Stel een open en gesloten positie in (CATIA V5-assemblage)

Hallo

Ik zou graag willen weten hoe het mogelijk is om in een assemblage een open positie (bijvoorbeeld een hoek van 90°) en een gesloten positie (hoek van 0°) te realiseren.

Ik begrijp dat dit wordt gedaan met een Booleaanse variabele, maar ik weet niet hoe ik er een moet maken.

Bij voorbaat dank!

Welke software gebruik je? Misschien heb je hem geïnformeerd door je vraag te publiceren, maar we zien hem niet.

1 like

Ik gebruik CATIA V5, ik heb de vraag trouwens bewerkt.

2 likes

Hallo

Er zijn verschillende manieren 

1 Maak een hoekgebruikersparameter en koppel deze aan de hoekbeperking (dit impliceert dat de assemblage is beperkt.

Voordeel: u kunt de klemmen van de parameter gebruiken of een selectie van meerdere waarden.

Nadeel: de variatie van de parameter wijzigt de assemblage, dus wees voorzichtig met de positie waarmee u het vliegtuig maakt

2 Gebruik de scènes.

Het is de ideale oplossing als u een open en een gesloten plan wilt.

De Booleaanse variabele is een waar/onwaar-activeringsvariabele, dus ja, we kunnen deze oplossing ook gebruiken.

Dupliceer de hoekspanning, de ene  op 0°, de andere op 90° (de ene actief en de andere gebruiken we de formule NIET (boolean).

Zelfde opmerking als bij sol 1 (let op de tekening)

4 likes

De tijd om de opnames te maken.

Gebruikersinstellingen worden gemaakt op basis van het fx-pictogram

Vervolgens kiezen we het type parameter uit de lijst.

(Booleaans) is de 4e van bovenaan de lijst.

3 likes

Ok bedankt voor de hulp, ik heb mijn Booleaanse variabele, het is goed.

Aan de andere kant is het al dan niet mogelijk om een formule van het type te bewerken:

Als variabele = waar {hoek = 90°} else {hoek = 0°} endif

Ik heb het geprobeerd, maar de syntaxis is niet goed, dus ik weet niet of ik iets onhaalbaars probeer te doen of dat ik het gewoon slecht schrijf.

Omdat ik anders de syntaxis niet weet om al dan niet een beperking in te schakelen op basis van mijn booleaanse variabele.

In ieder geval bedankt voor het snelle antwoord!

Hallo.

Het is niet nodig om voorwaarden te scheppen voor één  (open/gesloten).

De Booleaanse parameter maakt de voorwaarde.

In de assemblage moet u de hoekspanning (0°) tussen de onderdelen creëren en vervolgens met de rechtermuisknop klikken om deze te deactiveren.

Vervolgens kopiëren / plakken we  het, we wijzigen de waarde (90°).

Dan icon fx we wijzen naar de beperking (90°) in de editor die we zoeken (de activiteit, waarde kolom) en voegen vervolgens formule toe.

In het veld hoef je alleen maar met de muis te wijzen en vervolgens in de grafiek de Booleaanse gebruikersparameter aan te wijzen.

We doen hetzelfde op de beperking (0°), maar voordat we naar de gebruikersparameter wijzen, typen we niet(), we plaatsen de muis tussen de paratheses. Vervolgens selecteren we de gebruikersinstelling.

Ik zal vanmiddag een video maken (dit is eenvoudiger).

2 likes

Bijgevoegd is een video (3 verschillende oplossingen om open gesloten te bekijken).

Voor formules kun je (OF, EN) enz., maar niet ALS en ANDERS of ELSEIF.

Er moet gebruik worden gemaakt van de KnowledgeWare KWA-module.

We kunnen echter wel een voorwaarde stellen met betrekking tot een vergoeding en samen met de operators tot stand komen wat we zoeken. Ik heb een video gevonden die ik in de tutorial heb gezet

booleaanse-gebruiker-parameter-true-false-activeringsoperator

ouvert-ferme.mp4
2 likes

Een laatste is de directe afhandeling met stop op pakket

manipulation_directe.mp4
2 likes

Heel erg bedankt, eerlijk gezegd, ik weet niet wat ik moet zeggen, het is geweldig!

Hallo

Als het antwoord van Franck u uitkomt en ik twijfel er niet aan, dank u dan dat u op hem hebt gestemd door zijn antwoord te valideren.

PS: er is een groep CATIAV5 je lid kunt worden

U vindt een lijst met tutorials onder catiav5

Bij voorbaat dank en een fijne dag verder