super. Dank u voor uw uitleg. De opbouw van je schets is nu veel duidelijker voor mij.

Wat betreft het gebruik van mijn referentiepunt heb ik nog een paar vragen. Ik zou het nu graag willen gebruiken in assemblages met behulp van geoptimaliseerde kopieën, zoals we al in dit bericht hebben gezien.

Vragen:

1) In video 4, voor de geoptimaliseerde kopie genaamd 3D-Isolated-Reference, als we kijken naar de "componentinvoer" (zoals in het Ball-deel cf post over geoptimaliseerde kopieën), vinden we de volgende elementen:

Er zijn veel "component inputs". Aan de andere kant zijn de laatste 3 inzendingen: X-as\Vertex.1, X-as, Rotatie-as (als ik me niet vergis) gebouwd op basis van het 3D-coördinatensysteem (ik bedoel de 3D-coördinatensysteemas). Kan ik ze dan niet verwijderen? Ik zou dan alleen de eerste 3 ingangen krijgen, maar dat zou genoeg moeten zijn om alleen een positionering van mijn deel van het lichaam te hebben. Wat denk je?

2) Nog steeds in video 4, vergeleken met de geoptimaliseerde kopie waar we een enkel punt hebben genomen ((genaamd 3D-Reference-on-point), heb ik moeite om te begrijpen.

In feite begrijp ik de geoptimaliseerde kopie genaamd 3D-Reference-on+2directions heel goed. Met deze kopie kunnen we de geoptimaliseerde kopie (het deellichaam dat het coördinatensysteem vertegenwoordigt) op een unieke manier positioneren. 

Aan de andere kant, met de geoptimaliseerde kopie waarbij we een enkel punt hebben genomen (3D-on puntmarkering genoemd), als ik het goed heb begrepen, positioneren we de oorsprong van de 3D-markering. Aan de andere kant zal het 3D-coördinatensysteem nog steeds 3 vrijheidsgraden hebben in rotatie. Het zal dan nodig zijn om beperkingen aan het coördinatensysteem toe te voegen om het te beperken tot zijn positie in het doeldeel.

Kunt u dit bevestigen?

Bij voorbaat dank voor uw hulp

Geoptimaliseerde kopieën zijn niet bruikbaar in een CATProdut, slechts in één deel.

Het zal dus, afhankelijk van uw behoeften, nodig zijn om een onderdeel te maken dat alle referentiepunten of meerdere referentiedelen bevat.

1) Ja, want in uw bestand heeft u het coördinatensysteem niet in de kopie opgenomen, als u het coördinatensysteem opneemt, worden de "ouders" die voor de ingebedde functies worden gebruikt, niet langer geselecteerd als reconstructiereferenties, maar wordt het systeem van het coördinatensysteem dat in het venster verschijnt

Niets als het geïsoleerd is

een punt als het alleen op een punt is gedefinieerd

Een punt in twee richtingen als het is gedefinieerd op een punt en twee van deze assen zijn gedefinieerd op twee richtingen (twee lijnen).

Dit is het antwoord op uw laatste vraag, afhankelijk van hoe u de kopie wilt instantiëren, kiest u hoe u naar de referentie verwijst

1 like

Super!

Ik begreep eindelijk (althans dat denk ik) hoe de referentie-elementen zijn gedefinieerd in geoptimaliseerde kopieën, ook al moeten er nog enkele subtiliteiten zijn.

Anders zou ik graag nog een paar verduidelijkingen willen:

1) voor het toevoegen van de hulplijnen in mijn assemblages.

Ik zou graag de methode willen opzetten die u mij heeft geadviseerd om de systeemdressing van mijn assemblage te scheiden, namelijk:

"In assemblage kun je een "component"  maken die werkt als een CATProduct, maar maak geen bestand en instantieer de CATPart-markering. Op deze manier scheidt u het verband van het systeem. (zet het onderdeel in NoShow en sluit het uit van de stuklijst)."

