Kunnen jullie mij helpen met het ontwerpen van een machine?

@Stefbeno je hebt zojuist mijn dag verpest ! ^^

Niet serieuser, ik ben maar een stagiaire! Het verzoek van de baas verbaasde me, dat hij me zoveel verantwoordelijkheid geeft terwijl ik bijna niets over design heb geleerd.

Inderdaad, meestal laten ze hun onderdelen maken door onderaannemers, vooral omdat ze er gemiddeld maar 1000 per jaar maken en de achteruitgang steeds groter wordt. Dus deze machine die ik moet ontwerpen zal inderdaad niet een erg goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, althans dat zal het zijn, maar over hoeveel jaar?

Na mij ben ik slechts een stagiair, ik pas alleen toe wat me gevraagd wordt te doen, maar na met veel van mijn collega's en de werkplaatschef te hebben gesproken, is het waar dat iedereen zijn ongepast en vindt.

Ik heb niet eens specificaties, ik ken de veiligheidsnormen niet, ik begin echt helemaal opnieuw, daarom stelt dit project me niet gerust^^

Om uw vragen te beantwoorden:

een werkman zorgt voor het mechanisme;

De lengte van de kamer is standaard, maar de Ø en de diepte van de bar zijn variabel

1 like

Het verandert alles.

Voor wat voor soort opleiding loop je stage?

Het is een interessant stageonderwerp omdat het veel vakgebieden raakt.

Als het ontwerp van de machine echter niets met je opleiding te maken heeft, moet je er misschien over praten met je stagebegeleider en eventueel met je docent. Het zou zonde zijn om met een misverstand te beginnen.

Als het project doorgaat, zal het een genoegen zijn om u te begeleiden.

1 like

Ik loop stage voor een opleiding industrieel ontwerpen (3-jarig vakbaccalaureaat), ik zit in mijn laatste jaar.

Ik ben in staat om plannen te maken, assemblages, exploded views. Ik heb ook geleerd om problemen met verschillende objecten op te lossen, onderdelen of functies aan te passen om aan een betere functionaliteit te voldoen, maar ik heb nooit ontwerp gedaan en het is niet iets dat op enigerlei wijze kan worden gedaan.

Ik heb veel over het onderwerp nagedacht, maar het is waar dat ik snel in cirkels rondloop. Ik heb veel professionals gecontacteerd, de meesten vertellen me dat ze geen tijd hebben of dat het project niet bij me past.

Het is waar dat het een geweldig project is en dat ik graag zou slagen, maar de moeilijkheidsgraad lijkt me te groot.

Ik dacht aan de mogelijkheid om met mijn stagebegeleider te praten, maar ik wil het project niet opgeven, de werkplaatsmanager kan me helpen, hij zal de tijd nemen, maar voor hem moet ik met een minimum aan ideeën komen, Het begin van een project, iets wat ik helaas nog niet heb, heb ik het gevoel dat ik in cirkels draai.

Inderdaad, je hulp zal me dierbaar zijn, je lijkt te weten waar je over moet praten, daarna wil ik je tijd niet verspillen.

Het onderwerp misstaat dan ook niet. Ambitieus op jouw niveau maar goed te doen.
Hoe lang duurt je stage?

Ik denk dat je baas weet wat hij doet door je dit onderwerp te geven.

Op welke afdeling zit je? Wat is er als persoon (functie) om je heen?

Voor het ontwerp moet je het grote complexe probleem opsplitsen in verschillende kleine eenvoudige.
We hebben je wat aanwijzingen gegeven, schetsen gemaakt, de bestaande machines bekeken.

Maak u niet meteen druk over het veiligheidsprobleem, maar concentreer u nu al op de essentiële functie van de machine.

3 likes

Hallo

Ik denk dat je moet beginnen met het schrijven van de specificaties om alle onduidelijke punten te verduidelijken.

U moet weten of uw machine automatisch of halfautomatisch is, is de invoer van de onderdelen handmatig of automatisch, idem voor de uitwerping.

Kortom, draait de machine uit zichzelf of is het om een operator te helpen?

Op de CDC kun je al deze punten behandelen en kun je deze presenteren aan je stagebegeleider.

Je kunt er zelfs 2 maken, een voor een automachine en een voor een semi-automatisch station.

