Kunnen jullie mij helpen met het ontwerpen van een machine?

Hallo;

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor dit soort verzoeken, of ik ooit mijn positie zal elimineren

Mijn doel is om een machine te ontwerpen die in staat is om materiaal op een as te verwijderen. Ik moet dus een machine ontwerpen die lijkt op een boorkop (zie jpeg 2) of zelfs een soort "mini-draaibank".

Het probleem is dat ik nog nooit design heb gedaan, dat het niet eens deel uitmaakt van mijn opleiding, althans  niet op mijn niveau.
Ik had gedacht aan een elektromotor voor de stroomvoorziening en een hydraulische cilinder voor het toevoersysteem. Het is vrij eenvoudig, maar het lijkt me oké.

Daarom wend ik me tot jou, ik vond het eindelijk leuk om te weten hoe ik moest ontwerpen, waar te beginnen? hoe de machine functioneel en praktisch te maken voor de werknemer en ook om te voldoen aan  veiligheidsnormen  .

Ik vraag niet om iemand om het werk voor me te doen, ik ben gewoon op zoek naar informatie om me te helpen en te begrijpen hoe het ontwerp werkt.

Dank u voor uw hulp.

tete_de_percage_2.jpg

Hallo

Ik nodig je uit om de website van AlainErp te gaan bekijken voor het ontwerpgedeelte:

http://tutoriel.solidworks.free.fr/

http://moodle.insa-toulouse.fr/mod/resource/view.php?id=5234

Evenals enkele basisprincipes van mechanische bediening in het algemeen:

http://xpessoles.ptsi.free.fr/fichiers/PDF/03_Cinematique/03_Cin_01_BasesMecanique.pdf

http://coursmeca.free.fr/pstit/cours/cours_construction_mecanique_schema_cinematique_01.pdf

http://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/12993/1/conception_tome_1.pdf

http://moodle.insa-toulouse.fr/pluginfile.php/36860/mod_resource/content/2/cours_chaines_de_puissance_2015.pdf

1 like

heel goed bedankt Azrod 

1 like

Allereerst lijkt het mij verstandig om een beetje te kennen + werkparameters

Een gat in een as ja  maar wat een gat

1. Materiaal
  2. Afmeting van de kamer
  3. Diameter van het gat (of de gaten) 
  4. diepte
  5. Vorm van het gat
  6. enz......

@+

3 likes

Zoals gt22 zegt, moet je alle parameters hebben voordat je aan een studie begint.

Er zijn enkele bekende en bewezen parameters.

Het is in veel gevallen niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden.
Daarna is het de standaardisatie die het oplegt, enerzijds door de ontwerptijd en vervolgens door een kwestie van kosten.

2 likes

@gt22

Dus ja inderdaad, het is dus al geen gat of boren maar een verwijdering van materiaal, ik wil dat er op een as van Ø12 aan elke kant een verwijdering van materiaal van Ø4 is op een diepte van 47. Deze waarden zijn slechts voorbeelden.

de max Ø is 12 en de min Ø is 6, de max unsinage diepte is 50mm

De assen zijn gemaakt van staal.

mise_en_plan_axe_acier.jpg

Het zien van deze links onder andere kan u een idee geven van wat er wordt gedaan en welke van + is de tarieven kennen ;-)

http://www.otelo.fr/fr/catalogue/tour-combine-500-mm/otmt-92253025/-ref-85229.html?utm_source=GoogleShopping&utm_term=&utm_medium=lien&utm_campaign=flux-produit&atrkid=V3ADW259FF579_12323693810_pla-193543814690__52085641610_g_c_pla__1o3&gclid=CKSuqb7Dos8CFfYK0wod3HwDtg

https://www.google.fr/search?q=tour+fraiseuse&rlz=1C1CHFX_frFR512FR512&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJsNmyw6LPAhXFrxoKHUq3DWsQsAQIhgE

@+ ;-)

1 like

@gt22 dank u, ik zal ernaar kijken

Begin met het maken van een array van functies (Principals (FP) en constraints (FC))
Het stelt je in staat om duidelijker te zien, of een mindmap om jezelf te kunnen organiseren en niet te verdwalen.
Let ook op de verschillende aansluitingen die deel zullen uitmaken van uw systeem (glijbaan enz...)
PS: Als u van plan bent om te vertrouwen op een cilinder voor het voersysteem, neem dan een dubbel effect zodat u uw staafoutput en -intrekking kunt regelen. 

