Parametriseren van een oneindig-dimensionale assemblage

Hallo TLM,

Tijdens een stageperiode (Bac+2-niveau) in een bedrijf dat transportbanden ontwerpt op Solidworks 2012, werd mij gevraagd om de bestaande standaardtransporteurs over te nemen om ze aan te passen zodat ze oneindig configureerbaar zouden zijn. Dit betekent dat door slechts 4 afmetingen te wijzigen, het vervolgens oneindig kan worden aangepast aan de vraag van de klant (lengte, breedte, inlaat- en uitlaathoogte van de transportband).

Ik ben begonnen met de eenvoudigste, maar ik heb nog steeds geen oplossing gevonden die perfect werkt. De totale assemblage van de transportband is opgesplitst in drie subassemblages: Bovenste deel (Stringers + rol), Voorvoet (transportbandoutput) en Achtervoet (transportbandinlaat).

Het bovenste deel moet zo kunnen worden aangepast dat de breedte ervan overeenkomt met de breedte van de voeten. Een van de problemen is dat naarmate de lengte van het bovenste deel van de transportband toeneemt, het aantal rollen (lineaire herhaling) en het aantal gaten in de trapbomen ook moeten toenemen en vice versa als de lengte afneemt.

Ik heb het al geprobeerd met een pilotschets, maar ik heb geen oplossing gevonden voor het probleem van de rollen.

Ik heb op verschillende forums gelezen dat je de Solidworks VBA-functie moet gebruiken om oneindige configuratieproblemen op te lossen. Omdat ik erg slecht ben in programmeren, vraag ik je of je me oplossingen kunt bieden?

Bij voorbaat dank.

Hallo!

Kijk eens naar de DriveWorks-technologie!

Je hebt al een versie met de naam DriveWorks Xpress die gratis is in SOLIDWORKS.

2 likes

Ik zou je aanraden om 4 globale variabelen te maken en om vergelijkingen te maken in je herhalingsfuncties via dit voorbeeld van globale variabelen

LENGTE: 5000

BREEDTE: 1200

INSTROOM: 1000

VERMOGEN: 1500

en uw vergelijking zou bijvoorbeeld zijn

ROLHERHALING = (LENGTE - (lengte kopmodule + lengte staartmodule) ) / hartafstand

Het zou je het aantal rollen geven dat je moet doen

3 likes

Hallo

Het beste is om variabelen te beheren vanuit het deelvenster met aangepaste eigenschappen.

2 likes

Dank u voor uw antwoorden!

Ik heb gekozen voor DriveWorks en ik geef toe dat het heel goed werkt . Met deze functie kunt u ook een tekening aan het 3D-model koppelen, die automatisch wordt bijgewerkt wanneer u de afmetingen wijzigt: Zeer goede punten.

Hierdoor kan de nieuwe assemblage ook worden opgeslagen door deze te hernoemen met bijvoorbeeld de naam van een klant en een bedrijfsnummer.

Het enige minpuntje is dat de gerenommeerde onderdelen/assemblage op de plek van de originele onderdelen worden geregistreerd, wat een aardige rommel in het dossier maakt...

Ik wil deze nieuwe onderdelen/assemblage graag kunnen vastleggen in een case-specifieke map.

Ik weet niet of mijn verzoek heel duidelijk is...

Nogmaals bedankt voor de info!!

Hallo weer.

Blij te horen dat je DriveWorks Xpress leuk vindt.

Het bouwen van regels om de uiteindelijke locaties van gegenereerde modellen te definiëren, is een van de vele functies die zijn toegevoegd in de DriveWorks Solo- en DriveWorks Pro-versies.

Deze functie is niet beschikbaar in de gratis versie van DriveWorks Xpress.

Hieronder vindt u een link om de versies met elkaar te vergelijken:

http://www.driveworks.co.uk/products/compare/

Oprecht

Thomas