Spiraalvormig intern tandwielmodel

Hallo
Ik ben op zoek naar een parametrisch model van spiraalvormige interne tandwielen (en indien mogelijk een rondsel ontworpen met dezelfde methode), in SW 2015 of eerdere versie.
Het lijkt gek, maar ik vind ofwel zeer goed gemaakte modellen, met opties om de geometrie te verbeteren, maar het zijn ofwel rechte tandwielen, of modellen alleen met externe tanden. Of het is betaalde software.
Hieronder een kleine opsomming van wat ik heb opgesomd:

gereedschapskist: interne OF spiraalvormige tanden, keuze van modules en aantal tanden uit een lijst, geen toegang tot functies om aan te passen, geometrie waarschijnlijk bij benadering: het is niet parametrisch, maar het is een bibliotheek.

Constmeca http://constmeca.free.fr Geweldige baan, gratis ter beschikking gesteld voor educatief gebruik. Aan de andere kant geen inwendige tanden.

GearExpert GearExpert - Software voor het ontwerpen van tandwielen Niet te duur (45€), maar ik weet niet zeker of het de spiraalvormige interne tandwielen biedt. Als qq1 het antwoord heeft, zou ik misschien investeren.

GearTrax Camnetics Software die erg scherp lijkt, maar geen informatie over de prijs kon vinden.

3D Content Central https://www.3dcontentcentral.com/secure/download-model.aspx?catalogid=171&id=558676 : Dit model mag parametrisch zijn, maar moet wel. Ik zou het kunnen ombouwen tot een heli als het niet in de 2020-versie zat. Ik heb voorlopig alleen 2015

in te vullen als je andere bronnen hebt
Bij voorbaat dank :wink:

Hallo;
Gratis CAD-ontwerpen, bestanden en 3D-modellen | De GrabCAD-gemeenschapsbibliotheek ... Je weet maar nooit.
Het is gratis, maar je moet je wel registreren.

Vriendelijke groeten.

1 like

Nee, ook niets gevonden. slechts één recht binnengebit in pro-e en één uitwendig heliaal SW.

Ik was een paar dagen geleden een tutorial over een heli-interne kroon in het Engels tegengekomen, met een SW 2021-model, maar er was geen manier om het te bemachtigen... verdomd!

Hallo

Dit is niet echt een tutorial, maar eerder een ontwerp voor het automatisch genereren van een spiraalvormig binnenringwiel en zijn rondsel. Allemaal met de hand gesneden in een SW2015-versie uit mottenballen, evenals de prehistorische PC...

De tandwielgegevens worden verstrekt via de SolidWorks module " Vergelijkingen ".
Ik heb geprobeerd het genereren van de geometrie te automatiseren, met 80% succes, sommige schetsen moesten " met de hand " worden genomen wanneer de stamgegevens werden gewijzigd.
De tandprofielen zijn involuten van cirkels en de mazen zijn visueel correct (zie video).
Zwakte van het ding: geen correctie van de tanden, ik verloor mijn exemplaar van de Henriot, Georges bij zijn bijnaam.

Te exploiteren zonder matiging, en zonder de minste garantie van de leverancier. :wink:

Vriendelijke groeten.
EngrenageInterieur_v2015.zip (6.1 MB)

4 likes

Een grote dank aan u m.blt!
Ik wist niet van de mogelijkheid om variabelen op te slaan in de vergelijkingsmodule.
Van mijn kant heb ik de Constmeca-modellen genomen om een kroon te maken. Ik maak het 's avonds wel af als Morpheus me met rust laat. Het voordeel is dat er mogelijkheden zijn voor tandcorrectie (offset en voetjes). Nogmaals, geen garantie op de geometrie, ik ben geen expert op dit gebied. Ik zal posten dat zodra het klaar is.

Dit is mijn model. De instellingen worden beheerd door de aangepaste eigenschappen van de onderdelen.
Ik heb de indruk dat er sprake is van slippen aan het einde van de tand. Als iemand mij zijn mening kan geven...
Ook heb ik de offset en reductie van tanden niet getest. Ik heb de vergelijkingen met mijn gezond verstand aangepast, maar zoals eerder gezegd, heb ik niet de technische basis om zeker te zijn van mijn schot.
Assemblage1.SLDASM (626.1 KB)
spiraalvormige kroon. SLDPRT (3,8 MB)
spiraalvormig rondsel. SLDPRT (582.2 KB)

1 like

Hallo

Op het eerste gezicht ziet het Constmeca-model er goed gebouwd uit en de kinematische simulatie toont een correcte mazen.

Het slippen bij het contact van de tandflanken is volkomen normaal, het zijn de primitieven die rollen zonder te slippen, niet de profielen.
De slip is maximaal wanneer de tanden het contact breken en verbreken, en wordt opgeheven wanneer het contactpunt wordt verward met het raakpunt van de primitieven.

Ik zal het model in de loop van de dag zorgvuldiger bekijken...

1 like

Ik dacht dat ik de schetsen had gestabiliseerd, maar er zijn natuurlijk nog steeds enkele problemen met de verbinding:
image