Vergeet niet om de energie van de machine (pneumatisch, hydraulisch of elektrisch) op te nemen, dit zal u helpen bij het kiezen van de componenten.

Vragen of je een krik nodig hebt is veel te vroeg. Een cilinder is gewoon een actuator zonder precisie en zonder servo.

Ter herinnering: om een gat of machine te boren, moet deze draaien, ofwel het gereedschap of het onderdeel, of beide.

Ook moet je het onderdeel vastklemmen en misschien zelfs smeren, een boor van Ø4,5 zal zonder smering niet lang in het staal blijven zitten.

Bereid je cdc's dus voor door stap voor stap zoveel mogelijk op te splitsen.

U kunt ook een economisch hoofdstuk opnemen dat van invloed zal zijn op uw ontwerp.

voorbeeld:

Voor een semi-automatische positie met een groot budget beperk je het deel in het midden en werk je aan beide kanten tegelijk.

Voor een klein budget maakt de operator de ene kant en gaat dan terug om de andere kant te doen.

S.B

6 likes

@Stefbeno sorry voor de reactietijd,

Allereerst moet je weten dat er geen ontwerper of zelfs maar een persoon is die me op dit niveau kan helpen, maar er zijn mensen die me kunnen en willen helpen als dat nodig is. Ik heb vanaf vandaag nog 6 weken stage.

Oké, ik ga over alles nadenken en beginnen met schetsen.

@s.b Dank u voor uw antwoord, ik zal een specificatie maken zoals u mij adviseert en deze aan de betrokkenen presenteren.

3 likes

Is de Specificaties vanaf nu jouw bijbel;)

3 likes

Maak je geen zorgen over de reactietijd, ook wij kunnen de tijd nemen om je te antwoorden, afhankelijk van onze werkdruk.

Aarzel niet om uw gedachten, schetsen, specificaties, enz. te posten.
Voorlopig ga je niet veel 3D doen...

2 likes

Ik zal ervoor zorgen, ik neem contact met je op als het voorbij is. Hartelijk dank

Heb je een antwoord gekregen dat je probleem oploste?

Is dat niet het geval, dan ga je verder en sluit je je vraag niet

Als dit het geval is, sluit je je vraag door dit antwoord te controleren, loste mijn probleem op zodra ik het gewenste antwoord had gekozen

En niets weerhoudt u ervan om een andere vraag te openen om uw zoekopdracht te verfijnen of uw probleem te ontwikkelen

@+ ;-)

2 likes

Ik heb de schets af, als je tijd hebt om een kijkje te nemen en me te vertellen wat je ervan vindt! Bedankt

croquis_mep.jpg

Het is een goed begin.
Er ontbreekt een chassis.
Geeft de waarden van de streken, de afmetingen van het onderdeel aan (minimaal maxi indien mogelijk)

Je plant al een schuifkap, het is een van de opties, pas op dat je jezelf niet blokkeert door al technologische oplossingen op dit niveau van het project te kiezen zonder dat er iets is dat dit oplegt.

Normaal gesproken zou elk element dat in dit diagram wordt aangegeven, aanleiding moeten geven tot zijn eigen diagram...

Stel je voor dat je dit document schrijft voor iemand die het dossier niet kent en die het onderzoek zal moeten doen.

1 like

Vraag: Hoe boor je je onderdeel loodrecht?

Maar het is een goed begin zoals onze vriend @ stefbeno zegt

@+ ;-)

1 like

Voor de waarden van de kamer of een andere kant wacht ik op het definitieve plan, het bespaart me tijdverspilling.

Voor de schuifkap: oké, maar hoe dan ook, je hebt iets nodig om te beschermen tegen mogelijke splinters tijdens het bewerken, toch?

Ik heb het plan van de kamers niet gemaakt omdat de afmetingen niet representatief waren voor het uiteindelijke project, ik zei tegen mezelf dat het op dit moment nutteloos was, maar inderdaad, als ik klaar was, zou ik het plan stuk voor stuk doen.

@gt22 de machine is alleen bedoeld om assen te verwijderen, dus ik hoef niet loodrecht te boren 

U moet de beperkende afmetingen aangeven (uw bewerkte onderdeel, mogelijke groottelimieten, ergonomie), zelfs als het evolueert, zal het (normaal gesproken) in dezelfde orde van grootte blijven. Je geeft in je document aan dat je je baseert op dat en dat plan (nummer, index, datum). De kosten- en cadansdoelstellingen moeten worden weergegeven. Als er iets verandert, zullen je specificaties evolueren, het kan gebeuren dat je moet beginnen met je gedetailleerde ontwerp terwijl je nog geen definitief plan hebt...

