Diamantpunt of niet?

Hallo allemaal,

Ik ben geïrriteerd over de plaatwerkfunctie.

Ik wil graag een hint van diament maken om mijn plaatwerk te versterken. Maar ik weet niet of het de juiste manier is om daar te komen.

Het doel is om gekruiste plooien aan de voorzijde te maken zodat deze versterkt wordt.

Ik zet mijn probleem in een screenshot. Dank je.

Je zou de context moeten zien, de andere onderdelen eromheen, de bevestigingen enzovoort

Hallo,

De diamantpuntfunctie is puur grafisch, zoals de beschrijving aangeeft.
image

Persoonlijk modelleer ik een piramide en zet ik die om in plaatmetaal, voor een tekening is het praktisch. Maar er zal altijd een rand van de piramide zijn die niet verbonden is.

Hallo;

Ik raad aan te beginnen met een plaatmetaalfunctie in plaats van een extrusie-omzetting.
image
Ten tweede ben ik voorstander van een echte modellering van de " diamant " (zoals voorgesteld door @arthur.fonmarty).
Ik raad ook aan om je externe referenties zoveel mogelijk niet te bewaren:
image
(afhankelijk van je Solidworks-instellingen kan dit problemen veroorzaken met updates van je componenten).

1 like

Hallo

Door een stempeltool te maken is het vrij eenvoudig te doen.

Het gereedschap

DIAMANTPUNTGEREEDSCHAP. SLDPRT (119,0 KB)
DIAMANTPUNTPLAAT. SLDPRT (31,4 KB)

5 likes

Bovendien hoef je in de nieuwste versies van SW niet eens een tool te maken!

2 likes

Item1.SLDPRT (95,3 KB)
Een andere manier om deze vorm te maken, is dat je er een gereedschap van kunt maken.

Ik begrijp niet waarom je zegt dat we in de nieuwste versie geen tool nodig hebben? in Solidworks 2026 SP1 (standaardlicentie) maakt de diamantpuntfunctie alleen de lijnen en geen 3D-vervorming

Vanaf SW2024 is het mogelijk om met het Stamp-gereedschap schetsgebaseerde parametrische vormgereedschappen te maken die op plaatdelen worden toegepast. In eerdere versies moesten schetsen en functies worden opgeslagen als een " vormgereedschap "-onderdeel (. SLDFTP) voordat het op een plaatmetaal kan worden toegepast.

Ik weet niet zeker wat het echte belang is van het vervormen van het plaatwerk, voor mij is de representatie voor de meeste gevallen meer dan voldoende.
De weergave op het 3D-model en de MEP is voldoende om de functie uit te voeren door een buigmachine en voor het 3D-beeld, evenals een exacte ontwikkeling van het plaatwerk (zeer lichte vervorming door de zeer lage hoek) en naar mijn mening is dit precies het punt van het werk.

1 like