Opmerking met eigenschap van afgeleid deel

Hallo allemaal.

Ik heb je verlichting nodig, zonder te weten of het mogelijk is.

Ik heb zojuist een deel BB gemaakt van een ander deel XX via de afgeleide functie. Weet je of het mogelijk is om op de dwg een notitie te hebben met dit XX-deel? Meestal zou ik een briefje willen plaatsen met de tekst dat ik de offerte van kamer XX voor de gemeenschappelijke ruimtes moet gaan bekijken. En waar de XX automatisch wordt aangeroepen natuurlijk :slight_smile:

Hallo;
Ik denk niet dat het mogelijk is (in ieder geval niet voor zover ik weet).

[terzijde] Dat gezegd hebbende, heb ik nooit helemaal de grote passie van sommige mensen begrepen voor het gebruik van afgeleide onderdelen, afgezien van het maken van " dode " lichamen, testcomponenten (RDM) of bibliotheken ... [terzijde]

Zou het niet eenvoudiger zijn geweest om een opslag, een copy-under of een configuratie te maken, in een andere assembly?

Vriendelijke groeten.

4 likes

Hallo @Maclane en bedankt voor je hulp. Ik ga kijken naar opties aan die kant.

Anders, om aan uw behoeften te voldoen: het is SUPER praktisch als u gemeenschappelijke startstukken/kern heeft.
Ik heb bijvoorbeeld een stuk A dat ik wil vormen. Dan een tweede kamer B, groter dan kamer A, maar die kamer A erin integreert.
Het feit dat ik deel B maak dat is afgeleid van kamer A, stelt me verschillende dingen in staat, maar onder andere om er zeker van te zijn dat het gemeenschappelijke deel in de loop van de tijd dezelfde evoluties ondergaat, aangezien het dezelfde 3D is.

Er is ook het geval van buizen die je op lengte knipt. Je ontleent je nieuwe lengtes aan de tube die je hebt gekocht. Uw vorm heeft dus de evoluties ondergaan als er behoefte aan is zonder dat u open X versies van lengtes om deze te wijzigen.

Kortom, voor mij is het praktisch maar omdat ik er interesse in heb :slight_smile:

1 like

Hallo

Thuis graveren we het nummer van de cast in 3D. Het is dus zichtbaar op de 3d van het onderdeel.
Toon op je afgeleide onderdeel gewoon deze plek (bijvoorbeeld op een mooie 3D-weergave) en plaats een opmerking als "Referentie gegoten onbewerkt onderdeel".

U kunt ook aangepaste eigenschappen overdragen. Het zou aan uw behoeften kunnen voldoen, maar zal aanpassing vereisen, denk ik (de overdracht van eigendommen is alles of niets). Als je alles importeert, maak je waarschijnlijk een puinhoop in je nieuwe kamer. Of u zou een lichtgewicht basisonderdeelmodel moeten hebben dat bijna alleen de basisreferentie bevat. Er is een manier om deze link eigenschap per eigenschap uit te vinken, maar ik denk dat het een gedoe is (tenzij je door een macro gaat)

3 likes

Hoi @froussel. Ik wilde eigenlijk een notitie plaatsen "Raw part molded reference XXX"... behalve dat toen ik daar eenmaal aankwam, ik dacht dat er een manier was om XXX te automatiseren :slight_smile:

Voordat ik gisteravond vertrok, merkte ik dat ik de optie "aangepaste eigenschappen" niet had aangevinkt. Dus ik ga het aan die kant proberen. Vooral omdat mijn afgeleide deel nog niet is ingevuld. Dus ik neem voorlopig niet te veel risico

Dus ik breng je nieuws van het front :slight_smile:
Dus inderdaad, je moest op de optie "aangepaste eigenschappen" klikken om van het eerste deel naar het afgeleide deel over te gaan.
Vooraf moet je natuurlijk in het eerste deel een eigenschap aanmaken met de variabele $PRP:"SW-File Name(File Name)@XXX.SLDPRT" om de bestandsnaam op te nemen
Het enige dat overblijft is om de notitie te koppelen aan de juiste eigenschap.

Het is triest om te constateren dat Solidworks standaard niet toestaat dat de bestandsnaam in de eigenschappen wordt opgenomen. Dat maakt iets vrij eenvoudig, helemaal niet intuïtief

Maar uiteindelijk lukt het ons om te doen wat we willen. Dat is het belangrijkste^^

Bedankt allebei voor jullie hulp, het heeft me goed begeleid tijdens de reis.