Stuklijst en meer

Hoi allemaal

Ik kom naar je toe omdat ik een nomenclatuur wil maken met een beetje management erin.

Voorbeeld:

Onderaan mijn nomenclatuur zou ik een standaardregel willen toevoegen

Gewicht van Alu materiaal: XXXkg

Gewicht van het materiaal Staal: XXXkg

enz enz

Eén regel per materiaal

dus mijn vraag is "is het mogelijk om een stuklijst (zoals PHP) te programmeren met "selecteer alleen dergelijke materialen" commando's met voorwaarden.

Ik heb op het forum gezocht, maar ik heb moeite om iets te vinden dat ik leuk vind.

Bedankt allemaal en een gelukkig nieuwjaar^^

Hallo

Allereerst moet de eigenschap van elke massa worden opgeteld bij alle betrokken delen.

Vervolgens moet voor elk materiaal een kolom aan de nomenclatuur worden toegevoegd en de gewenste eigenschap oproepen.

Aan de andere kant ben ik van mening dat we maar één materiaal per onderdeelconfiguratie kunnen beheren.

Succes.

Hallo

Laat je je BOM in solidworks staan of exporteer je hem achteraf? Als je een macro maakt om deze te exporteren in excel zou het mogelijk moeten zijn om de gewenste rijen toe te voegen aan de excel tabel die je hebt gegenereerd. 

Als het alleen maar is om op solidworks te verschijnen, heb ik geen idee.

4 likes

Ik exporteer het helaas niet, ik moet er zoveel mogelijk in stoppen.

Om iets net zo moois toe te voegen, is het ook mogelijk om een beperking aan de behuizing toe te voegen? voorbeeld: (als de massa groter is dan X, geef de massa dan weer in rood).

Ja, het lijkt veel op dev ... Ik vraag me af of we het kunnen bewerken via een kladblok++ of iets anders

Hoi  @Claow.

Om eerlijk te zijn, heb ik niet het gevoel dat je dit allemaal kunt doen met een stuklijst.

Bovendien ben ik visueel gezien bang dat je nomenclatuur snel onleesbaar wordt (nou ja, dat is een heel persoonlijke visie)

Aan de andere kant ben ik bang dat als je een VBA-programma invoert om het te doen, je rekentijd wonderbaarlijk langer zal zijn elke keer dat je een tekening opent met een grote assemblage.

Aan de andere kant, zoals @Martvy voorgesteld, waarom exporteert u uw nomenclatuur niet in Excel (klik met de rechtermuisknop => opslaan als). U kunt het dan naar eigen inzicht herwerken zonder uw tekening te verzwaren.

En in deze gevallen is het gemakkelijk om een macro te maken om de gewichten van elk materiaal bij elkaar op te tellen, om rood boven een bepaalde waarde te zetten, enzovoort, enz

4 likes

Ooh la!

Het is gevaarlijk om nomenclaturen buiten SW te hebben. Zeker als de waarden "handmatig" worden ingevuld. Het risico op fouten en de veroudering van de gegevens zullen ze na verloop van tijd onbetrouwbaar maken.

Vooral zonder enig verband tussen hen.

Ter vereenvoudiging: het is precies alsof je onderwerpen in de workshop met de hand zijn ingevuld. Nou, ik maak hier een beetje een karikatuur.

Hallo

Volledig eens met @coin37coin, we werken op deze manier: de projectmanagers leggen hun stuklijsten vast in excel en een macro telt de identieke onderdelen op, verdeelt ze over verschillende tabbladen (bewerkte onderdelen / handel), past de lay-out aan, ...

Het voordeel is dat kopers ook macro's hebben waarmee ze de onderdelen kunnen sorteren op basis van andere criteria die voor hen nuttig zijn

Je wilt inderdaad niet dat iemand de bestanden wijzigt, maar tussen gewetensvolle mensen gaat het goed. Ik herinner me geen problemen op dit niveau gedurende ±10 jaar.

Het is dus prog op excel, iets simpeler dan onder SW en de mogelijkheden zijn uitgebreider.

Ik wil niet zeggen dat het de beste oplossing is, maar voor ons werkt het...

2 likes

@glaffont:

Welke informatie staat niet in SW?

1 like

@remrem,

Als ik de vraag goed begrepen heb, is er op het niveau van de BE over het algemeen geen informatie die niet van SW komt. Soms voegen we in de nomenclatuur toe als er een discussie over de haalbaarheid is gevoerd met een onderaannemer zodat deze kan worden toegewezen, zelden meer. (behalve voor "verknoeide" bestanden, maar hier in het algemeen bewaart Murphy ze....)

Ah, ja: de coëfficiënt. Als er meerdere identieke gereedschappen zijn, vermenigvuldigt de macro de hoeveelheid.

Het grote belang is de overdracht van gegevens met de mogelijkheid van werk door verschillende afdelingen. We vermijden dat kopers componentrefs van gedrukte namen of pdf's kopiëren omdat de fouten er zijn (daar daarentegen is er ervaring in 3 jaar met een partner ;-) )

1 like

@glaffont:

Oké! :-)

Alle informatie over de plannen staat in SW. Dan wordt Excel alleen gebruikt om de gebruikers van de data te overbruggen.

Ik begrijp het beter!

1 like