Aan de andere kant, in wat je me vertelde, zijn er termen die ik niet begrijp:
1) Wat betekent het dat de component geen bestand aanmaakt (vetgedrukt in de geciteerde elementen)?
2) Hoe sluit je een artikel uit van de nomenclatuur?

Zou het geweldig zijn als je een kleine video voor me zou kunnen maken over deze methode?

1) Geoptimaliseerde kopie van het geïsoleerde coördinatensysteem --> Er zijn dus geen "ouder" referentie-elementen van het deellichaam die we willen plakken. De positie en oriëntatie van het gelijmde deellichaam zullen daarom die van het deellichaam in het oorspronkelijke deel zijn ten opzichte van het absolute coördinatensysteem.

Geoptimaliseerde kopie van het coördinatensysteem gedefinieerd door een punt --> Er is slechts één referentiepunt. Dus de positie van het deellichaam zal op dit punt vastliggen. De oriëntatie zal die zijn van het deellichaam in het oorspronkelijke deel ten opzichte van het absolute coördinatensysteem

Kunt u bevestigen dat ik deze 2 gevallen begrijp?

Dank u voor uw hulp.

Als je goed naar het icoon van een Catproduct kijkt, is het een dubbel tandwiel op een vel papier.

Die van de "Component" is hetzelfde dubbele tandwiel zonder vellen. er is geen bestand opgeslagen door dit onderdeel (het is een Catpart-bestandscontainer en/of Catproduct) met hetzelfde gedrag als een Catproduct.

Uitsluiten van de nomenclatuur zou ik maandag screenshots maken (geen toegang tot Catia thuis).

1) Ja en als je het wilt verplaatsen gebruik je het kompas.

2) Ja, het is de oriëntatie van het coördinatensysteem ten opzichte van het absolute coördinatensysteem zoals gemaakt in het Bron-gedeelte van de geoptimaliseerde kopie. Als de positie van het punt in de 3D-ruimte verandert, volgt het coördinatensysteem

1 like

Dank u voor uw verduidelijkingen.

Aan de andere kant, vergeleken met dit punt "Die van de "Component" is hetzelfde dubbele tandwiel zonder vel. er is geen bestand opgeslagen door dit onderdeel (het is een Catpart bestandscontainer en/of Catproduct )met hetzelfde gedrag als een Catproduct.", het zou inderdaad geweldig zijn als je me een kleine illustratie zou kunnen geven, want ik heb nog steeds moeite om te zien hoe dit "Component" werkt.

Dank u voor uw hulp.

Hallo.

De werking is hetzelfde als bij het Catproduct, u voegt onderdelen, formules, parameters, enz. in. Het enige verschil is dat, aangezien er geen bestand van dit onderdeel is als je het in een andere assembly wilt hergebruiken, je moet kopiëren / plakken en de afhankelijkheden moet verbreken.

De "componenten" worden voornamelijk gebruikt voor bijvoorbeeld het groeperen van schroeven.

1 like

OK. Ik denk dat ik het beter begin te begrijpen.

Met dit onderdeel zijn er geen "bestanden" in mijn Windows Verkenner die zijn gekoppeld aan de onderdelen die ik in mijn onderdeel heb geplaatst (pictogram ).

Anders zou ik het nu graag willen kunnen gebruiken om mijn markers in op te bergen. Mijn gidsen worden geproduceerd vanaf instantiatie op geoptimaliseerde kopieën Coördinaat op punt + 2 richtingen.

Om deze instantiatie te bereiken, ben ik ook eerst verplicht om aandelen in deze "component" te creëren.

