Hallo
Met Inventor kunt u uw modellen koppelen aan een extern XL-bestand.
Voordeel, je kunt veel dingen beheren (je hebt alle functies van XL), je bent er zeker van dat overal dezelfde formule/waarden worden gebruikt, het is praktisch: je dupliceert de map, je wijzigt de waarden van het XL-bestand (je hoeft Inventor niet te kennen) en het model wordt bijgewerkt.
Weet u of een soortgelijke mogelijkheid bestaat met SW?
Er is inderdaad Driveworks, maar het lijkt me zwaarder om in te stellen? Om nog maar te zwijgen van het feit dat het een extra kostenpost is.
U kunt door een familie van onderdelen gaan, die ofwel de lengte van verschillende onderdelen of samenstellingen (met mogelijke formules) regelt, ofwel een skelet in de vorm van een schets die uw onderdelen of samenstellingen zal aandrijven.
Edit: met de tools van Mycadservices heb je ook toegang tot PilotAssembly:
https://help.visiativ.com/solidwatch/2022/fr/PilotAssembly.html
3 likes
Het deel familie is niet geschikt: te klein, tenzij ik iets gemist heb. Bovendien is het doel niet om configuraties te beheren...
In het geval dat ik zie, controleert het XL-bestand zowel de onderdelen als de asm, of het nu gaat om de afmetingen of de aan-/afwezigheid van onderdelen.
PilotAssembly lijkt het werk te doen, maar veel, veel minder flexibel.
Ga als volgt te werk om te beschrijven hoe u werkt in Inventor:
- het XL-bestand is gekoppeld aan het prt/asm-bestand;
- In het prt/asm-bestand, op de pagina Vergelijking, verschijnen de variabelen die in het XL-bestand zijn gedefinieerd automatisch.
- het is eenvoudig om de gewenste variabele van het XL-bestand aan een dimensie te koppelen (we typen =, we typen/kiezen de naam van de variabele uit een vervolgkeuzelijst).
de enige beperking is het respecteren van een bepaalde lay-out voor het XL-bestand: de variabelen staan in een kolom, het systeem stopt met het doorzoeken van de lijst wanneer het een lege cel tegenkomt. Voor de rest doen we om ons heen wat we willen.
Je kunt ook vergelijkingen doorlopen die gekoppeld zijn aan een extern bestand, maar het is een tekstbestand, dus het is minder flexibel dan Excel.
Voor de onderdeelfamilie hoeft u niet meerdere configuraties te hebben om het te laten werken. (ook al is het inderdaad een omslachtige manier om het te gebruiken)
Ik heb het al in deze zin gebruikt en je kunt vanuit één assemblage vrij gemakkelijk verschillende onderdelen en assemblages bedienen terwijl je formules tussen verschillende dimensies toevoegt.
Aan de andere kant moeten de kolommen met formules zich achter de kolommen bevinden die een kust aandrijven, anders zal het voor opschudding zorgen.
1 like
Ik ben het eens met @sbadenis over PilotAssembly. Het is de tool die aan al uw verzoeken kan voldoen. Maar ja, het is minder flexibel om te gebruiken volgens wat je zegt over de Inventor-tool, en het zal je veel werk aan de 3D vergen.
2 likes
Hallo
Ik ben al heel lang bezig met het modelleren van homothetische vormgereedschappen met behulp van een extern Excel-bestand waaraan verschillende onderdelen van een assemblage zijn gekoppeld. Het werkt heel goed. Hier is hoe het te doen:
Maak een artikelfamiliebestand met de schetsafmetingen die moeten worden gecontroleerd. Om u meer op uw gemak te voelen, kopieert u alle cellen naar een leeg Excel-bestand en werkt u buiten SW.
Maak een ander Excel-bestand, sla dit bestand op in een speciale en toegewijde vertegenwoordiger.
In dit bestand vul je de afmetingen van al je onderdelen in.
Tegel de twee bestanden zodat u tussen de bestanden kunt schakelen.
Schakel bij het artikelfamiliebestand in de waardecellen over naar de formulemodus (=) en wijs de cel in het invoerbestand aan. Er wordt een link gemaakt tussen de twee cellen van de 2 bestanden. Doe dit met alle afmetingen.
Kopieer alle cellen uit het externe onderdeelfamiliebestand naar het ingekapselde onderdeelbestand.
Om de onderdelen te reconstrueren, volstaat het om de families van onderdelen te bewerken en het invoerbestand open te hebben. Alle gekoppelde waarden worden bijgewerkt. Het enige nadeel, waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden, is dat het invoerbestand een vast pad moet hebben, anders gaan de links verloren. Aan het einde hoef je alleen maar een kopie te maken in de 3D-directory om deze opnieuw te kunnen gebruiken door het referentiebestand te overschrijven.
Alles kan worden gecontroleerd, de fcts, de repetities, we kunnen voorwaarden stellen, operaties...
Ik hoop dat ik aan je behoefte heb voldaan.
capture.jpg
1 like
@phamnuwen: Heel interessant.
Zodra de gelegenheid zich voordoet, zal ik het proberen. Ik zal me dieper moeten verdiepen in de kwestie van paden, voor de klant waar ik aan denk moet het eenvoudig te beheren zijn.