Mijn blokkbalk zit vast onderaan, terwijl in de algemene systeemopties die ik activeer of deactiveren aanvink = hetzelfde resultaat, het kleine blauwe balkje niet beweegt, het fixeert.
Wat te doen? Met vriendelijke groeten
Kleine precisie in een onderdeel werkt goed, maar niet in een ASM.
@Scofield1 Zie je mij met het masker en de vinnen in de BDR duiken? Decompressieziekte is gegarandeerd
Meneer, u hebt het waarschijnlijk over de SOLIDWORKS interface lock bar . Dit kleine blauwe rotjochje dat sinds 1997 beneden vastzit als een staakende ambtenaar. En natuurlijk doet de optie "In/Disable Lock" alsof het werkt terwijl er helemaal niets verandert. Moderne industriële computing. Wat een geweldige tijd.
Het probleem ontstaat vaak uit een van deze gevallen:
1. Beschadigde SOLIDWORKS-interface
De meest voorkomende.
Probeer dit:
Interface reset
Sluit SolidWorks en voer dan uit:
Win + R
Type:
regedit
Ga naar:
HKEY_CURRENT_USER\Software\SolidWorks
Geef de map een nieuwe naam:
SolidWorks
in:
SolidWorks_old
Begin dan opnieuw met SolidWorks.
Dit zet de interface terug naar nul. Ja, als een administratieve exorcisme. Dassault-software is erg dol op mystieke rituelen met betrekking tot het Windows-register.
2. Balk bevroren door UI-vergrendelingsmodus
Probeer:
Vertrouwen op:
F10
of:
Alt
dan:
clic droit dans la zone vide des barres
En check:
"Vergrendelwerkbalken"
"Kortere balk"
Taakpaneel
Soms hoort de blauwe balk bij het Taakpaneel en niet bij de algemene vergrendeling.
3. Multi-screen / Windows DPI-probleem
Heel gebruikelijk bij:
4K-schermen
Dockingstation
Wissel van laptop/desktop scherm
Probeer:
Op de SolidWorks-snelkoppeling:
Klik met de rechtermuisknop → Eigenschappen → Compatibiliteit→ Verander Instellingen voor hoge DPI
Dan:
controleer Override DPI Scaling Behavior
Kies:
Toepassing
Verhoog opnieuw.
Want in 2026 blijft het correct weergeven van een balk op twee schermen een technologische uitdaging die gelijkstaat aan het sturen van een geit naar Mars.
4. UI-layoutbestand is kapot
In:
C:\Users\VOTRE NOM\AppData\Roaming\SolidWorks\
Verwijderen of hernoemen:
Mappen User Interface
Bestanden .sldreg
Daarna opnieuw lanceren.
5. Add-in die de UI kapot maakt
Als je hebt:
PDM
Visualiseer
CAM
DriveWorks
Derdepartij-add-ins
Zet ze allemaal uit:
Outils → Compléments
Dan test.
Sommige SolidWorks-extensies hebben de emotionele stabiliteit van een kaartenhuis in een windtunnel.
6. Controleer of het niet alleen het "Taakpaneel" is.
Als het "kleine blauwe balje" rechts of onderaan staat:
Probeer er dubbel op te klikken
of om vanaf een zeer precieze rand te schieten
SolidWorks heeft ergonomie die soms is ontworpen door mensen die een hekel hebben aan menselijke handen.
De gele of oranje balk (blokkingsbalk van boven naar beneden) Blauwe balk is een balk die het ontwerp omhoog beweegt tot waar je het stopt. In een kamer werken beide goed (SW2022) In een vergadering Als er geen herhaal- of materiaalverwijderingsfunctie is, werkt de blauwe balk niet. Onderdelen bestaan en kunnen alleen worden verwijderd met de verwijderfunctie. De oranje blokbalk werkt niet, zelfs niet wanneer er een extrusiefunctie of herhaling bestaat
Ik realiseerde me net dat er gevallen zijn waarin de onderste blauwe balk werkt in ASM's.
Vaak maak ik voor verhalen over bewegingen en de positie van een stuk tijdens de beweging schetsen direct in de asm. In dit geval beweegt de blauwe balk tussen de twee of drie schetsen, wat in mijn geval geschetst is.
Wat ik hierboven in mijn berichten heb gezegd, maar waarschijnlijk heb ik mezelf slecht uitgedrukt. Als er een functie is, dan kan een schets inderdaad de blokkeringsbalk ingrijpen. De blokbalk maakt het mogelijk om updates te blokkeren, voor grote assemblages, of in mijn geval met een skelet, ik heb veel externe referenties. In deze gevallen grijpt de blokkeringsbalk in. Persoonlijk vind ik deze stang niet fijn als je vergeet hem te verwijderen of als je een groot aantal onderdelen hebt aangebracht, de grote klus zonder het weg te doen, zonder de optie te hoeven verwijderen.
chatGPT Ik heb dit blue bar-verhaal niet getest, maar het debat over het gebruik van AI is interessant en complex; het heeft me in veel gevallen ontblokt en de besparing van onderzoekstijd is onmiskenbaar, zeker te perfectioneren maar het zal heel snel gebeuren.
Het zou interessant zijn om uit te leggen hoe AI werkt in SW Ik ben ouderwets, of ervaren, als de tools niet volledig operationeel zijn. Gaat AI niet meer problemen toevoegen die we niet nodig hadden? Ik heb het al moeilijk met de instabiliteit van mijn pc. Maar begrijpen waar AI nuttig zou zijn in de werking ervan
Voor dit probleem denk ik dat AI inderdaad in de problemen zit. Bovendien kan het spelen met de registerdatabase gevaarlijk zijn, vooral dankzij het niet altijd verstandige advies van een AI!
Het ontwikkelen van (macro)code daarentegen is voor mij vaak nuttig. Aan de andere kant moet je wel de kennis hebben om fouten te corrigeren (die zijn er altijd wel). Voor complexe Excel-formules ook erg handig...
@sbadenis Zou je een onderwerp kunnen beginnen dat goede praktijken op dit gebied introduceert? Of is de intelligentie praktisch of veel minder praktisch?
AI is een beetje off-topic over het onderwerp 'Blue Bar'
Aan de andere kant heb ik enige tijd geleden een speciaal onderwerp geopend over AI in onze beroepen. Sindsdien is alles veranderd en heb ik twee zaken te vertellen. Eén van de AI genereert onderdelen met een bijbehorend beeld maar niet erg nuttig, en een ander uit het Dassault LAB waar een heel concreet geval is en het heel goed werkt, zelfs als iemand die zijn schatter (of configurator) beheerst een bijna identiek resultaat zou moeten bereiken als de AI.