In de hoop je geholpen te hebben, veel succes

1 like

Dank je sappig, het idee van de beperkingstabel is niet iditote het zal me inderdaad helpen, voor de krik heb je ook gelijk ik had er niet over nagedacht, maar het zal beter zijn met een dubbel effect! Bedankt, een fijne dag verder!

1 like

Voor de vooruitgang ga ik voor een elektromotor (een asmotor genoemd, dus met een encoder om de positie te beheren), het zal het ontwerp vereenvoudigen met alleen elektriciteit om als energiebron te beheren.

Voor de veiligheid heeft u een afdekking nodig die is gekoppeld aan een openingsdetectie-/vergrendelingssysteem. En beheer het op het niveau van automatisme (wie zorgt ervoor?).

Is de totale lengte van de kamer variabel?
Moeten de 2 schouders tegelijk gedaan worden?

Nu ga ik de euforische sfeer een beetje bederven...
Over het algemeen ben ik verrast door de vraag:
- wat is het economisch belang van zo'n machine, ik heb de indruk dat een verspanende onderaannemer u minder zou kosten dan het ontwerp/fabricage van een specifieke machine;
- Uw machine wordt een automatische draaibank of decodeermachine genoemd.
- dat je gevraagd wordt om zo'n machine te ontwerpen terwijl het niet jouw taak is.
- Er moet vooral worden gezorgd voor de veiligheid van zo'n machine... U loopt het risico verantwoordelijk te worden geacht in geval van een ongeval.

4 likes

@Stefbeno je hebt zojuist mijn dag verpest ! ^^

Niet serieuser, ik ben maar een stagiaire! Het verzoek van de baas verbaasde me, dat hij me zoveel verantwoordelijkheid geeft terwijl ik bijna niets over design heb geleerd.

Inderdaad, meestal laten ze hun onderdelen maken door onderaannemers, vooral omdat ze er gemiddeld maar 1000 per jaar maken en de achteruitgang steeds groter wordt. Dus deze machine die ik moet ontwerpen zal inderdaad niet een erg goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, althans dat zal het zijn, maar over hoeveel jaar?

Na mij ben ik slechts een stagiair, ik pas alleen toe wat me gevraagd wordt te doen, maar na met veel van mijn collega's en de werkplaatschef te hebben gesproken, is het waar dat iedereen zijn ongepast en vindt.

Ik heb niet eens specificaties, ik ken de veiligheidsnormen niet, ik begin echt helemaal opnieuw, daarom stelt dit project me niet gerust^^

Om uw vragen te beantwoorden:

een werkman zorgt voor het mechanisme;

De lengte van de kamer is standaard, maar de Ø en de diepte van de bar zijn variabel

1 like

Het verandert alles.

Voor wat voor soort opleiding loop je stage?

Het is een interessant stageonderwerp omdat het veel vakgebieden raakt.

Als het ontwerp van de machine echter niets met je opleiding te maken heeft, moet je er misschien over praten met je stagebegeleider en eventueel met je docent. Het zou zonde zijn om met een misverstand te beginnen.

Als het project doorgaat, zal het een genoegen zijn om u te begeleiden.

1 like

Ik loop stage voor een opleiding industrieel ontwerpen (3-jarig vakbaccalaureaat), ik zit in mijn laatste jaar.

Ik ben in staat om plannen te maken, assemblages, exploded views. Ik heb ook geleerd om problemen met verschillende objecten op te lossen, onderdelen of functies aan te passen om aan een betere functionaliteit te voldoen, maar ik heb nooit ontwerp gedaan en het is niet iets dat op enigerlei wijze kan worden gedaan.

