Ik probeer de positie van een punt in een 3D-schets te controleren via de vergelijkingsmanager. Het is mogelijk om het te bevestigen aan constructielijnen die op de assen zijn uitgelijnd, maar het is niet langer mogelijk om een nulwaarde van het type X=0 te geven.
Dank u voor uw antwoord. Ik vermoed dat er 3 referenties nodig zijn om de positie van dit punt te definiëren. De vraag is hoe je deze 3 coördinaten definieert zodat ze via de vergelijkingsmanager kunnen worden aangestuurd?
Heb je geprobeerd om 3 zijden tussen de oorsprong en je punt te plaatsen? Je lijnt ze uit volgens de 3 assen en dan kun je je 3 dimensies in vergelijkingen ophalen en indien nodig op 0 zetten.
Bedankt voor je antwoord, het is nuttig, maar het is niet wat ik wil doen...
Hallo @Rpicard, ik had erover nagedacht. Het zal werken, maar ik zou graag een "piloting" doen in +/- om mijn punt zowel rechts als links van de oorsprong te plaatsen. Maar aan de andere kant deed het me denken dat ik dit misschien zou kunnen doen door een algemene "offset" op mijn schets toe te passen, waardoor ik +/- met nog steeds positieve dimensies zou kunnen doen. Het zou moeten werken, maar het is niet erg "elegant" denk ik.
Er is geen manier om XYZ-kansen voor een punt te geven (ten opzichte van de oorsprong)? In het punt van de eigenschappenbeheerder zijn 3 velden toegankelijk onder "instellingen voor besturingshoekpunten". Het is mogelijk om in deze velden waarden te geven om het punt te plaatsen, maar het is niet mogelijk om deze waarden te vervangen door variabelen (voor zover ik zelf kon zien). Is er een oplossing om hetzelfde te doen, maar op een andere manier?
Hallo Voorstel om de laatste twee bijdragen te synthetiseren: bouw 3 vlakken die een aanvullend coördinatensysteem definiëren dat is afgeleid van het basiscoördinatensysteem (Face, Top, Right planes) door 3 "translationele" verschuivingen decX, decY en decZ, gedefinieerd als globale variabelen. Het enige wat u hoeft te doen is het punt te dimensioneren ten opzichte van de vlakken van het hulpcoördinatensysteem, waarbij u de coördinaten de waarden X+decX, Y+decY en Z+decZ geeft. Door geschikte waarden te kiezen voor de decX-, decY- en decZ-offsets, zullen deze gewijzigde coördinaten altijd positief zijn. Voordeel: - systematische dimensioneringsmodus, zoals cartesiaanse coördinaten; - Als de begincoördinaten zijn afgeleid van vergelijkingen, voeg dan gewoon de verschuivingen toe aan de vergelijking. Nadeel: Deze oplossing is niet geschikt voor elke andere registratiemethode (cilindrisch, bolvormig, enz.). Alhoewel... MB
Speciale dank aan @m.blt@Rpicardvoor hun antwoorden. Ik heb uiteindelijk mijn 3D-schets gemaakt door offsets aan te brengen om in +/- te kunnen rijden.