Model een guyto (Japans mes)

Hallo

Ik gebruik SolidWorks van tijd tot tijd, maar op dit moment voornamelijk voor vlakke oppervlakken, werkbladen, meubels en andere...
Nu zou ik graag een Japans mes willen modelleren, de guyto, maar ik heb problemen door mijn gebrek aan ervaring...

Beschrijving van een guyto

• In het bovenaanzicht, van de hiel tot de teen, ligt het lemmet van een gyuto plat in het handvat en gaat het schuin naar de punt
  • In profielaanzicht heeft het blad 3 verschillende afschuiningen, een vlakke gevolgd door een afschuining van ongeveer 40° tot 35° en de snijkant over 2 mm van ongeveer 25° tot 30° allemaal in een vorm... van het lemmet...

De cijfers zijn bij benadering en zullen verschillen afhankelijk van de grootte van het lemmet, hier is het voor ongeveer een 200 mm (350 met het handvat)...

Ik kan geen rondingen, afschuiningen en diktes combineren...

Wie kan mij helpen met een voorbeeld?

Bedankt

1 like

Hallo

Dit is het begin van modelleren (SW 2020).
Als het alleen voor een prestatie is, heb ik het mes 3 mm plat gemodelleerd en vervolgens de slijping geveegd.
Anders, als u de dikte van het mes naar de punt toe wilt variëren, is het misschien geschikt om materiaal van het bovenste vlak te verwijderen.
Guyto.SLDPRT (643.8 kB)

8 likes

Simpel en effectief opiep27!!

De blauwdruk werd ook heel goed uitgelegd... :smiley: Nee, gefeliciteerd opiep27 :wink:

Hallo

Ik ging terug naar het modelleren van mijn Gyuto (om te beginnen met een geprofileerd mes) en ik zit vast aan het verwijderen van materiaal door te scannen ... Ik kan vergelijken met uw bestand en geen manier om te zien wat wordt geblokkeerd ...

Lame-2.SLDPRT (272.3 KB)

Kun je me vertellen wat er met me aan de hand is?

Bedankt

Hallo @akhlan ,

Ik heb geen verklaring voor deze blokkade, het lijkt er gewoon op dat een verwijdering van materiaal door het scannen van een mes dat geleidelijk dunner wordt over de lengte SolidWorks niet bevalt...

Bijgevoegd een modelleringsvoorstel op basis van een principe dat vrij gelijkaardig is aan dat van @opiep27, maar met een eerste afvlakkingsfunctie die dit verdunnen mogelijk maakt (SW2022-versie).

Vriendelijke groeten.

Lame-3.SLDPRT (552.6 KB)

2 likes

Hallo

Allereerst lijkt het mij dat de beste methode die van @m_blt is, omdat dit type mes wordt gemaakt door te smeden en daarom zul je in het @m_blt model een 3D-schets zien (symmetrisch ten opzichte van de kern) die het beste profiel geeft voor het geheel.

Het model

Maar ik zal toch uitleggen waarom het sjabloon dat je hebt gepost niet geschikt kan zijn.

Mijn excuses dat ik een beetje droog ben, maar het is een reeks fouten

1°) je geeft van meet af aan de bijna definitieve vorm die voor jou verschillende problemen zal opleveren

2°) Je schets staat niet ten opzichte van het midden, dus het zal je een vreemde vorm geven

3°) u mist minstens één geleidingscurve

Kort! In het beste geval zou het er zo uitzien, uitgaande van je schets

Wees gerust, het is een vrij complexe vorm om te maken, dus het is niet gemakkelijk om het de eerste keer goed te doen, zelfs niet voor iemand die al veel ervaring heeft.

Daarnaast is dit ook waar een forum voor is. :innocent:

Vriendelijke groeten

[HS aan]
Het is beter om een lachende :blush: Hara te hebben dan een harakiri (腹切り) of seppuku (het is beter om te lachen, je maag schuddend)
[HS /Uit]

1 like

Heel erg bedankt m.blt, ik heb het bestand geopend, het lijkt overeen te komen met mijn behoeften, ik zal het vanavond van dichterbij bekijken omdat ik de gladstrijkfuncties (nog) niet ken...

1 like

Bedankt voor de feedback :wink:

Ik zou het mes maken in voorraadverwijdering, ik heb noch de apparatuur om te smeden, noch de vaardigheden, iedereen heeft zijn eigen baan, ik ben een kok :smiley: , ik wil gewoon een kleine SolidWorks-oefening over dit thema doen, de haalbaarheid zal worden gedaan in mijn smederij, goed in mijn garage :smiley: En indien nodig zou ik het mes laten smeden op een fase 2, Ik zou graag mijn messen laten smeden :wink:

anders
punt 1: Ik geloof je op je woord :smiley:
punt 2: Ik dacht dat ik een symmetrie zou maken als ik een kant af had (ten onrechte denk ik...)
punt 3: Ik ontdek de geleidingscurve :smiley:

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp die ik heb gekregen, het is gaaf

1 like