Lijndiktes in een tekening wijzigen

Hallo

Ik heb nog een vraag.

Als ik (in 3D) een onderdeel of een assemblage teken, voeg ik de omringende delen toe (zodat ik een assemblage heb met de onderdelen die me interesseren plus de omringende delen).

Mijn probleem doet zich voor tijdens het tekenen. Om het te maken onderdeel (of de set) te onderscheiden van de omgeving waarin het zich bevindt, wijzig ik de dikte van de lijnen van de omgeving (ik maak ze dunner).

Op dit moment maak ik de zijne tot op het bot door rand voor rand te selecteren en hun dikte aan te passen.

Heb je een truc om snel alle randen van een kamer in een tekening te veranderen ?

Bij voorbaat dank

Fred.

Als alle stukken in de omgeving in een dubbele gemengde lijn zouden staan, zou het dan bij je passen of niet?

Als dit het geval is, maakt u een configuratie van de assembly waarbij de omgevingsonderdelen zich allemaal in een verwijderde status bevinden en een configuratie of ze zijn allemaal opgelost.

Vervolgens maakt men de tekening van de assemblage in de configuratie waar we de omgevingsonderdelen niet zien, dan voegen we een "andere positie" -weergave in met behulp van de tweede configuratie waar alle onderdelen zijn.

Op dat moment verschijnen alle componenten die alleen in de tweede configuratie aanwezig zijn, in gemengde dubbels

2 likes

Hallo

U kunt ook met de rechtermuisknop op uw component klikken, in de tekeningweergave, vervolgens op "Componentlettertype" en de optie "Documentinstellingen gebruiken" uitschakelen. Dit lettertype kan worden gebruikt op de geselecteerde weergave of op alle weergaven.

Vriendelijke groeten

4 likes

Bedankt jmsavoyat, je techniek past wonderwel bij mij.

Dank u ook fthomas voor uw hulp.

1 like

Hallo

Als u zich in SW 2013 bevindt, kunt u ook uw onderdelen of subassemblages in de modus "Envelop" zetten, zodat er op de tekening automatisch een ander type lijn staat.

http://help.solidworks.com/2013/French/SolidWorks/sldworks/t_Creating_Assembly_Envelopes.htm

@+

3 likes

Hallo weer,

Is er een oplossing voor hetzelfde probleem, maar dan met een multi-body stuk. (Verander het regellettertype van een lichaam in een kamer).

Bij voorbaat dank.

Fred.