Hallo
In GSD probeer ik een rechte lijn in de ruimte te oriënteren. Met andere woorden, ik wil een rechte lijn construeren door een punt en een richting; En het is in deze richting dat ik me afvraag.
Ik wil graag een rechte lijn bouwen met een apha en vervolgens een bèta-oriëntatie (om een rechte lijn in de ruimte te oriënteren, heb je maar twee hoeken nodig).
Ik heb een oplossing op basis van de constructie van asmarkeringen.
Is er een oplossing om een georiënteerde lijn van dit type te bouwen zonder door de assenstelsels te gaan?
Bedankt voor je feedback.
Hallo
We kunnen de oriëntatie van het kompas gebruiken om de 2 hoeken in te voeren en deze oriëntatie gebruiken als de richting van de lijn.
Maar als je wilt wijzigen, moet je de manip opnieuw doen
Bekijk de video
Nadat u het kompas hebt neergelegd , vergeet dan niet om de selectie te deactiveren door in de lege ruimte van het grafische venster te klikken (het kompas moet grijs zijn en niet groen)
direction-boussole.mp4
Hallo
Als je veel lijnen moet maken door twee hoeken in te voeren, is er altijd de mogelijkheid om een geoptimaliseerde kopie te maken van een hoek/normale lijn naar een curve die zelf een hoek/normale lijn naar een curve is.
Als we standaard accepteren dat de eerste hoek die we moeten invoeren de rotatie is van een lijn op het XY-vlak ten opzichte van de X-as en dat de tweede hoek de positieve of negatieve elevatie van deze lijn is, kunnen we als invoer alleen een punt hebben en vervolgens de invoer van de hoeken.
Zie de bijgevoegde video.
droite_angle_angle.mp4
Een afbeelding van de grafiek (merk op dat de bouwelementen zich onder de knoop van de lijn bevinden).

Voor degenen die in V5-6R2014 of hoger zijn, heb ik het bestand bijgevoegd
rechte-hoek.catpart
Super Franck, bedankt voor deze gedetailleerde antwoorden.
In totaal heb ik nu voorlopig 3 methodes:
1) de methode om een richting te gebruiken die door het kompas wordt gegeven
2) de methode in GSD met een hoek ten opzichte van een curve.
3) een derde methode die ik doe, maar die misschien minder interessant is voor de herspeelbaarheid van een skelet uit een assensysteem.
Met betrekking tot methode 1 (gebruik van het kompas) heb ik daarentegen twee kleine vragen
1) Van mijn kant probeerde ik de manipulatie opnieuw uit te voeren. Ik plaats het kompas op het assensysteem, ik klik op het scherm zodat het kompas weer van groen naar grijsblauw gaat en vervolgens bewerk ik de kompasinstellingen. Aan de andere kant, aan mijn kant, in tegenstelling tot jij, beweegt mijn kamer helemaal niet als ik stappen toevoeg. Ik moet een belangrijk punt hebben gemist in deze ogenschijnlijk gemakkelijke manipulatie...
Heb je enig idee wat ik vergeten moet zijn te doen bij de manipulatie?
2) Ten opzichte van deze methode zie ik een nadeel van het invoerelement voor de elementen die deze "kompasrichting" zullen gebruiken. Met andere woorden, wanneer je hebt genavigeerd in de ouders/kinderen van de elementen van een skelet, is het element "kompasrichting" misschien minder robuust dan een klassiek geometrisch element van de GSD (punten, lijn, ...). Wat denk je?
Dank u voor uw advies.
Hallo.
Dixit: Aan de andere kant, aan mijn kant, in tegenstelling tot jij, beweegt mijn deel helemaal niet als ik stappen toevoeg.
De kamer mag niet bewegen, juist daarom klikt het behang.
Het is het kompas dat pas beweegt na het veranderen van een hoek en het klikken op een van de pijltjestoetsen (rechts van de hoek in positief of negatief).
Dixit: 2) Vergeleken met deze methode is een nadeel dat ik zie het invoerelement voor de elementen die deze "richting" zullen gebruiken.
De richting van het kompas is geen bovenliggende schakel, het is geen invoerelement, de richting van het kompas wordt alleen gebruikt om de componenten (cartesiaanse coördinaten) X, Y, Z te berekenen om het tweede punt van de lijn te definiëren.
Geweldig, sterker nog, ik heb een verhoging geplaatst, maar ik heb niet op de knoppen (gele vertaling of rotatiepijlen) aan de zijkanten geklikt...
OK. Geweldig, ik begreep zelfs dat ik in het kompas waarden op het niveau van de stappen had gezet, maar ik heb niet op de gele knoppen met pijlen geklikt voor vertaling of rotatie