Vouwt aan de binnenranden van het plaatwerk frame

Hallo

Op SW 2019 heb ik moeite met het maken van dichte vouwen aan de binnenranden van een plaatwerkframe.

Ik begin met een plat deel van het frame, uitgesneden in de binnenhoeken, die ik graag wil vouwen. Behalve dat het onder de 3,8 mm snijbreedte blokkeert terwijl de vouwen elkaar nog niet raken.

Ik heb het geprobeerd met een geschetste vouw, het blokkeert vanaf de eerste vouw.

Door gebogen vellen op randen te proberen, gaat het op 3 van de 4 randen, zelfs als de vouwen elkaar overlappen in de hoeken (en dus overlapt het uiteindelijke gegenereerde vlakke gebied ook). Het blokkeert wel met deze functie als ik de vierde rand selecteer.

Ik voeg de afbeeldingen van het eerste vlakke gebied en het type vouwen toe.

Ter info: Ep = 2 mm / Ri = 2,67

Heeft u een oplossing of ideeën alstublieft?
Ik ben een beginner in plaatwerk en ik leer al doende, als het niet de beste methode is, aarzel dan niet ;)

Bij voorbaat dank

plis_int_cadre.zip

Hallo

Het idee is dat de gevouwen retouren elkaar in de hoeken raken? Zo ja, onmogelijk!

Of misschien begreep ik de betekenis van de vraag niet!

Nee, inderdaad fysiek is het onmogelijk (hoewel het met de "gebogen plaatwerk op de rand" functie op 3 van de 4 randen geen probleem vormt op de 3D, raar...).

Maar verder is het in het idee een beetje zo, om ze samen te brengen in de hoeken tot de limiet van wat fysiek mogelijk is om op het eerste platte gebied te tekenen, met alleen een laser-"incisie" in de hoeken voordat ze worden gevouwen.

Op mijn foto's is mijn "incisie" 3,8 mm breed, dat is groot voor een laser! :D

Als ik de snijbreedte naar beneden ga, blokkeren de vouwen en ontstaan ze niet.

Bedankt, goedenavond

Het idee is om te beginnen met een frame en een vouw te maken door de schets van de vouw te bewerken om deze naar binnen te verplaatsen en de hoeken te breken. Vervolgens moet via een eerder gemaakte as een cirkelvormige herhaling worden gemaakt.

Vertel me of je het goed vindt. 

tole_1.sldprt
1 like

Hallo

Bedankt voor je antwoord, ik had een test gedaan zoals je zegt, maar het uitgevouwen resultaat is nog steeds vrij opengewerkt.

Maar je deed me denken aan het retoucheren van de schets van de vouw, en ik bevestig wat het dichtstbijzijnde resultaat geeft aan een eenvoudige snijlijn op de uitgevouwen.

Aan de andere kant, sleutelen aan de schets van de vouw zoals ik deed om een uitgevouwen te hebben die past, het is niet geweldig, het zorgt ervoor dat je veel tijd besteedt aan het vinden van de afmetingen die goed passen... Daarom begin ik in dit soort gevallen met een plat vlak, dat ik vervolgens vouw met geschetste vouwen.

Nu werkt het niet, ik weet niet waarom.

esquisse_pli_avec_angle.zip

Hallo @LG61

Ik denk dat het komt van je buigradius (te groot, tenzij het gewenst is), die in jouw geval meer dan twee keer de dikte moet zijn als ik goed kan zien. 

Aangezien je het over laser hebt, is het vaak beter om een klein gaatje  te maken als inkeping aan de onderkant van de zaagsnede van 0,5 mm.

Ik gebruik "geschetste vouwen", zodat ik een betere beheersing heb van het snijden en inkepen van hoeken, omdat wat SW biedt deze limieten heeft.

Vriendelijke groeten

Vriendelijke groeten

2020-04-06_16_16_48-solidworks_premium_2019_sp5.0_-_tole_1.sldprt.jpg

Hallo @LG61

Hier is met een geschetste vouw maar met een smalle lasersnede met een gat aan het uiteinde. Het gat kan worden vervangen door een ellips, die het buigen vergemakkelijkt en het gat na het buigen verkleint.

Vriendelijke groeten

Hallo Zozo_mp ,

Ja, ook ik geef er de voorkeur aan om het platte gebied + geschetste vouwen te tekenen als ik het uitgevouwen onder de knie wil krijgen.

Ok bedankt voor het advies van de kleine inkeping, doe je de ellips met een grote as op de as van de kerf of loodrecht?

Het zou verrassend zijn voor de buigradius, het is 2,67 mm voor een dikte van 2 mm (workshopgrafieken).

Ik bevestig het deel dat ik heb gebruikt om de 2 methoden te testen: "geschetste vouw" en "gevouwen plaatwerk op rand".

Ik zal wat tests doen naar aanleiding van uw advies, dank u.

Vriendelijke groeten

demo_plis_bord_int.sldprt

Goedenavond LG61

Op de geschetste vouwen lijkt je de standaard radius te hebben en niet 2.67

Hier is het resultaat, in PJ zul je zien dat het met de ellips een meer afgewerkt ding geeft, afhankelijk van de behoeften van uw bedrijf.

Vriendelijke groeten

2020-04-06_20_06_42-tole_1_avec_grugeage_en_elipse_et_le_bon_rayon_.sldprt.zip

Hallo

Nadat ik het heb geprobeerd, bevestig ik op jouw advies Zozo_mp het onderdeel dat het beste voldoet aan wat ik zocht, met een zaagsnede van 0,5 mm breed en een ellips van 4x6 mm. Ondanks alles laat het een mooi gat achter.

Wat betreft de buigradius, deze is 2,67 mm (voor 2 mm dik plaatwerk) wanneer deze eenmaal gebogen is, omdat ik de plaatwerkparameters in elk onderdeel definieer, afhankelijk van het gebruikte plaatwerk. Dus de standaardinstellingen in deze kamer zijn degene die ik heb ingevoerd.

Dat is het voor de 3D, en ik wacht op de feedback over de haalbaarheid, want het echte deel is een beetje complexer. In een gesprek met de onderaannemer in kwestie vertelde hij me dat we het zeker konden oplossen zonder inkepingen aan de onderkant van de laserlijn en ervoor te zorgen dat de vouwen bij elkaar werden gebracht.

Als ik geïnteresseerd ben en dat kan, zal ik foto's plaatsen van de tests op echte onderdelen.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

Vriendelijke groeten

demo_plis_bord_int_2.sldprt
1 like

Hello@LG61

Bedankt voor je feedback. ;-)

Ik ben benieuwd wat je onderaannemer met je zal doen, want je leert altijd trucs, want er zijn geweldige fantastische trucs die niet altijd verschijnen met betrekking tot het afgewerkte onderdeel.

Als je een foto van het platte stuk kunt bijvoegen vlak voor het vouwen, zou dat geweldig zijn.  ;-)

Plukken

om te testen

Maak je stuk in volume

en transformeer het in plaatwerk 

door uiteraard de bijsnijdmarkeringen te maken (scheuroptie)

om het uit te vouwen 

@+;-)

Hallo

Ook ik ben benieuwd naar de foto's want ik zit op het gebied van knippen/vouwen; de enige manier waarop ik kan zien zonder de 45° uitsparingen in de hoeken te hebben, is door het frame in 4 delen te maken en de 4 hoeken in lassen PJ te laten zien. Qua solderen is het bijna identiek, maar qua materiaalwinst is dat waar we winnen...

cadre_ac_cobra_427_.sldprt