Voor de afzuigkap is het zeker dat je er een nodig hebt. Maar het is niet per se gepast om vanaf het begin te kiezen dat het horizontaal langs de as van de machine schuift. Dit is een voorbeeld van wat ik bedoelde toen ik zei dat elk element van dit schema er een (schematisch) zou genereren.

Met andere woorden, u zult met elk van de functies moeten omgaan door een diagram te maken met verschillende mogelijke oplossingen voordat u zelfs maar het plan van de kamers maakt.

Ik kan niet zonder uw specificaties zoals ik die van mijn klanten ontvang. Maar ik heb (heel snel) een uittreksel gemaakt dat verspreid kan worden om je een idee te geven van de secties die daar te vinden zijn (inclusief een geschiedenis van versies...).

cahier_des_charges_outil_pressage_clavier.docx
2 likes

@Stefbeno,

Heel goed, ik laat de schuifkap voorlopig staan , ik zal zoals eerder gezegd voor het chassis zorgen, het plan van elke kamer maken, de max- en mini-afmetingen noteren en mijn specificaties verbeteren, trouwens, bedankt dat je de tijd hebt genomen om me een uittreksel van een van de jouwe te maken.

Het chassis komt, net als de behuizing, op de laatste plaats in het ontwerpproces: zolang je niet weet wat eraan vastzit (of wat je moet beschermen), kun je niets doen.

Het individuele plan van de kamers komt wanneer je een ontwerp hebt dat past (tenzij je het plan van de kamer belt, dat moet worden gewijzigd). In een ontwerpproces hebben we, op volgorde: de specificaties, het ontwerp, de plannen (van details en montage).

Probeer je te concentreren op het ontwerp van de verschillende bewegingen: rotatie en klemming van het werkstuk, bewegingen van het gereedschap (voeding en materiaalopname).

Wat betreft het gereedschap, zal de bewerking in één keer of in meerdere gangen worden uitgevoerd, snel gereedschap of hardmetaal (u zult de snijkracht moeten bepalen om de motor te definiëren), er is een overvloed aan lengteafmetingen, welke precisie is nodig op de Ø10, welke oppervlakteconditie?

1 like

Ik kan je niet vertellen of de bewerking in een of meer gangen zal gebeuren, voor de motor wetende dat ik een doorn van 5 mini-diameter en 2900 tpm heb gepland, heb ik een 3000 tpm draaistroommotor van 400V gepland (deze keuze is misschien snel, maar dat is waar ik op dit moment aan denk).

En ik weet het verschil niet tussen een snel en hardmetalen gereedschap, dus ik kan het op dit moment niet zeggen.

Voor de zekerheid, het plan dat ik gisteren deelde komt overeen? Ik bedoel, zelfs als er nog veel gebreken zijn, kan ik nog steeds op dit diagram vertrouwen voor de toekomst?

Hallo

Filmen kan niet geïmproviseerd worden.

U moet rekening houden met snijomstandigheden, afhankelijk van het materiaal, de snijgereedschappen, de vervroeging van het gereedschap en de doorvoerdop, de aronage of niet.

De rotatiesnelheid van de doorn is afhankelijk van al deze gegevens. Je moet de basis op school hebben geleerd.

Anders zouden de jongens in de werkplaats je moeten kunnen helpen.

S.B

ps: Wees voorzichtig wanneer u uw afmetingen aan uw plannen ophangt. Als we de kamerplattegrond nader bekijken, is de beoordeling van 46 niet goed. Het wordt aan de afschuining gehangen.

1 like

Helaas deed ik niet veel workshops, en het weinige dat ik deed leek me nutteloos, op dat moment kon ik me niet voorstellen dat deze stage nuttig voor me zou zijn, ik herinnerde me nog steeds enkele dingen, maar niets erg overtuigend.

Ik ga de jongens in de werkplaats raadplegen, ik denk dat het beter is zo.

Inderdaad, vergissing van mijn kant voor de klim "46", ik zal erover nadenken, ik moest te snel gaan, bedankt voor deze correctie.