Een dxf bewerken

Hallo allemaal,
Ik werk in de metaalbewerking en we zijn uitgerust met een plasmasnijtafel.
In dit kader moet ik vaak aanzichten of vlakken van plaatwerk exporteren en vervolgens uitsnijden.
Na het exporteren moet ik vaak terug naar de dxf om lagen te wisselen of om wat aanpassingen te doen (bijvoorbeeld een entiteit aanpassen of uitbreiden).
Vroeger gebruikte ik autocad, maar we hebben geen geldige licentie meer.
Heeft u advies over hoe u deze taken kunt uitvoeren? (met behulp van SW? andere freeware?)
Bedankt!

Hallo
Mogelijk kunt u uw onderdelen maken op basis van plaatwerk. Maak uitgevouwen weergaven.
Neem dan op in DXF. En dus de wijzigingen aan de kant aanbrengen
SW.
Ik weet niet of ik op uw verzoek reageer...
Fred

1 like

Hallo

Anders is er SolidEdge 2d in gratis versie:

Ik gebruik het om de DWG's van Autocad op te splitsen in verschillende DXF-bestanden (1 per pagina in andere...).

Ik heb er nooit echt mee getekend, maar het lijkt me vrij dicht bij Autocad.

3 likes

Hallo

het is mogelijk om een DXF aan te passen via sldws, de DXF/DWG-import te doorlopen, vervolgens met de rechtermuisknop op Model te klikken in de featuremanager en " converteren naar bewerkbare schets" ten slotte op te slaan als > DXF, het is een beetje vervelend, maar het werkt, dan is er ook draftsigh die wordt betaald, maar met relatief lage kosten om een 2D-software zoals tocad te hebben :wink:

3 likes

Hallo

als je cd's hebt van SW 2009 of eerder, heb je een DWG-editor erin opgenomen, aan de andere kant, als je DXF of DWG hebt opgenomen in 2010 + moet je via een bestandsconversiesite zoals Convert to DWG gaan die niet op draftsigh is blijven hangenigh dit is mijn methode. (heel dicht bij Autocad zoals de anderen)

1 like

Dank u voor uw antwoorden.
Ik heb Solid Edge getest, het werkt, het is een grote machine om heel eenvoudige aanpassingen te maken.
Ik heb ook LibreCAD getest, vrij eenvoudig en het doet zijn werk.

Jammer dat er geen speciale module in SW is (die a priori eerder bestond...)

Bedankt.
A priori kun je met deze methode geen lagen beheren.

Hallo
U moet importeren in een tekening om lagen op te halen.

Er is ook de mogelijkheid om de lagen onder SW aan te maken voordat ze worden geëxporteerd.
Voor lasermarkering in ons land, tracering en gele kleur toegepast in Solidworks en opgehaald in dxf in de snijsoftware, die dus direct de tracering herkent in plaats van een snede...
Hier is het beheer van lagen onder SW:
image

2 likes

U kunt de lagen selecteren in stap 2 van het importeren :wink:
image

1 like