Na het bijwonen van het Lynkoa Tour webinar enige tijd geleden over "Performance Optimization in SolidWorks" heb ik een paar vragen :)
Het grootste probleem dat ik tegenkom is de openingstijd voor grote assemblages op SolidWorks (2018 SP3 + PDM).... Ik wilde dus het genoemde webinar volgen om mijn gebruik van SolidWorks voor assemblages te optimaliseren, maar ik paste al een groot deel van het advies toe: verminder de beeldkwaliteit, gebruik de blokkeerbalk, schakel dynamisch markeren uit, enz...
Een van de punten trok echter mijn aandacht: het gebruik van subassemblies omdat SolidWorks volgens de persoon in het webinar de beperkingen van de subniveaus niet herberekent! (Zie bijgevoegde schermafbeelding). Dus heb ik de assemblage in kwestie, die veel tijd kost om te openen, aangepast door deze samen te stellen in zoveel mogelijk subassemblages en zo het aantal beperkingen op het eerste niveau te verminderen , in de hoop een echt verschil te hebben in termen van openingstijd. Maar niets, geen zichtbaar verschil :/
Mijn vragen zijn de volgende :
Is het feit dat SW de spanningen op het subniveau niet herberekent, pas geldig na de 1e opening van de assemblage ? Zo niet, heb je een nieuwere versie van SW nodig om het te laten werken?!
Heb je tips/trucs om de prestaties van SolidWorks voor assemblages te verbeteren?
Dank u bij voorbaat aan iedereen en een goede dag:)
In de opgeloste modus weet ik niet zeker of het echt effectief merkbaar is, omdat het alles opent en alles opnieuw opbouwt. (SW2020 voor mij)
Wat betreft de lichtmodus, van mijn kant, ik hou helemaal niet van de tijd die je bespaart bij het openen, ik merk dat het 15 keer verloren gaat bij het wijzigen van een onderdeel in een subassemblage... En met de manier waarop we werken, is dat nog steeds het geval.
Anders voor de Windows-architectuur (beperk het aantal mappen) niet zeker of het ook veel verandert, we hadden een paar jaar geleden tests gedaan met Visiative en kunnen importeren in een platte map of met veel submappen verspreid, het veranderde niets de enige wijziging die de snelheid van openen aanzienlijk had verbeterd, was gemaakt op bestandsopslag en onderweg of de architectuur van onze bestanden. (die volgens Visiative van vrij goede kwaliteit was)
Aan de andere kant zou het beter zijn om over te schakelen naar de sp5-versie voor SW2018 (als je er toegang toe hebt natuurlijk)
Van onze kant grote, grote assemblage voor implementaties met meerdere machines. De hoofdassemblage van verschillende machines met sub-rugleuning bevat soms meer dan 60.000 onderdelen (120.000 voor de grootste tot nu toe) en inderdaad, om iets in de assemblage aan te passen, het is niet altijd snel, maar het werkt. (wat de Europarlementariër betreft, het is zelfs nog langzamer)
Voor openingstijden heeft onze assemblage van 60.000 stuks 15 tot 20 minuten opgelost. We hebben een extra pc toegewezen aan de 10 ontwerpers om in verborgen tijd aan onze lay-outs te kunnen werken en niet vast te zitten in afwachting van een reconstructie of opening.
@Zozo_mptests waren gedaan onder SW2018, sindsdien hebben ze de assemblage omgezet in SW2020 en de openingstijd is hetzelfde op deze kleine assemblage van ongeveer 5000 onderdelen. (30 seconden op SSD zonder netwerk en 47 seconden met netwerk, afhankelijk van de bezetting)
Uit ervaring blijkt dat het enige echte verbeterpunt het netwerk en de opslag is, tenzij je een heel erg goede architectuur hebt!
Aan de andere kant is een ander verbeterpunt dat bij mij terugkomt de modelbestanden (montageonderdelen en MEP), je moet kijken of ze niet van een of meer oude versies van SW zijn, vooral op de montagemodellen.
Voor ons SW2004, 206,2008,2012,2014,2016,2018 en 2020.
We zijn teruggegaan naar het advies van Visueel over het modeldossier van de 2020-versie dat op onze manier is aangepast en sindsdien zijn de assemblages en MEP naar mijn mening veel sneller.
In feite is het doel van het verminderen van het aantal mappen niet zozeer om de openingssnelheid te verhogen, maar om mogelijke fouten te voorkomen, die kunnen optreden wanneer het pad van een bestand meer dan 255 tekens bevat.
Er is een manier om de beperking van 255 tekens op Windows 10 te verwijderen. Het valt nog te bezien of Solidworks hier rekening mee houdt of dat het zijn eigen beperking heeft.
Solidworks bevat nu tools om de rekentijd van een assemblage / tekening te analyseren (TOOLS/Evaluate/performance evaluation en Visualisatie van de assembly met het aantal totale grafische driehoeken, openingstijden en reconstructietijden)
Dit soort feedback maakt het soms mogelijk om te beseffen dat het probleem wordt veroorzaakt door overdreven gedetailleerde schroeven (spaken, afschuiningen...) of geïmporteerde commerciële onderdelen die hebzuchtige en nutteloze details presenteren (bedankt leveranciers die hun logo's 3D graveren op hun downloadbare bestanden....). Het is het soort 'detail' dat elke machine op de knieën kan krijgen als het onderdeel honderden keren wordt herhaald in de montage...
Let op de leden van het Europees Parlement op het type arcering en de schaal ervan, afhankelijk van de materialen (je hebt een lage schaal nodig (niet 32 maar maximaal 1 of 2) en een eenvoudige hatching (staaltype in plaats van "pied-de-poule"): sinds een vrij recente update is SW buggy en gaat het zeer slecht om met gecompliceerde arceringen (veel lijnen) (NB kan sindsdien worden gecorrigeerd, maar de bug bestaat in V2020).
Het gebruik van subassemblage maakt het leven van de gebruiker gemakkelijker (minder beperkingen om te beheren op het eerste niveau, minder zorgen over rode beperkingen vanwege hyperstatisme, minder wachttijd als u een onderdeel verplaatst dat al beperkt is). Logischerwijs zou het de openingstijd niet te veel moeten veranderen. In het beste geval beperkt het de tijd die nodig is om de assemblage na opening opnieuw te berekenen (als we ons in de opgeloste modus bevinden).