We moeten alle informatie krijgen, want op dit moment: afgezien van het feit dat het een propeller is, weten we niets over de exacte vorm ervan.
U geeft ons de straal en de spoed, maar niets over de constante hoek, de hoek die wordt gevormd tussen het horizontale vlak en de draad van de spoel.
Maar je volgt je idee zonder blijkbaar te lezen wat we voorstellen. Om de propeller zelf te tekenen, moet je het dwarsdoorsnedeprofiel kennen met bijvoorbeeld elke centimeter over de lengte van 8 vanaf de as van de rotor tot het einde van de propeller.
Kijk hier naar de verschillende delen van een propeller die goed laat zien wat ik je probeer te laten begrijpen. Als u de vorm niet kunt bepalen van wat overeenkomt met een snede van 90° vanaf de verticale as van de propeller. De verticale as (bladas) wordt bepaald door het midden van de rotoras en de punt van de propeller.
Zie de bijgevoegde foto van M. A. Moirier (zie de link aan het einde van het bericht)
Op dit forum kunnen we je alleen technisch vertellen hoe je het met SolidWorks moet doen, maar uit de informatie die je moet verstrekken om de schetsen van elk plan zelf te maken en die je niet op dit AMHA-forum zult krijgen omdat het niet zijn roeping is.
Omdat ik een bekende propeller wil reproduceren, zou ik het profiel moeten weten, dat over het algemeen constant is, de koorde van het profiel, het aantal secties en de hoeken die aan elk profiel in elke sectie zijn gegeven.
Het zijn deze laatste 3 parameters die me blokkeren.
Het aantal secties is ongeveer 10 vanaf de as van de bladvoet.
In de modelluchtvaart is het profiel constant en dus ook de openingen. Een uitzondering is aan de voet van het blad waar het profiel is versterkt voor de sterkte van de propeller. Dit is mogelijk omdat de opbrengst op dit gebied te verwaarlozen is.
Nu is de moeilijkheid voor mij om de hellingshoek van elk profiel voor een bepaalde stap te vinden , in mijn geval zou ik graag een 8x4 willen doen, dus de stap van 4. Het is deze berekening die ik mis.
Wetende dat de hellingshoek constant is, zal de hellingshoek van uw profiel variëren afhankelijk van uw diameter. In principe worden propellers gekenmerkt in inches. Ik denk dat het in jouw geval een steekdiameter van 8 "x 4" is. Maar of je nu in inches of in mm rekent, het verandert niets. Je hebt altijd dezelfde hoekige resultaten.
Als u bijvoorbeeld de hellingshoek van het profiel aan de punt van het blad wilt weten, moet u als volgt rekenen:
Alfa ° = atan (toonhoogte / Pi* Diameter)
Dat zou je in jouw geval ongeveer 9° moeten geven. U moet deze berekening zo vaak opnieuw uitvoeren als u profielen heeft om uw afvlakking te genereren. De hoek zal toenemen naarmate je dichter bij het midden komt.
Geweldig, het vordert, ik ben geen wiskunde persoon, kun je bevestigen dat atan inderdaad tanh is op de win7 calculator en zo ja, dat je eerst moet berekenen wat er tussen haakjes staat en dan op de tanh knop drukken
Omdat ik de win7-calculator niet heb, heb ik een beetje twijfel. In mijn geval is de te gebruiken functie op de rekenmachine TAN-1. Dat is logisch, je moet het tegenovergestelde van de tangens doen om je hoek te vinden. De rest van wat je hebt opgemerkt lijkt me correct. Ik stel alleen voor dat u probeert de berekening uit te voeren en deze te verifiëren aan de hand van het resultaat. Je moet een hoek van 9.043° krijgen
Voor de rest en in uw geval zou een goede oplossing zijn om deze waarden in Excel in te voeren en snel al uw hoekwaarden op basis van de diameter te kunnen extraheren. Ik zal proberen je een voorbeeld te geven. Het zal eenvoudiger zijn.
Ik had eindelijk de formule op het net gevonden, ik voeg het Excel-bestand toe.
Aan de andere kant zijn de laatste gegevens die ik mis het touw en zijn variaties, kunt u mij het SW-bestand bijvoegen dat overeenkomt met de opname die u in uw Excel-bestand hebt geplaatst?
Dit is een test die een paar jaar geleden is gedaan. Ik heb geprobeerd een propeller te modelleren voor binnenvluchtmodellen. In zo'n geval is het niet onderhevig aan dezelfde spanningen als een propeller voor externe vlucht. Het bestand dat ik heb aangemaakt is dus puur indicatief. Het kan niet worden toegepast op een externe oplossing.
Het profiel is inderdaad een beetje eigenaardig en lijkt in niets op een gewoon profiel.
Als alternatief kunt u met de XYZ-curvefunctie een profiel tekenen op basis van coördinaten uit een txt-bestand. die ik uit het SLDCRV-bestand heb gehaald.
