Hallo
Gewend om C4D te gebruiken voor ontwerp of het maken van onderdelen voor 3D-printen, wordt mij tegenwoordig gevraagd om een onderdeel te maken met een schroefdraad volgens de standaard.
Het probleem is dat ik absoluut niets weet over schroeven.
Mijn schroefdraad moet type 3/4 of 20/27 zijn, na tests te hebben gedaan, komt dit overeen met de schroefdraad van de kraan of mixerfittingen, andere informatie, het zou een schroefdraad zijn voor leidingen die "GAS" worden genoemd. Na veel onderzoek vond ik veel informatie over normen en classificaties, maar waar het blijft hangen is dat als je het eenmaal in de praktijk moet brengen in SW, nou dat is wat.
In het bedrijf dat me in staat stelt om een van zijn SW-uitgeruste kantoren te gebruiken, is er niemand die meer weet dan ik.
Het maken van een schroef met schroefdraad is vrij eenvoudig door het volgen van een tutorial, waarbij ik vastloop is op dataniveau (Fig.1). Als ik de cijfers van een 20/27 neem, heb ik:
Steek in mm: 1.814Aantal stappen in 25,4 mm: 14
H in mm: 1,162
Buitendiameter 26.441
Diameter kern: 24.117
Afwijking over d in : -0.284
Afwijking op d2 Klasse A: -0,142
Afwijking op d2 Klasse B: -0,284
Afwijking op D1 mm: 0,541
H = 0,960491,P
h = 0,640327.P
r = 0,137329; p
Voor de zekerheid heb ik geprobeerd het deel dat ik als test heb gebruikt te reproduceren met zijn 11 filets. (Fig.2)
Het ziet er niet echt uit als een schroefdraad zoals op de Fig.3 foto.
Als ik alles goed heb begrepen en goed heb berekend, heb ik in mijn 20 mm (SW geeft me 19,95 mm) 11 draden met een steek van 1,814, r komt overeen met de straal van Fig.3, de hoek is goed, het is niet ingewikkeld om te begrijpen en het zou 55° moeten zijn.
Aan de andere kant, in plaats van de 0.866 en de 1.732 heb ik absoluut geen idee wat ik moet plaatsen ? Moet ik, zoals ik denk, H/2 stellen, d.w.z. 0,960491/2 = 0,4802455 in plaats van 0,864 en 1,814 in plaats van 1,732?
Hoe dan ook, ik vraag me nu af of ik niet een geëxtrudeerde bosage had moeten doen in plaats van een verwijdering van materiaal, want als ik naar het resultaat kijk, lijkt mijn schroefdraad meer op een vierkant dan op een driehoek.
Als iemand me zou kunnen helpen mijn stuk te reproduceren, hartelijk dank voor je hulp.
Franck... y gaat naar Hollywood