Ik heb veel over het onderwerp nagedacht, maar het is waar dat ik snel in cirkels rondloop. Ik heb veel professionals gecontacteerd, de meesten vertellen me dat ze geen tijd hebben of dat het project niet bij me past.

Het is waar dat het een geweldig project is en dat ik graag zou slagen, maar de moeilijkheidsgraad lijkt me te groot.

Ik dacht aan de mogelijkheid om met mijn stagebegeleider te praten, maar ik wil het project niet opgeven, de werkplaatsmanager kan me helpen, hij zal de tijd nemen, maar voor hem moet ik met een minimum aan ideeën komen, Het begin van een project, iets wat ik helaas nog niet heb, heb ik het gevoel dat ik in cirkels draai.

Inderdaad, je hulp zal me dierbaar zijn, je lijkt te weten waar je over moet praten, daarna wil ik je tijd niet verspillen.

Het onderwerp misstaat dan ook niet. Ambitieus op jouw niveau maar goed te doen.
Hoe lang duurt je stage?

Ik denk dat je baas weet wat hij doet door je dit onderwerp te geven.

Op welke afdeling zit je? Wat is er als persoon (functie) om je heen?

Voor het ontwerp moet je het grote complexe probleem opsplitsen in verschillende kleine eenvoudige.
We hebben je wat aanwijzingen gegeven, schetsen gemaakt, de bestaande machines bekeken.

Maak u niet meteen druk over het veiligheidsprobleem, maar concentreer u nu al op de essentiële functie van de machine.

3 likes

Hallo

Ik denk dat je moet beginnen met het schrijven van de specificaties om alle onduidelijke punten te verduidelijken.

U moet weten of uw machine automatisch of halfautomatisch is, is de invoer van de onderdelen handmatig of automatisch, idem voor de uitwerping.

Kortom, draait de machine uit zichzelf of is het om een operator te helpen?

Op de CDC kun je al deze punten behandelen en kun je deze presenteren aan je stagebegeleider.

Je kunt er zelfs 2 maken, een voor een automachine en een voor een semi-automatisch station.

Vergeet niet om de energie van de machine (pneumatisch, hydraulisch of elektrisch) op te nemen, dit zal u helpen bij het kiezen van de componenten.

Vragen of je een krik nodig hebt is veel te vroeg. Een cilinder is gewoon een actuator zonder precisie en zonder servo.

Ter herinnering: om een gat of machine te boren, moet deze draaien, ofwel het gereedschap of het onderdeel, of beide.

Ook moet je het onderdeel vastklemmen en misschien zelfs smeren, een boor van Ø4,5 zal zonder smering niet lang in het staal blijven zitten.

Bereid je cdc's dus voor door stap voor stap zoveel mogelijk op te splitsen.

U kunt ook een economisch hoofdstuk opnemen dat van invloed zal zijn op uw ontwerp.

voorbeeld:

Voor een semi-automatische positie met een groot budget beperk je het deel in het midden en werk je aan beide kanten tegelijk.

Voor een klein budget maakt de operator de ene kant en gaat dan terug om de andere kant te doen.

S.B

6 likes

@Stefbeno sorry voor de reactietijd,

Allereerst moet je weten dat er geen ontwerper of zelfs maar een persoon is die me op dit niveau kan helpen, maar er zijn mensen die me kunnen en willen helpen als dat nodig is. Ik heb vanaf vandaag nog 6 weken stage.

Oké, ik ga over alles nadenken en beginnen met schetsen.

@s.b Dank u voor uw antwoord, ik zal een specificatie maken zoals u mij adviseert en deze aan de betrokkenen presenteren.

3 likes

Is de Specificaties vanaf nu jouw bijbel;)

3 likes

Maak je geen zorgen over de reactietijd, ook wij kunnen de tijd nemen om je te antwoorden, afhankelijk van onze werkdruk.

Aarzel niet om uw gedachten, schetsen, specificaties, enz. te posten.
Voorlopig ga je niet veel 3D doen...

2 likes

Ik zal ervoor zorgen, ik neem contact met je op als het voorbij is. Hartelijk dank