Wat me verbaast in dit bestand is dat er tegelijkertijd de coördinaten zijn die de curve vormen, de koorde en de hoek, waarbij de opening tussen elk profiel de 3e kolom Z is, die ik begreep.
Ik voeg de bijbehorende sldprt toe aan het tweede bericht
Het zien van de propeller gemodelleerd in je laatste bericht en de afmetingen, ik denk dat het een bestand dat je ergens hebt. Het is in ieder geval een heel goed voorbeeld van bereiken wat je probeert te bereiken. De "knowhow" zit hem echter in de oriëntatie en positionering van de verschillende profielen. Dit houdt in dat het hebben van het SolidWorks-bestand je niet echt zal helpen als het je doel is om de verschillende parameters van je propeller te kunnen wijzigen. (vooral de PAS) Bij nadere beschouwing verwijzen we in de XYZ-curvefunctie naar een script: propscript
Als u op internet zoekt, vindt u de volgende informatie op GitHub: https://github.com/Nate711/propscript
Het is waarschijnlijk dat de profielen die in uw SolidWorks-voorbeeld zijn geïmporteerd, afkomstig zijn van dit script.
Ik keek naar de link en er is een bestand, apcsf_9x4.7_geom.txt, waarvan de kolommen vergelijkbaar zijn met de eerste drie van deze:
Het is van de javaprop software waarvan de site is hier:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javaprop.htm
Maar hoe integreren ze dit script in het coördinatenbestand en hebben ze zo de koorde, de hoek en de straal van elk vlak op SW, daar gaat het allemaal om, want het is het geval bij elk txt-bestand dat met de XYZ-curve wordt geïmporteerd??
Dus wat ik je kan vertellen is dat het apcsf_9x4.7_geom.txt bestand de volgende informatie bevat:
1e kolom (r/R) Positionering van het vlak (verhouding tussen de locatie van het vlak en de nominale straal van uw helix) 0 is het midden van uw helix en 1 is gelijk aan de punt van het blad
2e kolom (C/R) String van je profiel. Dit is de lengte van je profiel. (Ik weet niet in welke waarde het wordt uitgedrukt)
3e kolom (bèta) Hoek gevormd door het profiel.
In tegenstelling tot wat we eerder dachten, is de stap niet constant op de meeste voorbeelden die in de hierboven genoemde software te zien zijn. Dit is de reden waarom de 3e kolom (bèta) bestaat. De waarde komt niet voort uit een goniometrische berekening, maar uit een functie die ik niet ken.
Ten slotte zou deze informatie u al kunnen helpen om te beginnen met het genereren van een afvlakking in SolidWorks. U kent de locatie van het vlak, de koorde van het profiel en de hoek. Dat is wat je wilde. Wat je misschien mist, zijn de linialen die deze profielen positioneren om een harmonieus blad te vormen...
Ten slotte kunt u met de propscript-software, die ik heb getest, de parameters van een propeller configureren door de code te wijzigen. Het script genereert een SolidWorks-macro om het mes glad te strijken. Ik begrijp het niet goed omdat er relatief weinig commentaar op de code wordt gegeven. Voor mij is het nog steeds een black box... Je moet contact opnemen met de auteur als je in deze richting verder wilt gaan. U kunt voorbeelden van macrocode vinden in de propscript-softwarestructuur. Als u deze code in een SW-macro plakt, kunt u een blade genereren.
Welk script om te plakken is degenen met de rb-extensie als dat is waar het voor is?
Ik heb een test gedaan met een bestand en deze extensie, een groot deel van de tekst is in het rood in de VB macro, blijkbaar is het niet dat of ik ben volledig gedumpt?
Sterker nog, ik weet niet hoe ik gitHub moet gebruiken of in ieder geval de scripts die er zijn.
Geweldig, het werkt goed onder SW 2018, maar met SW 2013 als ik op nieuw klik, crasht het en het irriteert me omdat het met 2013 is dat ik teken, de 2018 wordt alleen gebruikt om alle bestanden te lezen.
In de scripts staan veel gegevens en vooral de gegevens waarmee je het profiel kunt plaatsen ten opzichte van het eerste, de hoek en ook het akkoord dat ook varieert.
Dit zijn de enige gegevens die ik mis en die ik niet kan definiëren.
Ik heb de scripts ontleed en begreep het een beetje, maar om ze aan te passen, het is niet gemakkelijk.
Ik heb het deel over de coördinaten van de verschillende profielen gevonden, gemakkelijk geschreven ;-)
Ik heb ook de positie gelokaliseerd, het is het deel dat zich onderaan het bestand bevindt, het zou de curve zijn die alle punten aan de achterrand vormt, een soort geleidingscurve.
Nu zouden we moeten vinden om het aan te passen aan een ander profiel, ook daar is het niet gemakkelijk...
Ik heb ook een bestand hersteld dat er interessant uitziet dat ik hier heb gekregen
http://www.aerodyndesign.com/PROP_10/PROP_10.htm
Aan de andere kant kan ik het niet doen werkt met Excel 2007, maar het werkt onder 2003, raar ...