Op dit moment probeer ik de volgende structuur te maken:

Product
-    Deel 1
     -     Assysteem - Deel 1 markering
     -     Onderdeel lichaam
-    Deel 2
     -     Assysteem - Coördinaat deel 2
    -     Onderdeel lichaam

Bestanddeel
 -   3D marker  1 (deel)
 -   3D marker 2 (deel)

Vragen:
1) In de "component" denk ik dat ik verplicht ben om zoveel onderdelen als 3D-oriëntatiepunten te hebben die ik wil toevoegen. Nu moet ik voor elk van de onderdelen die ik toevoeg het coördinatensysteem specificeren (toe te voegen assensysteem). Deze doet er niet toe, want het zou niet gerelateerd moeten zijn aan de coördinatensystemen van mijn mechanisme. Vanuit uw ervaring, waar zou u de coördinatensystemen van de 3D-coördinatensysteemonderdelen plaatsen die aan de "component" zijn toegevoegd?

2) Ik probeer nu in deze delen de geoptimaliseerde kopie van het 3D-coördinatensysteem op punt en 2 assen te instantiëren. Aan de andere kant heb ik een probleem met het vinden van de eindbestemmingsreferenties, d.w.z. in relatie tot een punt en 2 assen van het coördinatensysteem van roterende delen. Zou je me kunnen begeleiden zodat ik mijn 3D-oriëntatiepunten kan instantiëren, maar in delen van dit "onderdeel"? 

Ik kan mijn markeringen instantiëren zonder het gebruik van de "component". Hier is een screenshot van het resultaat dat ik graag zou willen hebben (met behulp van de "component"). 

Aan de andere kant zou ik ze nu graag willen kunnen instantiëren met de component om de toegevoegde 3D-markeringen te kunnen scheiden. Hierdoor kan ik snel mijn mechanisme verkrijgen met of zonder 3D-markeringen.

P.S: Ik heb het bestand bijgevoegd waarin ik mijn tests doe van het instantiëren van de markeringen.

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

essairepisole.catproduct

Met dit onderdeel zijn er geen "bestanden" in mijn Windows Verkenner die zijn gekoppeld aan de onderdelen die ik in mijn onderdeel  heb geplaatst.

Dat is het niet, in mijn Windows Verkenner is er geen bestand gekoppeld aan de "component" (de onderdelen in de component hebben hun onderdelenbestanden. Catpart.

1) 

In een assemblage kunnen we hebben

- De markeringen van alle onderdelen vallen samen (typisch geval van "gegoten" gereedschappen).

- Elk onderdeel heeft zijn eigen coördinatensysteem en is gepositioneerd ten opzichte van een ander onderdeel , een schroef heeft bijvoorbeeld zijn eigen XY-referentiepunt onder de rotatie-as van de Z-kop.

Op dit moment zie ik niet wat je ontwerpt (robotarm, gimbal?).

Wat wil je doen met de montage? Normaal gesproken gebruiken we een skelet (vast in de montage) waarop we de onderdelen positioneren.

Ik dacht dat je referentiepunten alleen een cosmetische rol hadden?

2) 

Het Catproduct is slechts een linkpointer die in een map moet worden geplaatst. Zip het Catproduct en alle bijbehorende bestanden (of zelfs screenshot)

1 like

Want 1) 3D-oriëntatiepunten zijn inderdaad alleen cosmetisch. Aan de andere kant moet ik één onderdeel maken per 3D-coördinatensysteem dat ik wil invoegen en voor elk nieuw onderdeel dat ik een coördinatensysteem moet definiëren (let op, hier geen 3D maar assensysteem). Dus a priori kan ik ze allemaal op mijn absolute startmarker zetten. 

3D-aanwijzingen moeten worden gemaakt door de geoptimaliseerde kopie 1 punt en 2 richtingen te instantiëren. Dit punt en de 2 richtingen worden gekozen op de verschillende onderdelen van mijn mechanisme (bijvoorbeeld een robotarm). Aan de andere kant zal het alleen nodig zijn als ik de beginpositie van mijn mechanisme verander. De 3D-cues (ook al zijn ze er alleen voor het aankleden) volgen de nieuwe positie van mijn mechanisme.

Voor 2) heb ik je de bijlage in kopie gegeven.

essai.zip