Hallo
Ik probeer het pad te modelleren dat een flexibele strip zou nemen die in een meerzijdig stuk zou passen. Het doel van deze clipping is om de uitgang van de strip in een kleine voetafdruk op 90° van het vertrek te oriënteren.
Op de bijlage van versie 5 hebben we een map met de naam "Basisvorm", de onbewerkte vorm van mijn deel en het is aan de zijkanten van de 3D1-schets dat ik speel om het gewenste resultaat te bereiken (90° knippen).
We hebben dan de schets "Tape start " die het begin van de tape modelleert.
De mappen met de naam "2e en 3e omweg" zijn samengesteld in verschillende stappen die ik heb uitgevoerd om het knippen van de band te vinden. Er was misschien een eenvoudigere manier geweest voor deze 2 mappen met behulp van de tool "Sketched Fold", maar deze tool is niet erg stabiel op mijn 2013-versie van SolidWorks.
Er is ook de schets "Banduitvoer" waarmee u kunt controleren of mijn tape in de gewenste richting eindigt, namelijk 90°.
Als we daarnaast de 2 strengen van mijn strip opmeten via de schets "Strenglengtes", zien we dat de 2 buitenste strengen van mijn strip dezelfde lengte hebben zodat het knippen correct is.
Om het punt van het bouwen van het strippad te begrijpen, kunt u proberen de hoek van 40° naar 42° van de 3D1-schets te veranderen en u zult zien dat de 2 strengen niet langer dezelfde lengte zullen hebben en daarom is de hoek niet langer 90°.
Zoals u zult hebben begrepen, werkt deze versie van het onderdeel, maar helaas zijn de gieterijfilets niet gemodelleerd en wordt de frezen dus niet meer gedaan tussen 2 vlakken (rand). Daarnaast is op de nieuwe versie 8 van de munt het begin van de tape niet meer aan de platte kant maar via een andere kleine omweg waardoor de tape scheef aankomt. Figuur 8 illustreert dit:
We hebben nog steeds de map "Basic Shape" en na deze map vinden we sketch3D5, wat het echte begin van de tape vertegenwoordigt. De strook gaat eerst via een omweg Ø10 en raakt aan deze Ø en aan het einde van de omleiding. Deze verschillende tangentiebeperkingen zijn terug te vinden in de schets voor de onderste en bovenste strengen. Ik teken dan een spline op het oppervlak op de filet om te proberen te bepalen hoe de strip op deze filet komt. En dat is het probleem, want deze spline is niet exact en de precisie ervan is belangrijk om de afwijking van de band te kennen. Inderdaad, ik gebruik deze spline om vlakken 29 en 30 te vinden en dan de bissectrice. Bovendien kunnen we zien dat de spline op het oppervlak niet goed is, want zodra we een grensoppervlak passeren, komt het nieuw gecreëerde oppervlak in het oppervlak van de omweg.
Ik weet dus niet hoe ik deze spline zo moet modelleren dat ik altijd een tangentie van de band heb ten opzichte van de Ø10 en de omleidingsfilet. Als we bijvoorbeeld langs het vlak33 snijden, kunnen we heel duidelijk zien dat het grensvlak niet raakt aan de omleidingsfilet. Zelfs als de spline bij benadering is, kunnen we zien dat de geprojecteerde curven absoluut niet evenwijdig zijn ("Check" schets), wat betekent dat ik de vorm van mijn omweg zal moeten aanpassen om ze parallel te maken en dus een correcte clipping te hebben.
Sorry dat ik lang ben geweest in mijn uitleg, maar ik denk dat het beter was om mijn probleem goed te stellen om het probleem te begrijpen.
Als iemand een oplossing en/of een betere methode heeft, ben ik er helemaal voor.
Bedankt.