Het materiaal van het onderdeel beheren vanuit een formulier voor aangepaste eigenschappen

Hoi allemaal

Hoe stuur ik een materiaal aan vanuit een formulier voor aangepaste eigenschappen op SolidWorks?

Ik sta erop dat ik het materiaal vanuit de vorm wil beheersen en niet via configuraties of families van onderdelen.

Ik kan mijn stuk heel goed controleren met numerieke waarden zoals afmetingen, enz... Aan de andere kant lukt het me niet om niet-numerieke waarden aan te sturen (mogelijk in Inventor door de parameter op "nd" (ongedefinieerd) te zetten.

Het doel is om het materiaal in de vorm te kunnen selecteren om het materiaal van het onderdeel te beheersen.

Dank u voor uw hulp,

Vanuit de editor van het eigendomsformulier: 

U geeft een "Matter" eigenschap een naam waaraan u [SW-Material] toewijst

3 likes

Flegendre biedt aan om het materiaal dat in het model is gedefinieerd, te recupereren.

Om het tegenovergestelde te doen (wat uw verzoek is als ik het goed begrijp), kunt u een lijst definiëren (lijstobject in de formuliereditor), maar aan de andere kant weet ik niet hoe het sjabloon deze waarde zou kunnen ophalen.

2 likes

Ik begreep de vraag inderdaad niet goed!!

Dat is wat ik gebruik.

Een vragenlijst, met een drop-down lijst van de belangrijkste onderwerpen die ik gebruik.

Neem de @flegendre oplossing en voeg een vervolgkeuzelijst toe.

@+

matiere.png

@Bart ,

Als je een drop-down lijst toevoegt aan de eigenschap Materiaal, zal er geen koppeling meer zijn met het SolidWorks Materiaal en ik denk dat @Aurélien Fives de materiaaldatabase vanuit het formulier wil beheren.

1 like

Hallo

Ik kom alleen maar om mijn steen naar het gebouw te brengen :) .

In de integratie van MyCADtools kan men een SW-materiaal toewijzen. We deden dit om bijvoorbeeld te zeggen: als mijn onderdeel de documenteigenschap "Materiaal" = S 235 heeft, dan is SW Materiaal = Aangepaste materialen/Staal/S235 JRG2 (E24-2).

Dit alles om te zeggen dat wanneer u een materiaaltekst uit een vervolgkeuzelijst kiest, er op de achtergrond  waarschijnlijk een manier is om het SW-materiaal te beïnvloeden. Nee?

De vastgoedredacteur is misschien niet "krachtig" genoeg en moet u zich tot Smartproperties wenden?

Wat denk je?

1 like

Hoi allemaal 

Dat is het precies, ik kan het formulier maken en de parameter heel goed maken, het grote probleem is om het aan mijn deel te koppelen.

Ik had gedacht aan het declareren van een globale variabele om de link te leggen tussen de aangepaste parameter en het onderwerp, maar blijkbaar gaat SW niet om met andere globale variabelen dan getallen.

Bedankt voor deze analyses, denkt u dat de MyCadTools-hulpprogramma's zich gedragen als macro's? Dat wil zeggen dat de tool "Integratie" het materiaal zou besturen vanuit een VB-parameter? In ieder geval, Benoit, het is een goede lead!!

Aurélien, Integration is niet bedoeld om continu te draaien. Het is meer voor het herverwerken van bestanden, het uitvoeren van massabewerkingen. Maar de functie van het toewijzen van een SW-materiaal volgens de omstandigheden werkt heel goed, ik begon te denken of we deze functie niet op een andere manier konden herstellen.

Als we willen bagatelliseren, Integratie en andere MyCADtools-tools hebben dezelfde rollen als macro's... maar daar houdt de vergelijking op: de MyCADtools-tools zijn gebruiksvriendelijk, vrij eenvoudig in te stellen en te gebruiken, betrouwbaar, met instructies, serieuze hulp van de hotline,... Kortom, een duurzame oplossing.

Als je een macro maakt, moet je deze zelf betrouwbaar maken, of een man vragen die er verstand van heeft. En als deze man het bedrijf verlaat, huil je! :)

@jmsavoyat kan me tegenspreken... ;)

1 like

Dank je wel Benoit,

Het idee achter mijn vraag is niet om het hulpprogramma MyCadTools te gebruiken, dat niet aan mijn behoeften voldoet, maar eerder om te begrijpen hoe dit %#§! van de materiaalparameter kan worden gecontroleerd via een formulier :) 

1 like

Ik bevestig,

Door vanmorgen te controleren, moet je gewoon doen wat @flegendre.

