Automatische nummering van de lijst met gelaste onderdelen

Hallo
Is er in een Solidworks-gelast model een manier om een automatische nummering (exclusief onderdeelnummer) te maken van de lijst van alle gelaste onderdelen? (nummering die zou worden bijgewerkt in het geval van een evolutie van het model).
Alvast bedankt!
SR

Hallo @stro

Kun je het doel of probleem van de automatische nummering van SolidWorks uitleggen?
Je kunt de SW-vergelijking gebruiken om een nieuwe eigenschap te creëren uit een vergelijking.

1 like

Hallo;

Ik ben ook verbaasd, de native nummering van Solidworks voldoet al aan je doelen.
Je kunt zelfs de organisatie aanpassen met de BOM-tools
image

2 likes

Hallo en bedankt voor je feedback,
Ik heb het net geprobeerd, maar zonder succes.
Ik maakte een metalen constructie in één deel, bestaande uit meerdere '  gelaste onderdelen' .
Vervolgens heb ik de verschillende mechanisch gelaste elementen gedissocieerd met behulp van configuraties (bijv. kolom 1, kolom 2...).
In de nomenclatuur van mijn eerste plan (bijvoorbeeld post 1) verschijnt een nummering van items.
In die in mijn tweede vliegtuig (ex post 2) hebben vergelijkbare onderdelen mogelijk niet hetzelfde artikelnummer.
Ik zou daarom willen dat elk '  gelast onderdeel' een eigen nummer heeft dat in de verschillende benamingen te vinden is. Ik zou dit kunnen doen door handmatig een eigenschap aan elk toe te voegen, maar niet automatisch.
Ik hoop mezelf duidelijk te maken...

Ik begreep niet alles...
Waarschijnlijk zou het met screenshots betekenisvoller zijn...

" Gelijk" betekent niet " strikt identiek ", ze zullen per se een ander nummer hebben...
Zou het niet praktischer zijn om aan assemblages te denken in plaats van aan configuraties?

Ik heb beide methoden geprobeerd, die elk hun voordelen hebben.
Voor mechanische constructies gebruik ik assemblages, voor metalen constructieconfiguraties.

In het voorbeeld vinden we dezelfde 120x3 buis met een ander artikelnummer.

Gewoon de lichamen in de kamer bewerken (of ze manipuleren)

Je kunt dus alle lichamen eruit halen en hem vragen een mechanisch gelast lichaam te maken.
Dan de eigenschap van de lichamen en voor elk lichaam geef je HEA100 / L200 enzovoort aan...

Voorbeeld: :grinning:
Wanneer je mechanisch gelaste multibody maakt, maakt SW mappen per identieke body. Dus één markernummer per bestand.

1. Onder SW erkent dat het dezelfde lichamen zijn

2. In het 1x-coördinatensysteem (wees voorzichtig met het oplossen van het onderdeel in de BOM-opties in de MEP)

3) Ik haal de carrosserieën uit het mechanisch gelaste bestand

1. Ik zeg hem dat hij een artikel moet maken

2. En daar heb je identieke lichamen, met verschillende referentiepunten in de nomenclatuur

3. Onder de tekening is veranderd, de nomenclatuur bevat de nieuwe markeringen.

En zoals ik me eerder voorstel, vul je de aangepaste eigenschappen van elk lichaam in

Dank je wel @FRED78, goed om te weten.
Maar deze methode voldoet niet helemaal aan mij.
Hoe dan ook, bedankt voor de uitleg :sunglasses:

Is het proberen met instantienummers (ID's)?
Zie berichten:

Si vos vue des mises en plan sont sur la même feuille, il est possible de lier la bulle de repère ver une autre Table:

Voor nu is de snelste manier die ik heb gevonden om de gelaste onderdelen één voor één te hernoemen door ze te nummeren. Ik heb een '  Part No.'  -property aangemaakt in mijn BOM die naar deze onderdelennamen linkt. Het is niet automatisch en het is niet te zien als mijn model is aangepast, maar het doet zijn werk.

Nee, precies, er zijn meerdere vellen...

… Dat gezegd hebbende, is het niet onmogelijk dat de link tussen meerdere nomenclaturen op meerdere pagina's kan worden gelegd, ik heb het alleen nooit geprobeerd (Multipage is verboden in ons land).

Tu peux gagner du temps an passant par une macro:

1 like

Hallo @Maclane

Bij ons wordt de nomenclatuur toegepast op meerdere pagina's (in hetzelfde bestand) in assembly of multibody. Je hoeft alleen maar in de eigenschap van de view de juiste nomenclatuur aan te geven.

1 like

Dank je @Maclane, ik zie dat mijn verzoek niet zo eenvoudig is en ik begrijp niet waarom er geen eigenschap is die speciaal is voor onderdeelnummering en die gekoppeld kan worden aan MyCadTools-tools zoals CuttingOptimization en SheetMetalManufacturing.

Een essayer:
Beschrijving = Beschrijving + SmartCounter via les Smartproperties. (Ontslaat MyCad).