Een onderdeel modelleren van een ander

Hallo!

Ik ben een beginner op solidworks, dus mijn vraag lijkt misschien dom...

Ik kreeg een stappenbestand toegestuurd van een nogal complex onderdeel, laten we het een referentie noemen.

Mijn missie is om een stuk te maken dat precies past tegen het referentieonderdeel (moet passen bij de vormen). We gaan dit één plug noemen.

Het probleem is dat het referentiedeel vrij complex is, met veel afronding. Mijn eerste gedachte zou zijn om alle afmetingen van het referentieonderdeel te nemen (veel afmetingen om rekening mee te houden) en deze op mijn stekker toe te passen. Maar deze oplossing lijkt me wankel en ik weet zeker dat er een manier/een hulpmiddel is om mijn doelen eenvoudiger te bereiken.

Mijn vraag is dus: welke methode zou volgens jou het meest geschikt zijn om mijn stekkeronderdeel nauwkeurig te modelleren uit het referentiestapbestand?

Bij voorbaat dank! :)

Hallo

A priori kunt u uw "plug"-onderdeel in een assemblage ontwerpen met het eerder geplaatste referentieonderdeel.

1 like

Dank u voor uw antwoord!

Zoals ik al zei, ben ik een beginner op solidworks. Ik heb een korte training gevolgd over het onderdeel ontwerp en tekenen, maar ik heb nog niet de kans gehad om vertrouwd te raken met de montage.

Het leek mij dat ik door de montage alleen verschillende onderdelen kon monteren die al samen waren ontworpen.

Kunt u mij informeren over de te volgen procedure?

U maakt een merk aan, u voert uw referentieonderdeel in, bijvoorbeeld:

vervolgens in montage: Invoegen-->component-->nieuw onderdeel

Je klikt dan op het vlak waar je je eerste schets wilt bouwen, de rode kant bijvoorbeeld.

De software maakt dan uw nieuwe onderdeel in de assemblage en u bevindt zich dan in de schetsontwerpmodus op het plan waarop u hebt geklikt.

Mijn advies is om je stuk meteen met een fatsoenlijke naam te registreren.

U kunt vervolgens uw schetsen maken met beperkingen op uw referentieonderdeel

of zelfs om te verwijzen naar uw functies in relatie tot het:

Hier een eenvoudige extrusie naar het roze volumelichaam om de vorm te verkrijgen:

Het is nu aan jou en veel plezier....

1 like

Heel erg bedankt voor je hulp, ik zal proberen om met dit alles om te gaan:)