Zet een wenteltrap op

Hallo

Wij zijn een slotenmakersbedrijf, wij maken alle soorten onderdelen (trappen, leuningen, meubels, poorten, enz.). We zijn verplicht om hetzelfde soort werk uit te voeren met verschillende afmetingen, daarom willen we (onder andere) een wenteltrap opzetten.

Om redenen van samenhang tussen de tekening en het onderdeel werken we niet in de montage, maar alleen in een deel. Ondanks verschillende pogingen lukt het ons niet om een trap te krijgen die geparametriseerd is.

Het grootste probleem dat zich voordoet, is het herhalen van de stappen rond de centrale as met behoud van een constante tredehoogte en hoek tussen de treden.

Heeft iemand een idee, een manier om onze doelen te bereiken?

Hallo

Na in de slotenmaker te hebben gewerkt en een paar trappen te hebben gedaan, zeker niet te veel spiraalvormige, weet ik dat het soms een beetje ingewikkeld is. Vooral als het op maat wordt gemaakt in rare trechters...

Kun je ons meer vertellen over je ontwerpmethode? Speciaal voor deze verdeling van markten...

Hoe heb je het ding gebouwd?
Naar mijn bescheiden mening is het de 1e stap die de anderen conditioneert, eenmaal geplaatst, hebben alle anderen hun neus evenwijdig aan die van de 1e, die de hoek automatisch genereert.

Voor de hoogte van de treden, hoe ga je te werk in een "standaard" geval? (Hoogte om te kruisen / 160 mm en dan passen we zo goed mogelijk aan om een ronde telling te hebben?)

Tot gauw

Hubert

Hallo

Blijkbaar wil je dit bereiken:

Om dit te doen, moet u de helix maken die overeenkomt met de trede van uw trap (maak vervolgens een schets met een cirkel:Invoegen --> Curve --> Helix)

Om uw wandeling te dupliceren, moet u vervolgens de curve-gedreven herhaling gebruiken op het volume lichaam/de lichamen die uw wandeling definiëren.

Zie deze link Het is oud  en het is een rechte trap

Maar het principe is er

http://www.leguide3d.com/profiles/blogs/piloter-un-modele-3d-au-travers-d-excel

moet nog worden afgerond met de juiste scheidsrechters

Het zou ook leuk zijn om hetzelfde te doen

om te laten zien en vervolgens het resultaat te geven om met iedereen te kunnen delen

bedankt @+ ;-)

1 like

Hallo

Dank u voor uw antwoorden.

Inderdaad Hubert, voor de berekening van de staphoogtes ga ik op deze manier te werk (=hoogte om te klimmen / gewenste tredehoogte). Wat mijn ontwerpmethode betreft, begin ik met het traceren van mijn as, de te monteren hoogte, de trechter, enz., ik teken een schets van mijn overloop en vervolgens mijn laatste stap (of zelfs mijn voorlaatste stap). En het is deze mars die ik ga herhalen en laten schitteren.

maldoror00 Ik heb (onder andere) deze methode gebruikt, namelijk het gebruik van een propeller. Het werkt goed als ik mijn trap traceer. Maar als ik bijvoorbeeld mijn loopvlak verander, en dus ook mijn looppatroon, werkt het niet meer. In dit specifieke geval ben ik niet langer de noodzakelijke overlap tussen lopen. Ik moet een aantal stappen of relaties tussen elementen missen... Maar wat?!?

Kortom, ik kan niet bepalen welke relaties het geheel zullen beheersen.

GT22 zal ik zonder enig probleem delen als het me lukt om iets te doen dat werkt, wat nog niet het geval is, maar ik werk eraan. 

1 like

Hallo

Om het probleem van de herhaling van "functie" op te lossen wanneer ze elkaar niet overlappen, is het beter om door de herhaling van "volumelichaam" te gaan

https://www.youtube.com/watch?v=zcNEJ6MfZd8

Met deze video vind je wat je zoekt. Geparametriseerde wenteltrap.

1 like

Hallo

Bedankt Ronathan voor de link. Ik heb mijn trap beklommen zoals op de video en het werkt goed. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik een aanzienlijke overlap heb tussen de stappen. De treden zouden bijvoorbeeld met 40 mm moeten worden bedekt. En ik kan dat niet oplossen. Ik denk dat het in de route van de wandeling is dat het gebeurt... Om gezien te worden.

(bijgevoegd is het principe)

Als iemand een tip heeft, ben ik geïnteresseerd omdat ik denk dat ik dicht bij het doel ben.

escalier_helicoidal_parametre_test_2.sldprt

Hallo

Nadat ik het idee van een geparametriseerde wenteltrap terzijde had geschoven, kwam ik er weer op terug en kon ik, denk ik, het probleem van de bekleding oplossen.

Het lijkt in ieder geval te werken.

Het enige dat overblijft is om hetzelfde te doen voor de reling en accessoires en het is goed.

Dank u voor uw hulp.

escalier_helicoidal_parametre_test_3.sldprt
2 likes

Bedankt voor het delen ;-)

1 like

Ik publiceerde een beetje snel, want als je de buitendiameter van de trap verandert ... probleem...

Ik zal het eindresultaat delen zodra het resultaat is getest en goedgekeurd.

1 like