En als je het materiaal in de vragenlijst verandert, wordt de link gelegd met het stuk.

Dus geen zorgen voor mij. Via het formulier beheren we het materiaal goed.

prop.png

@Bart, maar het heeft geen invloed op het materiaal in de Feature Manager, toch?

En dat is wat Aurélien via een woning wil beheren.

2 likes

Ja absoluut, de parameter retourneert wel de "waarde" van het materiaal van het CAD-onderdeel, maar verandert dit materiaal niet als we de parameter wijzigen

Er is het hulpprogramma DriveWorksPro dat dat zou kunnen doen: 

http://docs.driveworkspro.com/Topic/HowToDriveAPartsMaterial

Maar nogmaals, het doel is niet om door een hulpprogramma te gaan, anders zou het eenvoudigste zijn om het materiaal handmatig te wijzigen

Ik bied een "Vijven" pen aan aan de persoon die mij het antwoord zal vinden! (Ik test alle technieken...)

Als je geen overjas wilt toevoegen, moet je de gebruiksgedachte van SW volgen:

• Toewijzing van een materiaal door de bibliotheek in de Feature Manager (dus gegevens met betrekking tot het materiaal altijd goed, dichtheid, sterkte, kleur,...)
  • Het terugwinnen van de waarde van het materiaal in een SW-eigenschap
  • Escaleren van deze eigenschap in de EPDM-kaart.

Ik ben het met je eens, het is niet helemaal coherent om een enkel gegeven (dat op het 2D-vlak terechtkomt) te hebben dat niet op afstand kan worden bestuurd, maar helaas moet je ermee leven als je geen gascentrale wilt maken :/

En misschien moet je ook eens nadenken over een bepaald geval: heb je wel eens stukken die 2 materialen hebben? Als een stalen rol bedekt met polyurethaan vulkanisatie? Of bijgevulde onderdelen: Stalen basis + Inconel...

Ik ben uit den boze, maar waarom doe je een eigendomsformulier??? Wilt u uw gegevens niet invullen met de EPDM-gegevenskaart?

Voor de Fives pen... Ik heb er al een! :)

1 like

En verdomd, ik dacht dat de "Fives" pen een zeldzaam goed was :)! Wel een selfie met de pen dan? Ahah

Kortom, het doel van mijn interface is de ontwikkeling van een ontwerptool. Via het eigendomsformulier kan de ontwerper de kamers besturen op basis van gegevens die hij beetje bij beetje verandert volgens het ontwerp.

Zo heb ik mijn eigendomsformulier dat een samenstel aandrijft dat bestaat uit een skelet en de onderdelen die eraan vastzitten. Het skelet bepaalt de afmetingen van de onderdelen. Maar de onderdelen zijn gemaakt van verschillende materialen, afhankelijk van de gewenste warmtewisselingen.

Mijn eigendomsformulier is dus mijn interface tussen de ontwerper en de ontwerptool.

En ik kan deze gegevens van het EPDM-bord niet invullen omdat er meerdere materialen zijn omdat er meerdere onderdelen in de assemblage zitten. Deze assemblage dient ook als ontwerptool, dus het zou niet praktisch zijn om parameters uit EPDM aan te sturen.

Het kleine nadeel is dat je met Inventor dit soort gegevens kunt beheren! Vandaar een beetje frustratie ...

2 likes

Wat je wilt doen, kun je doen via het Smartproperties-formulier, maar ik heb het net opnieuw gecontroleerd met SW2014 (voor SW2015 weet ik het niet), via de beheerder is het niet haalbaar.

We moeten de oplossing dus elders vinden...

capture.jpg
1 like

Vraag:

Beheert uw vorm alleen de afmetingen van uw skelet in uw assemblage? Of beheert het de afmetingen en alle eigenschappen van de assemblage en de onderdelen waaruit het bestaat?

@flegendre,

De vorm beheert de afmetingen van het skelet, maar ook (dat zou ik tenminste willen bereiken), de materialen van de onderdelen