Ik wil iets heel eenvoudigs doen, maar ik kan het niet...
Ik heb een heel eenvoudige schets met alleen maar punten.
Ik zou graag referentiepunten willen creëren op deze punten...
Je kunt dit natuurlijk doen door elke steek één voor één te nemen, maar in het geval van een schets met veel steken wordt het al snel vervelend.
We moeten zeker een correct resultaat krijgen door een macro te doorlopen, maar hey, als we kunnen vermijden...
Ga je me vertellen waarvoor? Nou, in feite is het om ze in een andere software (Nastran) te krijgen, omdat de schetspunten onzichtbaar zijn, terwijl de referentiepunten dat niet zijn...
@Bart, welke opties kies je uit al het aanbod? Verzamel je de punten in 3D?
Door de @gt22 methode te doorlopen (in ieder geval het begin, niet per se nodig om naar Excel te gaan) hoef je alleen maar "Schetsentiteiten exporteren" aan te vinken in de exportopties (zie afbeelding)
We moeten een drijvend schip op maat maken. (Zie foto)
Dus maak ik een model voor eindige-elementenberekening.
De stippen geven de locatie van het zwaartepunt van de drijvers aan.
Behalve dat, wanneer u de punten opslaat, in stap of parasolid en meer in het algemeen niet alle schetsentiteiten worden geïmporteerd.
Aan de andere kant, als ik op elk van de punten een referentiepunt maak, dan is het zichtbaar in de software van mijn collega.
Ik begrijp je oplossingen, maar ik denk niet dat het geschikt is voor mijn geval, want als ik het model aanpas, moet alles opnieuw beginnen... het model zal ik vele malen wijzigen...
En als ik dan eenmaal de coördinaten van de punten heb, ben ik niet verder verder... Hoe maak ik mijn beroemde referentiepunten op basis van de coördinaten?
De oplossing is helaas om de 40 punten één voor één te krijgen, maar ik kon niet anders dan denken dat wat mogelijk is voor 1 punt, mogelijk moet zijn voor duizenden... en automatisch... Ik had het mis.
Dat is een beetje wat ik dacht, de macro voor dit soort manipulatie is essentieel...
Probeer op te slaan in IGES door de optie hierboven aan te vinken in de exportopties: je krijgt al je schetsentiteiten (en dus je punten) in je andere software!
Bedankt voor deze tip die ik niet kende. In IGES, op solidworks, krijg ik mijn schetsentiteiten goed.
Het probleem is dat NAstran geen schetsentiteiten herkent bij het importeren. Ik heb net de test gedaan met mijn collega. Mijn truc om door een referentiepunt te gaan werkt ook niet...
Blijkbaar importeert het alleen oppervlakken of volumes.
Wat we gaan doen is een klein vierkant oppervlak maken waarvan het middelpunt een van de punten van de schets is, en dan herhalen we dit oppervlak met de herhaalfunctie aangedreven door een schets. We zullen dus alle locaties van de praalwagens hebben.
@gt22
In feite was de initiële vraag hoe je snel referentiepunten kunt maken van schetspunten, zodat deze punten zichtbaar zijn bij het importeren in een andere software, in dit geval Nastran.
Het antwoord bevalt me niet omdat je voorstelt om de XYZ-coördinaten uit de punten te extraheren en ze vervolgens via een xls-bestand in Nastran in te voeren.
Dit past niet bij mij, want door het solidworks-model x keer aan te passen, wijzig je de coördinaten van je punten x keer. Het xls-bestand heeft geen koppelingen met het Solidworks-model en dus typ je alles bij de minste aanpassing opnieuw.
Deze methode is echter erg interessant om de XYZ van punten te herstellen, maar in mijn geval vandaag de dag ongeschikt ...
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reactievermogen.
We kunnen IGES importeren in Nastran, maar zonder de schetsentiteiten, of we zijn er nog niet achter hoe... En de gelinkte PDF zegt ons niets, vooral omdat deze PDF een software betreft die niets met de onze te maken heeft.
Natuurlijk kun je excel en solidworks koppelen via een familie van onderdelen, maar ik zie hier het verband niet.
Natuurlijk kun je excel en solidworks koppelen via het genereren van een curve door een puntenwolk, maar ik zie hier nog steeds niet het verband.
Kortom, ik zie het nut van deze laatste post niet in, sorry.
Importeren De importmogelijkheid stelt de gebruiker in staat om een aerodynamisch model op te halen uit de MSC-database. Patran beschreven in een MSC-bestand. Nastran-invoer, een Aero Mesh-interfacebestand of een A502-bestand. De modelgegevens, waaronder oppervlaktelift, carrosserie, besturingsapparaat en splines, kunnen worden geïmporteerd door een MSC-invoerbestand te lezen. Nastran ( . Bdf of . Dat ) . 3D-modelgegevens kunnen op twee verschillende manieren worden geïmporteerd. De gebruiker kan in een Aero Mesh interface bestand (file. Ami ) , zie Bijlage F voor de gebruiker kan lezen in een A502 bestand (inp bestand . ) . Het hier getoonde importformulier geeft gebruikers toegang tot alle drie de importmethoden.
Opmerking: Een. Bij het lezen van een MSC-invoerbestand. Nastran worden de juiste entiteiten in de database gemaakt alsof de gebruiker de build via de gebruikersinterface heeft uitgevoerd. De juiste sessiebestandsopdrachten die deze constructie nabootsen, worden gemaakt. 2 . Het aerodynamische coördinatensysteem uit het bulkgegevensbestand en de scharnierlijncoördinatensystemen worden gekopieerd naar de MSC-database. Patran . Als er echter al een coördinatensysteem met dezelfde ID in de database bestaat, wordt aangenomen dat dit coördinatensysteem wordt gebruikt en dat er geen coördinatensysteem uit het gegevensbestand in bulk is geïmporteerd. 3 . Om spline-informatie te kunnen importeren, moeten er al structurele knooppunten in de database bestaan. Als u zowel structurele als aerodynamische modellen in de database importeert, moet u de eerste structuur importeren (met behulp van het optie-/importbestand van de MSC-voorkeur). Structural Patran) voordat u de MSC-optie gebruikt. FlightLoads importeren om het aerodynamische model te krijgen. Als de structurele knooppunten niet aanwezig zijn, wordt het aerodynamische model geïmporteerd, maar niet het aero-elastische model. 4 . Het importeren van 3D-modelgegevens zorgt ervoor dat de juiste entiteiten in de database worden gemaakt. Momenteel is er geen gebruikersinterface waarmee gebruikers geheel opnieuw 3D-modellen kunnen maken als er geen opdrachten naar het sessiebestand worden geschreven.