Ik werk met de "multi-body part" -methode en er blijft een bug in het uiterlijk bestaan: wanneer ik zowel een materiaal als een aangepaste kleur op een lichaam toepas, komt het uiterlijk van het lichaam overeen met de toegepaste kleur, maar wanneer ik een sectieweergave doe, verdwijnt de kleur en krijgt het onderdeel een neutraal uiterlijk (standaard basisuiterlijk). Het vreemdste is dat de kleuren soms duidelijk zichtbaar zijn in de snijweergave (bijvoorbeeld bij het openen van het bestand), maar als ik een functie wijzig of het document opnieuw opbouw, komt de bug terug.
Het selectievakje 'Uiterlijk toepassen' in het menu Materiaal bewerken is uitgeschakeld. Ik voeg bij deze vraag een afbeelding die het probleem illustreert. Hieronder staan de gedetailleerde stappen:
1- Materialen aanbrengen na het maken van lichamen: lichamen nemen het standaarduiterlijk van het materiaal aan (terwijl het vakje "Uiterlijk toepassen" in het menu Materialen niet is aangevinkt). 2- Uiterlijk wijzigen: aangepaste kleuren toepassen. 3- Eerste sectieweergave: kleuren zijn zichtbaar. 4- Snijweergave na het opnieuw opbouwen van het document: de kleuren EN de standaardweergave van de materialen worden gewist. 5- Verwijderen van de doorsnedeweergave: de verschijningen zijn grafisch zichtbaar, maar blijven onzichtbaar in de boomstructuur.
Ik heb op verschillende forums gezocht naar hoe ik het probleem kon oplossen en helpen, zonder succes. Bedankt voor je hulp!
Om het probleem op te lossen, moet u het uiterlijk toepassen op de functie en het lichaam, zoals in het voorbeeld dat is bijgevoegd in de ZIP gemaakt met SolidWorks 2016
@ Anthony R.: De kleur wordt inderdaad toegepast op het lichaam en niet op de functie. Ja, ik heb maar één weergavestatus.
@ ac cobra 427: Ik ben op de SOLIDWORKS Professional 2019 SP4.0 release. Ik voeg het bestand toe dat ik voor het voorbeeld heb gemaakt.
Betekent dit dat bij elke nieuwe functie die op het lichaam wordt toegepast, het gewenste uiterlijk opnieuw moet worden aangebracht? Ik heb het aan mijn kant geprobeerd, op het eerste gezicht lost het het probleem niet op :'(
Ik heb deze oplossing opnieuw geprobeerd, het werkt halverwege: de kleur verschijnt aan de buitenkant van de lichamen, maar de snede blijft grijs omdat wanneer de sectieweergave wordt gevalideerd, het uiterlijk dat aan de hoofdtekst is toegewezen in de map Volume Body verdwijnt.
Denk je dat het een bedieningsfout was of eerder een softwarefout?
(PS: als ik het bestand open, jouw methode toepas en direct een doorsnede aanzicht maak, dan is de doorsnede gekleurd. Maar als ik iets doe aan de 3D (reconstructie, modificatie...) dan wordt de doorsnede grijs en moet ik het uiterlijk weer op de lichamen plaatsen).
Bedankt voor het bestand. Ik heb het net geopend in mijn SW 2018 en inderdaad alles werkt prima. Ik zocht naar de oorzaak van het probleem dat in mijn bestand bleef bestaan en in feite treedt het alleen op wanneer een materiaal op het lichaam wordt aangebracht: als er geen materialen worden aangebracht, verschijnt de kleur van het lichaam correct voor snijden. Zodra een materiaal echter op het lichaam wordt aangebracht, verandert de kleur van het lichaam naar de standaard grijstint voor het snijden. Deze grijze kleur komt ook niet overeen met het uiterlijk van het materiaal dat aan de behuizing is toegewezen (met de optie "Uiterlijk toepassen" ingeschakeld). Alleen het lichaam heeft last van dit probleem, de buitenoppervlakken blijven gekleurd met de juiste kleur.
Op dit niveau stel ik me voor dat het een softwarefout is. Wat denk je?