Is het bestand ook aangemaakt in Solidwoks 2011??? Heb je geprobeerd er een kopie van te maken en het vervolgens te hernoemen en vervolgens op te slaan om te zien of het hetzelfde is???
Om dit fenomeen te begrijpen, moeten we teruggaan naar de oorsprong van Solidworks, namelijk de 3D-modelbouwer, die niemand minder is dan Parasolid. En het fenomeen van "overgewicht" van Solidworks-bestanden moet worden gevonden in andere software die dezelfde modeler gebruikt, zoals SolidEdge of Topsolid, maar er zijn er meer.
Inderdaad, als je de documenten zorgvuldig leest waarin de verdiensten van Parasolid worden geprezen, kun je opmerken dat de 3D-geometrie het resultaat is van Booleaanse bewerkingen (en ja, het is een oude software, Parasolid. Het dateert uit het einde van de jaren 80, de tijd dat de dinosaurussen Euclides, Cadds, Catia v3 oppermachtig waren op de planeet MCAD).
Extract: Functionaliteit Parasolid voordeel Modelleringsoperatoren Krachtige hybride modelleringsoperatoren stellen gebruikers in staat om nieuwe modellen te maken en te bewerken door ze samen te voegen, af te trekken of het kruisen van elke combinatie van draad, plaat en massieve lichamen. De suite van booleaanse bewerkingen omvat: • Veelzijdige regioselectie en matching-opties voor geoptimaliseerde functiebevestiging • Instancing voor snelle replicatie van functies • Gegeneraliseerde Booleaanse modellen voor bewerkingen met disjuncte, niet-variëteit of gemengd-dimensionale modellen.
Vertaald in het Frans betekent dit dat wanneer ik een gat boor, ik een cilinder van mijn volume aftrek, en wanneer ik denk dat ik hem vernietig in de functieboom, dan wist Parasolid hem niet uit maar vult hij weer op... Vandaar de constante toename van de bestandsgrootte.
Dit fenomeen bestaat niet bij software zoals Pro/ENGINEER omdat het niet gebaseerd is op een Booleaanse modelbouwer, maar "feature based". Het slaat de geschiedenis van het maken van functies op, wat betekent dat wanneer een functie wordt vernietigd, de grootte van het bestand afneemt tot de grootte die het had vóór de creatie van de vernietigde functie...
Om de afname van de bestandsgrootte te verklaren bij het verwijderen van objecten in de build-boom of bij het maken van een "overspoelende" kubus, moet er rekening mee worden gehouden dat alle exacte solide CAD-software volumes weergeeft door hun grenzen (Boundary Representation = Brep). En hoe complexer deze geometrie is (afgerond, linkervlakken, enz.), hoe groter de bestandsgrootte zal zijn. Door de functies te verwijderen of te verbergen, verkleinen we de bestandsgrootte...
CQFD
door opnieuw te registreren onder een andere naam neemt de grootte vaak af zodra het onderdeel is voltooid zoals gespecificeerd @ AcCobra
Op een van onze onderdelen hadden we onlangs hetzelfde probleem: het was 120 MB, terwijl andere onderdelen, bijna identiek met hetzelfde aantal regels in de familie van onderdelen, 0,5 MB was.
Om weer op een normaal gewicht te komen, verwijderen we de familie van onderdelen en maken we deze vervolgens opnieuw en is alles weer normaal.
Als u een back-up van uw onderdeel kunt maken, kunt u proberen dit onderdeel te verwijderen en opnieuw te maken om te zien.
Ik heb de test gedaan en het lijkt erop dat sw het principe heeft gewijzigd, een kubus zonder gat werd 155648 bytes voor het boren, 184320 bytes na het boren en keert terug naar 155648 na het verwijderen van het boren. In de versie van 2014